Utskrift från gbg2.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Snabbtåg Sundsvall-Malmö utom Stockholm?

Jens Ekengren
80 Inlägg
Ort: Karlstad, Gick med: November 2009
Jag och en kollega spånade igår på vad som egentligen vore Effektivast, och kom in på den vanliga tanken om en dragning av Förbifart Stockholm som en faktiskt förbifart, och inte en inom-villa-område-motorväg-i-tunnel (men just det är en annan tråd...) och funderade på om inte en snabbtågslinje som tar svängen förbi Stockholm, via Uppsala, Enköping, Strängnäs-(Södertälje?)-Linköping skulle kunna vara något.

Naturligtvis kopplat så att det finns två-tre möjliga pendel/t-banestationer att sprida ut trafiken mot stan från. Med tillräckligt snabb transport från snabbtågsstationerna och som sprider tillräckligt brett direkt, så borde "den sista biten" vara acceptabel (jämför med att komma till centralen när man egentligen vill någon annanstans i stan, man måste ändå byta, och genom att lägga flera "stjärnpunkter" på ytterkanterna kan man skapa god spridning och även redundans).

Så: varsågoda att skjuta ner det här ;)
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Länken Enköping-Västerås-Eskilstuna-Flen-Katrineholm-Norrköping finns redan, men kan säkert behöva rätas upp en hel del.

En annan möjlighet är att dra länken Enköping-Uppsala via Bålsta-Märsta-Arlanda flygplats-Uppsala.
Samt (kanske) en direkt länk Bålsta-Strängnäs.

EDIT: Inser nu att Kungsängen-Upplands-Väsby vore kortare, enklare och utan att det krävs broar.
Senast ändrad 20 november 2014 13:31
Jens Ekengren
80 Inlägg
Ort: Karlstad, Gick med: November 2009
När jag tittade närmare kom jag på att man kanske kan dra den väster om Järfälla-Färingsö-Ekerö-Södertälje (bortsett från Nimby, såklart). Då blir Arlanda en möjlighet.

Det gäller ju samtidigt att inte ha för många stopp - tanken är ju att vi ska transportera SNABBT, inte köra mjölkpallståg. Där är kanske bättre att göra en Stockholm-Uppsala-Arlanda-station mellan Upplands väsby och Järfälla, och sen ha nästa stopp i Södertälje. Spridningstrafiken från SUA löser man med pendel och t-bana.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Underlaget för höghstighetståg i Sverige är högst begränsat. Det naturliga målet för de flesta är Stockholms centrum, därifrån är kommunikationerna goda åt alla håll. En attraktiv restid är två-tre timmar. Resandet Sundsvall-Malmö/Köpenhamn blir inte inom överskådlig tid så stort att det motiverar ett förbifartsspår.
Den mesta tågtrafiken kring de större städerna är pendeltåg och regionaltåg (plus tunnelbana, om de räknas som tåg). Jag tänker mer i termer av att bygga ut spårnätet för den regionala trafiken.
Senast ändrad 20 november 2014 13:01
Albert L
117 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Maj 2013
en kortare järnvägssnutt skulle dock kunna byggas för att koppla ihop järnvägarna norr om stan, som skulle kunna ge viss avlastning på de centralare delarna

http:​/​/​www.​scribblemaps.​com/​maps/​view/​spår/​fwYmd2wZ4F

den där lilla biten borde ge möjlighet att köra tåg västerås-uppsala, via arlanda. Har man tillräckligt få stopp borde det kunna vara snabbare än bil mellan alla punkter som knyts ihop
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010

 > Infrastruktur
Snabbtåg Sundsvall-Malmö utom Stockholm?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.