Utskrift från gbg2.yimby.se
....

> Allmänt

Att gräva upp Västra och Östra Hamnkanalerna?

Sida 2 av 2
<12
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Vad jag ser på rak arm, är, att man kan köra en kurva in mot "Centrala Älvstaden" med en kanal där, som forsätter mot Partihallarna och Säveån.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Jesper AO skrev:

Jag tycker nog ändå att ett återställande av kanalen mellan Brunnsparken och Lilla Bommen skulle vara mest effektfullt. Västsidan är nästan identisk med hur det såg ut 1936 och östsidan (Östra Nordstan) skulle rent av se rätt bra ut med en vattenspegel framför. Dessutom skulle kanalen automatiskt dra intresset ned mot Operan och älven - kanske skulle det då gå att få liv på denna halvödsliga sträcka av Östra Hamngatan.
För övrigt går det bara en spårvagnslinje just här. Att flytta den borde vara relativt enkelt.

Nej det stämmer inte. Där går två spårvagnslinjer, två stombussar, tre expressbussar och åtta vanliga bussar.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

En del trafik kan nog flyttas ut när man bygger spårväg längs Skeppsbron och vid Operan.

Är det ingen fler än jag som tycker att det främst behövs mer båtliv i de kanaler som redan finns? Det borde inte vara så svårt. Gör broarna öppningsbara och låt Grefab hyra ut båtplatser till småbåtsägare.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Erik Sandblom skrev:

Nej det stämmer inte. Där går två spårvagnslinjer, två stombussar, tre expressbussar och åtta vanliga bussar.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

En del trafik kan nog flyttas ut när man bygger spårväg längs Skeppsbron och vid Operan.

Är det ingen fler än jag som tycker att det främst behövs mer båtliv i de kanaler som redan finns? Det borde inte vara så svårt. Gör broarna öppningsbara och låt Grefab hyra ut båtplatser till småbåtsägare.

Tja, bussarna kan ju vara kvar på kanalsidorna, med smidigare hållplatser och att man minskar på parkeringsplatserna.
Jesper AO
7 Inlägg
Erik Sandblom skrev:

Nej, du har rätt. Sist jag var i området gick bara 5:an där. Fast spårväg går ju att köra på andra sidan Nordstan och för bussarna att dra linjerna lite annorlunda. Rent av en möjlighet då ett av problemen i Göteborg är att nästan all kollektivtrafik passerar Brunnsparken - som ett komprimerat T-centralen ovan jord.

Senast ändrad 15 juni 2010 22:20
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Edit: Hoppsan, nån annan hann före!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.396806-snart-..

Sommarfik på bron som går till tyska kyrkan. Det är ju en utmärkt idé! Mer sånt!
Senast ändrad 23 juni 2010 11:21
Carl Ek
1 Inlägg
Håkan Cullberg skrev:

bra tanke med att återskapa vattenspeglarna innanför Vallgraven. Man la igen Västra Hamngatan tyvärr, då det blev stillastående vatten, som luktade illa, enligt vad jag har läst ngn stans. Betr Östra Hamngatan så kan ju den grävas upp förutom i den delen som korsar Götatunneln. Där kan man bara få en vattenspegel tyvärr men ändå. För att unvika stillastående vatten så får man väl pumpa runt vattnet, borde kunna gå tycker man. Att stora Hamnkanalen fungerar ihop med Vallgraven beror förmodligen på vattenflödet från Mölndalsån. Förr i tiden hämtade man dricksvatten till staden från denna å, lite svårt att tänka sig idag.

När Götatunneln byggdes tog full hänsyn till möjligheten att återställa kanalen, så den hindrar inte. Ursprungligen rann Östra Hamnkanalen ut i vallgraven, den delen som nu är igenfylld. Men inget hindrar att man låter den mynna i hamnbassängen vid Lisebergs gästhamn och det är inte direkt lång från där den rann ut vid igenfyllning. Men det ser så annorlunda ut vid Lilla Bommen nu jämfört med 1930-talet, men finns bara den goda vilja kan det alltid finnas en lösning.
Senast ändrad 19 april 2011 21:51
Karl Karl
26 Inlägg
Matias Viström skrev:

...undrar jag om någon vet hur ytligt Götatunneln går vid stadshjulet ungefär.

Götatunneln är inte problemet, den sticker relativt fort ner en bra bit. Torde ha rätt många meters frigång redan vid "stadshjulet".(laster är ett ytterligare problem men det går ju att förstärka bort även om det kan bli kostsamt)
Problemet är västlänken som här kommer ha sitt allra ytligaste läge då den kommer att gå ovanför götatunneln.
Inget annat än vattenspegel är aktuellt
Senast ändrad 26 april 2011 23:41
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Karl Karl skrev:

Inget annat än vattenspegel är aktuellt

En tänkbar variant vore med en kanalsektion som är lyftbar där Västlänken passerar, som en Båtlyft. Skulle kunna bli en större attraktion än Göteborgshjulet. Det gäller bara att den är uppe när tåget kommer...
Senast ändrad 27 april 2011 00:24
Karl Karl
26 Inlägg
Låter i mina öron som en utopi. En annan relevant fråga är huruvida båtar kommer ha intresse av att att ta sig in i kanalen. Jag undrar varför och ställer mig skeptisk.
Jag ser gärna en uppgrävning av kanalen, jag ser det som en referens till den klassiska allén, isället för träd: Vatten.
Angående spårtrafik bör den kunna lokaliseras till operalänken och på andra sidan nordstan. Bör ge tillräcklig kapacitet.
Michael Dundee
2 Inlägg
Finns det några aktuella förslag att väcka liv i den här frågan? Har själv ingen erfarenhet av att lyfta förslag till staden men just detta känns som en självklarhet att pusha för.
Sida 2 av 2
<12

> Allmänt

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
2 September 2021 13:18 av Michael Dundee