Mikael Bigert skrev:
Hej!
Det fortsätter det att komma in nyheter om Västlänken:
http://www.expressen.se/gt/vastlanken-kommer-leda..
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2471882-liseb..
Spec om ersättningar:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2471949-flytt..
http://www.gp.se/polopoly_fs/1.2471758.1409139753..
Om ”redan utredda förslag”:
Jag har personligen varit och talat med Bosse Lindgren med flera på Trafikverket. De bekräftade att endast de alternativ som var med i Förstudien har utretts.
Övriga förslag ansåg man sig inte behöva studera, eftersom de inte sammanföll med den målbild som politikerna hade.
Trafikverket har aldrig haft något uppdrag att göra en bred utredning av olika lösningsförslag utifrån att maximera samhällsnyttan. Istället var det politikernas mål ”mindre säckstation” och ”nya stationer inne i Centrum” som var styrande.
Dåvarande Banverket tog ändå på eget initiativ fram ett Förstärkningsalternativ som referens. Detta var endast tänkt som ”backup” om man inte skulle fått tillräcklig finansiering.
Det är en beklaglig missuppfattning att mina studier skulle utgått från något slags ringaktning mot experter och Trafikverkets utredningar. Om man studerar mina dokument ser man tvärtom att jag genomgående använt mig av T-verkets dokumentation och deras metoder. Jag har också haft frekvent kommunikation med flera anställda på T-verket just för att få relevanta indata.
Under jobbet med ”Göteborg Östra” bollade jag förslaget med två experter. En anställd på T-verket som jobbat i många år med trafikplanering och oberoende av mig tagit fram ett likande förslag med station i Olskroken. Den andre är en expert som haft flera uppdrag för kapacitetshöjande åtgärder inom tågtrafiken och bl a ritat en större bangård i Mellansverige. Det var inte minst genomgångarna med experterna som ledde till utformningen av konceptet.
Sedan är det en annan sak att det är besvärligt för de som jobbar inom statliga verk, kommunal förvaltning etc att gå ut med information som inte ligger i linje den ”officiella”. Under förberedelserna för seminariet ”Västlänken och Alternativen” blev vi t ex kontaktade av en anställd på en myndighet som skickade ett dokument med beräkningar som stödde flera av våra slutsatser medan det emotsade vissa av de ”officiella sifforna” för Västlänken. Vi tog emot materialet som information mot löftet att inte referera till det.
Du, jag har också pratat med Trafikverket och det du säger stämmer helt enkelt inte. Man behöver inte prata med företrädare för Trafikverket för att konstatera det. Det är bara att
läsa dokumenten på hemsidan. Läser man sedan dokumenten kronologiskt så kan man se alla alternativ som de utrett och sedan förkastat. Det finns motiveringar varför ett förslag avförs och varför det tar sig vidare. Läser man exempelvis
Förstudie - tidigt samråd, december 2001 (pdf-fil, 1 MB) så ser man varför Gårda och Olskroken avfördes.
Att politikerna vill ha lösningar som fungerar och gör nytta för resenärerna kan man ju kritisera, om man vill. Men det hade ju varit mer att kritisera om de valt lösningar inte var till nytta för resenärerna! Självklart vill de ha fungerande lösningar med stor nytta!
Det är ju därför som pendeltågen måste in mot centralen, det är ju där stan är! Dessutom finns där väldigt mycket plats att bygga ny stad på! Hela Gullbergs-strand och -vass samt runt nya Hisingsbron och centralen. Väldigt mycket stad är möjligt där!
Förstärkningsalternativet uppfyller bara ett av målen - att ta resenärerna till centralen. Tyvärr motverkar det stadsbyggnaden genom att lägga en större del av marken under spårmatta. Dessutom så fortsätter trängseln att öka runt centralen på grund av fler resenärer, ingen avlastning sker.
Västlänken å andra sidan avlastar både centralen och kringliggande områden genom att sprida ut resenärerna på fler stationer. Dessutom frigörs mark för stadsbyggnad. Väldigt mycket bättre!
När man planerar infrastruktur så krävs det att man tar hänsyn till en väldigt stor mängd faktorer samtidigt. Att lösningen ger nytta för resenärerna hör ju till det viktigaste man har att ta hänsyn till. Gårda och Olskroken är redan ute ur bilden eftersom de inte gav nytta till resenärerna! Varför då slösa mer energi för att fortsätta med något som redan är avfört?
Innehav av dokument som man inte får eller kan referera något ifrån stödjer ju inte saken. Såvitt någon annan vet så existerar de ju inte ens.
Trafikverket har samlat svar på två olika sidor som tar upp den allt mer fantasifulla kritiken mot Västlänken.
Västsvenska paketet i medierna
Insändarsvar Västlänken