Hej!
Hansson,
Gillar dina grafer, det är alltid roligt att se sådana.
Som komplement till detta kan det vara intressant att studera T-skatteutredningen:
http:/http://www.grkom.se/download/18.563dea7a125..
Angående påståenden om att Västerleden inte har någon framtid för genomfartstrafik:
" Dock är stråket via Västerleden mer attraktivt för genomfartstrafiken nord/syd än Tingstadstunneln"
Och vilka konsekvenser T-skatten får för trafiken på Hisingen:
" Ökningarna är störst på Hisingsleden."
Vidare ville man:
"Utredningsresursen vill senare utreda möjligheten att ha en annan skattenivå på ett fåtal betalstationer för att åstadkomma bättre ruttval. Utredningsresursen ser övergripande fördelar med en sådan konstruktion."
Här kommer man osökt att tänka på ÄB-bron.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.446293-allian..
Men därav blev alltså intet.
Om vi sedan studerar Förändring av Relativ hastighetsnedsättning ( vilket är det mått på trängsel som man anser är relevant )
T-tunneln mot Gullbergsmotet: 51% till 46% ( ingen kioskvältare direkt )
Lundbyleden från Brunnsbo västerut: 30% till 33% ( trängseln ökar! )
ÄB-bron mot Hisingen: 26% till 18% ( mest minskning där minst behov ).
Alltså, vi får mest sänkning där vi inte har någon riktig trängsel. Där vi har störst behov blir minskningen måttlig och på Lundbyleden ökar trängseln(!)
Det sannolikt verkliga skälet för att ha T-skatt på ÄB-bron skrivs:
" Att Älvsborgsbron inkluderas gör alternativet mer robust med avseende på intäktsmålet"
Slutfrågan om det hela är lönsamt för resenärerna besvaras nekande: " Beräkningarna pekar dock på att alternativ Blå har ett negativt konsumentöverskott för privatresor."
Men man väljer ändå alternativet eftersom:
" Möjligheten att nå målet om en nettointäkt år 2015 på minst 700 mkr anses vara mycket goda med
trängselskattesystem Blå."
Småningom kom dock man på att "System Blå" skulle modifieras. Som av en "tillfällighet" tog man bort just den zon på Hisingen där protesterna varit som livligast. Som av en "tillfällighet" just ett par månader efter valet hösten 10.
http://www.regeringen.se/content/1/c6/16/20/98/fc..
Trots att man i dokumentet noga beskriver andra förändringar motiveras inte just den här stora skillnaden med annat än att man vill "åtgärda svagheter i det nuvarande tillämpningsområdet".
För egen del har jag hävdat att man borde ta chansen att trimma T-skattesystemet för att bättre uppfylla målet om minskad trängsel. De tekniska möjligheterna finns. Se t ex:
http://www.svd.se/naringsliv/innovation/gps-taxi-..
Handlar det istället om att få intäkter finns betydligt mycket effektivare metoder än T-skatt.
trevlig helg
Mikael