Utskrift från gbg2.yimby.se
....

Nästa Gårda?

 
Nu är  Marieholmstunneln färdig och invigd sen ett tag tillbaka och när man är i området på Hisigssidan så märker man hur det präglas av verksamheter som bygger på billig mark, stora delar upptas av Stena Metalls skrotgård. Det här är ett område som ligger lika nära Gustav Adolfs torg som Liseberg eller Stigbergskajen. Med tanke på tillgängligheten med bil så känns det som om marken borde vara värd en hel del. Skulle man dessutom få för sig att förse området med kollektivtrafik ligger det enbart några minuters bussresa från Gamlestadens station.

 

På fastlandssidan finns en motsvarande enklav som även den blir instängd av den nya motorvägsringen, Tingstadstunneln - Marieholmstunneln - E45, som är i princip nästan identiskt nyttjad. Den ligger dessutom på gångavstånd från Gamlestadens station (det finns dock ingen direkt gångväg idag utan man måste runda motorvägsspagettin).

Det här borde vara bilistens drömområde, i alla fall den i Tingstad då den har på och avfartsramper rätt in i området. Området i Tingstad är inte helt olikt Gårda som ochså är isolerat från stan med väldigt god motorvägskoppling. Delen på fastlandet har idag bara en genomfartsgata som kommer från stan i ena änden och sitter ihop med E45 en bit norr ut, så dit är det lite svårare att ta sig.

Skulle man nyttja de här två områdena hyfsat ordentligt med bostäder längs älvkanten och höge kontorsbyggnader längs motorvägarna så skulle man med lätthet kunna få in ca 4000 boende och ca 8000 arbetsplatser. Det skulle motsvara ett e-tal på ca 1,4 vilket inte är speciellt högt.

De här två enklaverna vore värda ett litet experiment där man utfärdar en väldigt generell detaljplan för hela området som tillåter ickestörande verksamhet utan höjdbegränsning och se vad som händer. Man kan till och med tillåta nya broar över älven så länge de kan släppa igenom vänertrafiken.

Anders Bäck publicerar små funderingar på sin blog. Den här gången har han funderat lite över ett väldigt underutnyttjat område i strukturen inte helt olikt Gårda inte långt från centrum som spås få ett nytt liv tack vare Marieholmstunneln. Texten är först publicerad 11 maj 2021 på Mina små funderingar

Inlägget diskuteras i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Jane blir opera
1 November 04:10 av Melvin Bowers
Uthyrningsdel
22 Oktober 13:49 av Lola Ewint
Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen