Utskrift från gbg2.yimby.se
....

Mandolingatan

Sida 1 av 3
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Frölunda ska, tro det eller ej, förtätas med ännu fler monofunktionella punkthus-i-park.

Denna gång på Mandolingatan:http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c5/hcvdbo..

Detaljplanen är väldigt generell och skulle i princip tillåta andra bebyggelsetyper men detta är vad Poseidon vill bygga:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Senast ändrad 27 januari 2013 22:47
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Frölunda ska, tro det eller ej, förtätas med ännu fler monofunktionella punkthus-i-park.

Denna gång på Mandolingatan:http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c5/hcvdbo..

Detaljplanen är väldigt generell och skulle i princip tillåta andra bebyggelsetyper men detta är vad Poseidon vill bygga:

Inte så mycket skillnad från Bjurslättsplan. VARFÖR?!?!
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Sent skall syndaren vakna ...
De pratar om en sak men gör konsekvent precis tvärt om. Det är helt obegripligt.
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
För ett antal år sedan stod det med stora bokstäver i lokalblaskan att Frölunda minsann skulle förtätas för att alltmer likna ett stadscentrum(jag är helt säker på att de använde detta ord). Detta är intentionen som ligger bakom utbyggnaden av köpcentrat, de vita, sneda husen vid torget, de planerade punkthusen på dragspelsgatan, och nu det här.

Jag är ganska säker på att det inte stod i artikeln att Frölunda skulle få ännu fler enformiga förortshus uppradade så långt från gatorna som möjligt är.
Senast ändrad 10 oktober 2010 17:50
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Någon som har lust att ringa till SBK? Det här är ju droppen!
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Lika bra att knô in alla punkthus på ett och samma ställe. Som stadsvän hade det känts som en skymf mot staden i det flesta områden, men vid Frölunda Torg? Näeee.

Men det vore intressant att se om någon kan komma med ett bättre förslag. Läget är ju minst sagt problematiskt, spårvagnsspår precis invid husknuten osv.
Karl H
98 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Okej. Vad skulle SBK vilja att Poseidon egentligen byggde?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Mikael Kreutz skrev:

Lika bra att knô in alla punkthus på ett och samma ställe. Som stadsvän hade det känts som en skymf mot staden i det flesta områden, men vid Frölunda Torg? Näeee.

Men det vore intressant att se om någon kan komma med ett bättre förslag. Läget är ju minst sagt problematiskt, spårvagnsspår precis invid husknuten osv.

Det är ju inte så att det finns en viss kvot punkthus som måste byggas (även om man kan tro det ibland). Om andelen punkthus av bostadsproduktionen ökar, så minskar något annat. Mandolingatan har bra förutsättningar att bli en mer stadsmässig gata. Jämför med dess förlängning på andra sidan torget, där man byggt bodar mot gatan, det har blivit ett väldigt trevligt stråk.

Vad gäller buller så är ju punkthus det sämsta man kan bygga. Det skapas ingen tyst sida och inga naturliga bullerhinder utan man behöver bullerskärm och man får vrida och vända på lägenhetslösningarna för att få tysta sovrum.

Jag kan tänka mig massor av alternativ som varit bättre. Även om man bygger punkthus hade man kunnat lägga dem mot gatan (som Högsbogatan) med lokaler i gatuplan. Det här är bara slöseri med central mark.

Senast ändrad 11 oktober 2010 09:42
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Karl Holmberg skrev:

Okej. Vad skulle SBK vilja att Poseidon egentligen byggde?

Jag vet inte, men de har ju i alla fall möjliggjort för funktionsblandning (bostäder/handel/kontor).
Funderade på om ett mail ifrån Yimby (Johannes) till rätt utvalda personer (förmodligen VD) i de 5-6 största byggbolagen och 5-6 största bostadsbolagen skulle kunna göra skillnad. Och där vi kanske cc:ar SBK nya direktör (vem det nu blir). Ett mail där vi naturligtvis är konstruktiva och trevliga. Skulle det kunna få effekt tror ni?
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Ett försök till dialog med några av bostadsbolagens planerare/arkitekter hade varit intressant. Som det är nu känns det som att projektet redan är såpass klart när det läggs upp för samråd att det inte går att ändra på annat än höjden, fasaden och markbeläggningen. Skulle nog vara bra att undersöka problemet när det ligger i vaggan.
Karl H
98 Inlägg
Ja, Magnus. Det känns oftast som hopplöst färdiga lösningar när SBK går ut på samråd. Är det verkligen samråd, då?

I detta fall tycker jag det är olyckligt att man använder sig av illustrationsritningar som säger punkthus när planen faktiskt tillåter annat. En bild styr oss väldigt mycket och det vore konstigt om det skulle byggas något annat här.

Enligt mig bör Stadsbyggnadskontoret vara noga med att illustrera olika utformningsalternativ för planen så att man poängterar att det tillåts annat än punkthus. Ytterligare en fördel med fler utformningsalternativ är det troligtvis engagerar fler grannar att intressera sig för planerna i närområdet och propagera för något av alternativen, vilket skulle motverka nimbyism.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Karl Holmberg skrev:

Ja, Magnus. Det känns oftast som hopplöst färdiga lösningar när SBK går ut på samråd. Är det verkligen samråd, då?

I detta fall tycker jag det är olyckligt att man använder sig av illustrationsritningar som säger punkthus när planen faktiskt tillåter annat. En bild styr oss väldigt mycket och det vore konstigt om det skulle byggas något annat här.

Enligt mig bör Stadsbyggnadskontoret vara noga med att illustrera olika utformningsalternativ för planen så att man poängterar att det tillåts annat än punkthus. Ytterligare en fördel med fler utformningsalternativ är det troligtvis engagerar fler grannar att intressera sig för planerna i närområdet och propagera för något av alternativen, vilket skulle motverka nimbyism.

Jag håller verkligen med dig. Men det är viktigt att påpeka att verkligheten inte ser ut så att SBK bestämmer en detaljplan och sedan kommer någon och bygger den. Rent formellt bör det förstås vara så. Men i verkligheten är förhandlingsplanering institutionaliserat i de allra flesta fall. Dvs. Poseidon vill bygga punkthus och beställer ritning på det av Liljewalls. Sedan går man till SBK och säger att det är det man vill bygga. Då ritar SBK en detaljplan som tillåter det och sedan kör man samråd. Om många blir sura så vattnar man ur planen lite grann och sedan bygger man.
466 Inlägg
I samma härliga tradition kommer Riksbyggen få igenom sitt förslag för Norra Masthugget. Inte konstigt att stan ser ut som den gör på många håll.
Matthias H.
668 Inlägg
Matthias H. skrev:

Funderade på om ett mail ifrån Yimby (Johannes) till rätt utvalda personer (förmodligen VD) i de 5-6 största byggbolagen och 5-6 största bostadsbolagen skulle kunna göra skillnad. Och där vi kanske cc:ar SBK nya direktör (vem det nu blir). Ett mail där vi naturligtvis är konstruktiva och trevliga. Skulle det kunna få effekt tror ni?

Ja, min tanke med detta var ju inte kanske att det går att påverka det som ligger ute nu utan att försöka förändra deras tänk i framtiden.
Karl H
98 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Dvs. Poseidon vill bygga punkthus och beställer ritning på det av Liljewalls. Sedan går man till SBK och säger att det är det man vill bygga. Då ritar SBK en detaljplan som tillåter det och sedan kör man samråd. Om många blir sura så vattnar man ur planen lite grann och sedan bygger man.

Jo, visst är det så. Men vad skulle egentligen hända om SBK ritade en detaljplan som överensstämde med vad stadens invånare tycker är attraktivt? Anna Erikssons kommentar på nyhetstips. Skulle Poseidon inte vara intresserade av det?
Senast ändrad 17 februari 2013 02:56
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Olof Antonson skrev:

I samma härliga tradition kommer Riksbyggen få igenom sitt förslag för Norra Masthugget. Inte konstigt att stan ser ut som den gör på många håll.

Nja, just där tror jag att det finns en god chans faktiskt. Det är mer standard-projekten i halvcentrala och perifera lägen som rullar från fel håll.
1635 Inlägg
Karl Holmberg skrev:

Jo, visst är det så. Men vad skulle egentligen hända om SBK ritade en detaljplan som överensstämde med vad stadens invånare tycker är attraktivt? Anna Erikssons kommentar på nyhetstips. Skulle Poseidon inte vara intresserade av det?

De borde vara det. Jag tror problemet är att man hittat en standardmall som gör alla viktiga aktörer hyfsat nöjda (beställare, arkitekter, tjänstemän, politiker, konsumenter etc) och varje enskilt projekt är inte tillräckligt hemskt för att få stadens medborgare (alla de som inte ska bo där) att reagera. Det är först när någon (yimby) problematiserar helheten som de enskilda projekten skapar som man får upp ögonen för helheten. Men det är väldigt svårt att bryta invanda mönster/vanor/rutiner, systemet fungerar självförstärkande. Det behövs smarta och viljestarka personer i systemet som vågar ta striden för att förändra processen.

Senast ändrad 17 februari 2013 02:56
Karl H
98 Inlägg
Ganska intressant fenomen, det där. Att arkitekter går på högskola/universitet i en herrans massa år och får läsa om "nya" idéer, såsom Gehls "Life Between Buildings" för att sedan komma ut i arbetslivet och lära sig av de mer erfarna "hur man egentligen gör. - i verkligheten" eller "jaja, men såhär har vi alltid gjort".

Någon som är duktig på grupppsykologi som kan förklara fenomenet för mig?

- - -

Kommer inte ihåg när exakt, men det var när Isitt körde ett rejs om hållbar stadsutveckling som, Lars Ivarsson uttryckte att Göteborgs stad skulle utnyttja det planmonopol som man har bättre. Vad har hänt sedan dess? (2008?)

Ingenting.

Inser (1) nu att det var extremt naivt av mig att tro på det som han, Göteborgs dåvarande stadsbyggnadsdirektör, sa.

Jag trodde faktiskt att om chefen säger en sak. - Då gör tjänstemännen som chefen säger. Eller?

Inser (2) nu att det han sa utgick inte från något kommunicerat och fattat beslut utan bara var hans egna, ej förankrade, önskedröm.

Jag delar den drömmen med dig, Lars Ivarsson..
Senast ändrad 11 oktober 2010 22:33
Karl H
98 Inlägg
En detalj som jag undrar över. Ni får ta mina fakta med en nypa salt.

Upplevd trygghet är ju ett hett ämne i stadsplanering just nu. Järntorget, tex, sägs vara stans farligaste plats att vistas på nattetid. Däremot upplever inte Göteborgaren Järntorget som speciellt farligt. Ett avsides parkområde i en punkthusmiljö är däremot en relativt säker plats, men som upplevs som otrygg.

Två frågor:
Varför vill man bygga mer av en typologi som upplevs otrygg?

Varför ritar man in "böljande planteringar" och "kullar/bullervallar" mellan gångväg och spårvagnsspår? (Se bild nedan)

Dagtid förstår jag att det kan vara fint, men eftersom området uppenbarligen är bullerstört känns en sådan utformning tveksam nattetid. För mig är det att addera fler otrygga element i en redan otrygg miljö. Vadsomhelst kan ju lura bakom sådana landskapselement!

Sida 1 av 3

Mandolingatan

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Jane blir opera
I dag 10:32 av Jay Powderpull
Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S