Jag har i någon kommentar läst att Anders Gardebring varit i Japan och åkt shinkansen. Trevligt! Jag var själv där i våras och efter två veckors tågluffande måste jag säga att jag är väldigt imponerad av det japanska järnvägssystemet. Jag har även åkt enstaka sträckor med ICE, TGV och AVÉ (självklart även X2000), men är inte fullt lika imponerad. Så med risk för att kanske vara lite för shinkansen-frälst tänkte jag slå ett slag för shinkansen samt undra varför det endast verkar talas om AGV i diskussioner kring Europabanan?
Jag är ny här på Yimby och är inte jätteinsatt, påpeka därför gärna eventuella felaktigheter.
Efter vad jag har förstått har den gamla TGV-tekniken exporterats flitigt (Spanien, Italien, England, Belgien, Sydkorea etc?) så någonting gör ju fransmännen uppenbarligen rätt och nya AGV är nog inget undantag. Japanska shinkansen finns såvitt jag vet bara på Taiwan förutom Japan och med tanke på att japanerna till stor del byggde upp infrastrukturen på Taiwan när det var ockuperat är det kanske inte så konstigt att Taiwanborna föll för den japanska lösningen.
Jag har dock hört att Brasilien överväger shinkansen när de ska bygga sin första hh-bana. Självklart är även Alstom med och tävlar om kontraktet. Japanerna förefaller alltså ha varit dåliga på att sälja sin teknik, medan fransmännen verkar vara riktigt duktiga. Men vid en jämförelse, vilken lösning är egentligen bäst? Och kanske mer relevant, vilken lösning skulle passa svenska förhållanden bäst?
Jag såg att det faktiskt finns lite information om shinkansen på Europakorridorens
hemsida där bland annat den enastående punktligheten framhålls. Men hur mycket hörs det egentligen om shinkansen i debatten? Jag har nog endast sett det på Europakorridorens hemsida.
När jag var i Japan i våras fick jag reda på att en av de nordliga shinkansen-linjerna håller på att byggas ut, från Hachinohe, vidare till Aomori, Hakodate och slutligen Sapporo (se
karta). De nya tågen som kommer trafikera banan ska ha en maxhastighet på 360 km/h (samma som AGV?). När jag var i Sapporo gjordes det
reklam som visade att när utbyggnaden av shinkansen är klar ska man kunna ta sig till Hakodate på 45 minuter (idag ca 3 h) och Tokyo på strax under 4 h (idag ca 9 h och två byten).
De tåg som ska gå upp till Sapporo borde vara intressanta för oss svenskar. Klimatet på Hokkaido är snarlikt det svenska och vintern är minst lika kall som den sydsvenska, dessutom faller det en hel del snö. Japanerna är inte kända för att lämna något åt slumpen så snö och kyla lär knappast få stoppa eller försena några nordgående shinkansen-tåg.
Japanerna har ju med sitt shinkansen-nät visat att det inte är en omöjlighet att ha en punktlig, pålitlig och säker höghastighetsjärnväg i ett land där jordbävningar och extremväder (tex skyfall, tyfoner) hör till vanligheterna. Shinkansen är det punktligaste och säkraste tåget i världen. Ingen har dött eller skadats allvarligt när de åkt med shinkansen. Det har dessutom bara spårat ur en enda gång i passagerartrafik, detta under en jordbävning som uppmättte 6,9 på richterskalan.
Man skulle kunna sammanfatta shinkansen med tre ord:
Erfarenhet – redan 1964 startades den första linjen Tokyo – Osaka. Maxhastighet 200 km/h.
Säkerhet – inga dödsfall eller allvarliga skador. Endast en urspårning på 44 år.
Punktlighet – genomsnittlig försening på 20 sekunder enligt Europakorridorens pdf-fil.
Därför anser jag att Sverige borde satsa på shinkansen när Europabanan byggs!
Se gärna mer om shinkansen här:
DN – Shinkansen Japans stolthet
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?..
Wikipedia – Shinkansen
http://en.wikipedia.org/wiki/Shinkansen
Shinkansen
http://www.youtube.com/watch?v=bttEk4AT..
Shinkansen som ska gå i 360 km/h
http://www.youtube.com/watch?v=q8cgbsF8..
700-serien
http://www.youtube.com/watch?v=ln_Q2n5k..http://www.youtube.com/watch?v=a5hY3dcR..
500-serien
http://www.youtube.com/watch?v=y1kptbFv..http://www.youtube.com/watch?v=gVewyG1K..
Dubbeldäckaren MAX
http://www.youtube.com/watch?v=1_N3aXS1..http://www.youtube.com/watch?v=KNFj1bri..
Senast ändrad 12 augusti 2008 20:24