Utskrift från gbg2.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Bör staten köpa Arlandabanan 2010?

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Carl Cederschiöld, som utredde regionens infrastruktur förra året, förespråkar att staten utnyttjar en option att köpa ut A-Trains ensamrätt till Arlandabanan år 2010, för att göra det billigare att ta tåg till/från Arlanda.

Cederschiöld i Sveriges radio 2008DN-ledare 18 jan 2008UNT 12 jan 2009

Detta borde väl Yimby propagera för?

Jag vet inte hur avtalet ser ut, men om lågkonjunkturen kan pressa ner statens pris för Arlandabanan, så vore det väl en extra bonus?
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Jag har inget emot att staten köper ut själva banan. Däremot bör man inte ta över driften av A-trains tåg (jag vet inte om det har diskuterats?). A-trains tåg är nämligen de som går överlägset bäst i hela Sverige med extremt få störningar. A-train gör uppenbarligen ett väldigt bra jobb.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 2 mars 2009 15:26
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Håller med om att järnvägstrafiken bör följa samma princip som annan trafik. Staten skall förvalta infrastrukturen och skriva reglerna, medan privata företag skall operera trafiken.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
HG:
Helt rätt. Jag såg att jag sluntit lite på tangenterna när jag skrev inlägget ovan, vilket jag rättat till nu. Trafikering ska naturligtvis ske på en öppen och konkurrensutsatt marknad. Om någon ska konkurrera med A-train är det väl troligen någon operatör åt SL som kan bli aktuell?
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 2 mars 2009 15:28
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Ort: Huddinge, Gick med: Juni 2008
'Nuff said? Om ett privat bolag klarar att hålla tidtabell samt gå med vinst gör de ju alla resenärer en tjänst. Låt vara att jag själv tycker det är för dyrt och oftast hellre tar en tidigare buss. Bolaget byggde själv banan. Problemet är samma som man har i alla miljöfrågor. Om tåget är miljöeffektivt och snabbt men för dyrt för resenären, medan bussen är miljökass, långsam men billig, så bör vi väl beskatta bussen. Att staten ska driva företag är för mig helt uppåt väggarna, men sätta upp spelregler ska vi (dvs staten).
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2008
Men det är väl bara Arlandatågen som går på spåret? Då är det kanske inte så svårt att gå i tid. Det lär ju inte vara någon större trängsel på spåren.
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Mars 2008
nej det är väl bara deras egna stationer under arlanda som dom själva trafikerar? sen går dom väl på ostkustbanan och arlandabanan (berättade wiki för mig nu)
__________________
http://www.gosatta.org
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

Japp. Så är det. Det är ju bara en del av sträckningen som går på egna spår.

Arlandabanan har sveriges snabbaste tåg (med en väldigt liten marginal förvisso) och också de som går allra mest i tid.
https://www.arlandaexpress.com/default.aspx?page=..
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 3 mars 2009 15:44
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Sen är väl det så att tågen stannar för långt bort från centralstationen. Det tar mycket lång tid att gå vid byte till tunnelbana.

Att resa med flytoget från Oslo till flygplatsen är både smidigare och billigare. Den lockar dessutom betydligt större andel resenärer till tåget än vad A-train(Arlandabanan) gör. Så det behöver inte alls vara mycket sämre bara för att staten sköter något.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Det är ont om spår på Centralen, och Arlandabanan använder de enkelriktade spår 1 och 2, de som ligger längst bort från övriga Centralen.

När Citybanan öppnar och frigör pendeltågets fyra spår, och om staten köper ut Arlandabanan, så kommer man kunna lösa Arlandatrafiken på mycket bättre sätt.

* Flytta Arlanda Express till de gamla pendeltågsperrongerna, och förläng linjen söderut till Älvsjö - Flemingsberg - Södertälje Syd.
* Förläng Upptåget från Upplands Väsby (som passerar Arlanda) till Stockholm C, på spår 1. Spår 2 kan användas för tåg via Botniabanan till Umeå, eller Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg. Västerås och Örebro är Sveriges femte och sjätte största städer, men har ändå ingen tillgång till X2000-nätet.
* Låt vissa pendeltåg vända i Arlanda i stället för Märsta.

Då skulle det finnas tillräckligt med tåg mellan Stockholm C och Arlanda för att passa alla prisklasser - utan att jag har räknat in SJ:s regionaltåg (som lär konkurreras ut). Jag ser framför mig en kö av sysslolösa taxiförare på Arlanda.

På önskelistan står också ett spår mellan Stäket och Upplands Väsby.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 4 mars 2009 00:51
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Fet G_ skrev:


Att resa med flytoget från Oslo till flygplatsen är både smidigare och billigare. Den lockar dessutom betydligt större andel resenärer till tåget än vad A-train(Arlandabanan) gör. Så det behöver inte alls vara mycket sämre bara för att staten sköter något.


Jag konstaterar bara att A-train, som är ett privat bolag, har Sveriges med välfungerande tågtrafik. Jag kan också konstatera att statligt ägda SJ normalt sett inte brukar få beröm för sin punktlighet...

Huruvida norska staten (som badar i oljepengar) är bra på att köra tåg eller inte har liten relevans på svenska förhållanden.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 4 mars 2009 10:50
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Anders Gardebring skrev:

Huruvida norska staten (som badar i oljepengar) är bra på att köra tåg eller inte har liten relevans på svenska förhållanden.

Norska staten är rätt snåla. De sitter mest och trycker på sitt innehav.

Flytoget har en station vid flygplatsen, sen åker vartannat tåg genom Oslo och stannar på 7 stationer och vartannat tåg direkt till Oslo S. Med A-train är det ända alternativet en station i Stockholms central som ligger lite i utkanten av stationsområdet.

En biljett med enkel biljett med Flytoget kostar 160 norska kroner och detta var ungefär vad en pizza kostade i Trondheim när jag var där sist för ett par år sen. Så ur ett norskt perspektiv kanske 160 inte är så dyrt. Med A-train så kostar en enkelbiljett 220 kronor.

Flytoget går var 10 minut, liksom A-train men trots att lilla Oslo är mycket mindre än Stockholm så använder sig fler där av Flytoget än vad man använder sig av Arlanda Express. 5,4 miljoner reste med Flytoget under 2007, 3,2 miljoner reste med Arlanda Express.

Visst är A-train den enda tågoperatör i Sverige som har en acceptabel punktlighet, fast det finns en stor potential i att öka resandet dit om priserna blir mer överkomliga, men framförallt om man kan resa till fler punkter i Stockholm än bara centralstationen. Länken är bra, men underutnyttjad. Potentialen är enorm. Det viktiga är att denna resurs förbättras och ökar sin attraktivitet bland resenärerna.
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Mars 2008
ser iof stora vinningar med ett tåg som går direkt till flygplatsen med en godtagbar tidpunktlighet. jag betalar mer än gärna extra för att slippa massa stopp.

hur lång tid tar tåget i Oslo till flygplatsen? hastigheten är ju a-trains fördel.

och idag finns det ju faktiskt SJ tåg som också stannar vi Arlanda om jag inte har fel?
__________________
http://www.gosatta.org
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Mats Åhrman skrev:

ser iof stora vinningar med ett tåg som går direkt till flygplatsen med en godtagbar tidpunktlighet. jag betalar mer än gärna extra för att slippa massa stopp.

hur lång tid tar tåget i Oslo till flygplatsen? hastigheten är ju a-trains fördel.

och idag finns det ju faktiskt SJ tåg som också stannar vi Arlanda om jag inte har fel?

Flytoget har en punktlighet på 96% som får anses hyffsat, i klass med A-train. Du har både direkttåg och flerstoppståg, varannat är direkt och vartannat är flerstopp.

Restiden med direkttåget till Gardemoen sker i 210 km/h och du är framme på 19 minuter. Då har du rest 48.07 km från Oslos sentral.

Restiden med Arlanda Express till Arlanda sker i 200 km/h och du är framme på 20 minuter(vissa avgångar har längre restid). Då har du rest 38.5 km från Stockholms central.
Senast ändrad 4 mars 2009 20:27
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Vilket bolag som helst skulle kunna hålla tiden om de fick köra hela sträckan på fyrspår eller egna dubbelspår, som Arlandabanan gör. Svårare blir det om man måste passera Getingmidjan och trängas med hela Sveriges tågtrafik.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Blir det något köp?

Vi kan nog ändå glädja oss åt att A-Train och inte staten fått ta smällen av 9/11 och två lågkonjunkturer.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Michael Carlsson
5 Inlägg
Ort: fd 08, Gick med: Augusti 2012
I tråden diskuteras A-trains framgångar jämfört med SJ:s tillkortakommanden. Jag vill då poängtera att det är samma underleverantör, Euromaint, som står för fordonsunderhållet i båda fall. Jag tror att förmågan att hålla samman och prestera väl har att göra med "operationens" storlek och utrymme att fatta egna beslut. Isåfall tycker jag att det talar för att stycka upp infran hellre än att hålla den samlad i staten.

 > Infrastruktur
Bör staten köpa Arlandabanan 2010?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.