Utskrift från gbg2.yimby.se
....

> Allmänt

Staden vi vill ha

Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Detta kanske är av intresse?

http://stadenvivillha.se/
682 Inlägg
Helt klart intressant att hålla ett öga på.

"Staden vi vill ha är en nystartad gräsrotsprocess i Göteborgsområdet som genom medborgardialog vill ta fram medborgarnas samlade förslag och prioriteringar. Ett mål är att föra fram dessa i valdebatten 2014. Vi vill skapa ett utrymme för att gemensamt ta tag i att forma det samhälle vi vill ha."

Ännu fler som tröttna på att bostadspolitiken inte levererar?

De kallar sig "gräsrotsprojekt" men stora drakar som Hyresgästförening och Studiefrämjandet ligger bakom.  Och det hela får finansiellt stöd från VGregionen och Hyresgästföreningen. Med tanke på vilka seriösa aktörer som finansierar är det konstigt att inte några kontaktpersoner är namngivna - bara en e-postadress. Någon som vet mer?

Medborgarnas samlade förslag och prioriteringar kan väl bli allt från NIMBY till YIMBY beroende vem som deltar.
1635 Inlägg
Här finns lite mer info, det är deras ansökan om projektbidrag: http://www.researchweb.org/is/vgrutveckling/ansok..

Det låter väl iofs som ett behjärtansvärt projekt, men det är ju lite konstigt att de framställer det som ett medborgarinitiativ när det uppenbart kommer från etablerade organisationer och bygger på avlönade anställda etc.

Det som är unikt med detta arbetssätt och modell är att initiativet till medborgardialog kommer just från medborgare och civilsamhälle själva. Det skiljer sig från andra medborgardialog insatser där det är kommunen och stadsdelar som bjuder in till dialog.

Jag förstår mer och mer varför en del har så svårt att tro på att Yimby verkligen bara är ett fristående medborgarinitiativ. Det verkar vara ganska ovanligt...

Senast ändrad 3 december 2012 16:05
Jonas Lindberg
62 Inlägg
Hade det inte varit spännande att föra fram YimbyGBG's åsikter om vår stad till nästa val 2014 och höra hur de olika partierna resonerar kring YIMBY?
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Johannes: Ja, det där slog mig när jag presenterade på Arena Hållbar stad. När jag till slut lyckades övertyga alla om att "Nej vi arbetar HELT ideellt och får INTE ekonomiskt stöd från något håll." så möttes jag av ett antal fågelholkar och lite mumlande "Jammän det går väl inte", "Fungerar det?", ...

Det där ekonomiska oberoendet är verkligen en styrka hos Yimby och för Yimbys trovärdighet och det ska vi vara rädda om.

Jonas: Jo det hade varit spännande! och att höra hur de mer konkret resonerar kring stadens framtida utbyggnad.
1635 Inlägg
Vi körde ju en valspecial 2010, så det tycker jag vi gör igen 2014: http://gbg.yimby.se/2010/09/valenkat-2010_2913.html
Johannes Åsberg skrev:

Vi körde ju en valspecial 2010, så det tycker jag vi gör igen 2014: http://gbg.yimby.se/2010/09/valenkat-2010_2913.html

Oj, har missat det men tack för bra läsning!
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Enligt facebook-gruppen Bevara Gårda så håller Staden vi vill ha på att liera sig med Bervara Gårda, Pennygångens framtid och Allt åt alla. Framförallt att ha samröre med revolutionärerna Allt åt alla verkar som en dum idé om de vill representera medborgarna och inte bara en liten delmängd på vänsterkanten.

> Allmänt
Staden vi vill ha

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Att gräva upp Västra och Östra Hamnkanalerna?
2 September 2021 13:18 av Michael Dundee