Utskrift från gbg2.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Järnväg Vagnhärad - Nynäshamn

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
I samband med Ostlänken skulle man kunna bygga en järnväg mellan Vagnhärad och Nynäshamn. Den kan korsa Himmerfjärden på antingen tunnel eller högbro. Denna tunnel/bro kan med fördel ha bilfiler också.

På så sätt skulle man få:
* Regionbildning mellan Vagnhärad/Trosa och Nynäshamn.
* Enkel anslutning mellan Nynäshamn och det nationella järnvägsnätet, utan att passera Älvsjö.
* Närmare mellan Gotland och Mellansverige.
* En ny järnvägsförbindelse till/från Stockholm, som inte är en återvändsgränd.

Vad säger ni?
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Drygt tre mil bara, visserligen med en bro som blir en kilometer även om man drar den över Oaxen. Vet inte om det finns nån samhällsekonomi i det ännu, men tanken är tilltalande. Bör utredas.
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Ja, eller åtminstone till Södertälje Syd, ifall man inte vill belasta Södertäljes inlopp med en kilometerlång betongbro. Det lär finnas en primitiv
SL-busslinje mellan Nynäs och Sö´tälje. (en buss i veckan, typ.. ;) )
__________________
Investigate "9.11" now.
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Det fanns idéer om en "E4 Syd" för ett antal år sedan, i ungefär den beskrivna sträckningen (enkel Google-sökning). Den var väl främst tänkt som en regionalpolitisk investering för Södertörn.

Eftersom en järnväg i sträckningen inte fyller någon uppenbart viktig funktion så tror jag att den skulle ligga mycket långt ned på en prioriteringslista, långt efter dubbelspår på de befintliga järnvägarna till Nynäshamn och Vagnhärad.

Anders
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Robert Lindhé
9 Inlägg
Ort: 11, Gick med: Juli 2011
Anders Anttonen skrev:

Ja, eller åtminstone till Södertälje Syd, ifall man inte vill belasta Södertäljes inlopp med en kilometerlång betongbro. Det lär finnas en primitiv
SL-busslinje mellan Nynäs och Sö´tälje. (en buss i veckan, typ.. ;) )


Ja, det finns en "primitiv" busslinje, som heter 783. Tar dryga timmen och med lite sightseeing i halva Södertörn. Ungefär 15 minuter långsammare än att åka bil lagligt mellan samma orter. Går dock oftare än en gång i veckan, men jag förstod ironin.
Robert Lindhé
9 Inlägg
Ort: 11, Gick med: Juli 2011
Anders Norén skrev:


Eftersom en järnväg i sträckningen inte fyller någon uppenbart viktig funktion så tror jag att den skulle ligga mycket långt ned på en prioriteringslista, långt efter dubbelspår på de befintliga järnvägarna till Nynäshamn och Vagnhärad.


Funktion skulle den definitivt ha. Jag har tidigare hävdat (utanför det här forumet) att en högbro över Himmersfjärden, med väg/järnväg (dubbelspår) i kombination vore oerhört nyttigt. Med nya hamnen i Norvik, så skulle både väg 73 och Nynäsbanan avlastas, för transporter som måste gå upp till Södertälje, innan de kan köra söderut. Detta är en omväg på dryga 8 mil...

Dessutom hävdar jag att en Himmersfjärdsbro med järnväg, är ett bättre alternativ än att dra järnväg mellan Nynäshamn/Ösmo och Flemingsberg. Spångbro skulle kunna få en pendeltågshållplats på detta sätt, och ansluta till Gnestabanan.
Michael Carlsson
5 Inlägg
Ort: fd 08, Gick med: Augusti 2012
Tanken är närmare 100 år gammal. 1918 och 1932 fanns projekt med en bana Ösmo-Igelsta just för att ge Nynäshamns hamn kontakt med världen utan att passera Stockholm. Nu när det som Nynäsbanan egentligen planerades och byggdes för, Norvik hamn, är på väg att komma till stånd så kan det vara välbetänkt att plocka fram de gamla järnvägsplanerna igen.

De tidigare förslagen handlade om en förbindelse som då var på modet, London-Ryssland över Nynäshamn och Baltischport. 1932 planerades för tågfärjetrafik på den linjen.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Robert Lindhé skrev:



Funktion skulle den definitivt ha. Jag har tidigare hävdat (utanför det här forumet) att en högbro över Himmersfjärden, med väg/järnväg (dubbelspår) i kombination vore oerhört nyttigt. Med nya hamnen i Norvik, så skulle både väg 73 och Nynäsbanan avlastas, för transporter som måste gå upp till Södertälje, innan de kan köra söderut. Detta är en omväg på dryga 8 mil...

Dessutom hävdar jag att en Himmersfjärdsbro med järnväg, är ett bättre alternativ än att dra järnväg mellan Nynäshamn/Ösmo och Flemingsberg. Spångbro skulle kunna få en pendeltågshållplats på detta sätt, och ansluta till Gnestabanan.

I like the way you think!
2 spå + 2 vägfiler åt varje håll (för att ge plats åt lastbilarna ) + 2 cykelbanor + 2 gångbanor. Blir en bred bro, ja, men en som kan vara tillräcklig länge, en som inte får kritik efter 10 år för att vara underdimensionerad. Alternativet vore två broar, en för tåg och en för bilar (båda med cykelbanor, såklart).
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Om regionen kring Stockholm fortsätter att växa befolkningsmässigt på lång sikt så kan man rentav tänka sig en C-formad tvärjärnväg Nynäshamn-Strängnäs-Enköping-Uppsala för arbetspendling och gods. Enköping-Uppsala är förmodligen den mest lönsamma delen eftersom den skulle snabba upp pendlingen mellan Uppsala och Västerås.
__________________
Michael Carlsson
5 Inlägg
Ort: fd 08, Gick med: Augusti 2012
Om man öppnar för vägtrafik över Himmersfjärden så tror jag att Stockholm just fått en ny infart, nuvarande 73:an kommer att vara helt otillräcklig. Men jag ifrågasätter verkligen inte behovet. Varför inte slopa E4 väst och gräva ner en 73:a förlängd norrut från södra länken-trakten parallellt med tunnelbanan till Nacka, återuppliva ostlänken eller vad den hette. Låter dyrt
Robert Lindhé
9 Inlägg
Ort: 11, Gick med: Juli 2011
Gustav Svärd skrev:

I like the way you think!
2 spå + 2 vägfiler åt varje håll (för att ge plats åt lastbilarna ) + 2 cykelbanor + 2 gångbanor. Blir en bred bro, ja, men en som kan vara tillräcklig länge, en som inte får kritik efter 10 år för att vara underdimensionerad. Alternativet vore två broar, en för tåg och en för bilar (båda med cykelbanor, såklart).


Eller en bro med varianten planskilt, vill säga likt Öresundsbron, där tågen går över eller under vägtrafiken.

 > Infrastruktur
Järnväg Vagnhärad - Nynäshamn

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.