Utskrift från gbg2.yimby.se
....

FFS årsmöte med Lukas Memborn direkt från arkiven

 

Lukas Membron från Fastighetskontoret har fått ett uppdrag att gå igenom Göteborgs gamla stadsplaner och utifrån dessa analysera möjligheter till förtätning och komplettering i framtiden. Han är nu djupt nere i arkiven och rotar och han låter medela att det både är roligt och otroligt. Ett exempel ovan på vad man kan hitta: En illustration på en bro från Stigbergstorget till Lindholmen från 1925 (vy från Oscarsgatan)!

Lukas Memborn har helt enkelt fått möjlighet att gör det han tidigare lyft i sin Infill-serie.

 

Lukas kommer att presentera om sitt arbete, vad han hittat i arkiven och hur det kan användas i framtiden på årsmötet för Föreningen för samhällsplanering väst (FFS) på ondag 24:e februari som startar kl 17:30 i ÅF-"skrapan". Mer om aktiviteten och hur man anmäler sig (senast 22:e februari!) finns här.

PS. Du har väl inte missat Lukas Memborns föreläsning om framtidens stadsplanering. DS.

Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
+1
hejs (18 Februari 2016 11:33):
Jag gillar skarpt bron, men kanske framförallt hur fläcken på bilden på bron liknar silhouetten av en spårvagn.
+1
Ottosson (18 Februari 2016 18:06):
Uppskattar även att bilden visar det väsentliga, dvs det som "ska" byggas. Utan soliga skyar och skockar av sommarklädda personer som promenerar omkring med latte och shoppingbagar i hand, bland lekande barn och fjärilar och alltid (minst) en uteservering som fyller upp ytor.
+1
Hans Jörgensen (20 Februari 2016 18:37):
Inte illa vad som gömmer sig i arkiven :)
Den bron vill finnas till.
 0
Hans Jörgensen (21 Februari 2016 21:42):
Fast nu verkar det ju som att Stena DK-terminal får ligga kvar en längre tid på Masthuggskajen. Då blir det svårt med en bro, även om den är öppningsbar.

en debattartikel idag på temat
http:​/​/​www.​gp.​se/​nyheter/​debatt/​1.​2997675-​sa-​skapas-​4-​.​.​
 0
Lars (22 Februari 2016 00:24):
Jag är inte Göteborgare, men en återkommande tanke hos mig är; Gör broarna över Göta Älv i London/Paris-klass i centrala Göteborg.
Alltså, båtar kan åka under, men inga stora skepp.
Bredda istället kanalen norr om Hisingen så stora skepp som ska upp för Göta Älv går via Kungälv istället för Göteborg.

Då kan Göteborg byggas samman med Hisingen, men stora skepp kan fortsatt åka på Göta Älv in i Vänern.
 0
Hans Jörgensen (27 Februari 2016 13:38):
Lars, att ha fler broar över älven skulle de flesta skriva under på i yimbyGBG. Dessvärre finns intressen (läs sjöfarten) som motsätter sig det. Frågan har diskuterats otaliga gånger här och i lokalpressen. Men ändå obegripligt att Gbg inte har kommit en tum närmare åtminstone en till bro mellan nya och gamla centrum. (Nya Hisingsbron är en ren ersättare för Göta-Älvbron, fast t o m med lägre kapacitet).

Nu är det linbana som stadens infraplanerare har hakat tag i. Inget fel i det, den har säkert många fördelar och blir nog ett bra tillskott. Men inget kan matcha en bro - helst flera - vad gäller tillgänglighet och flexibilitet för den som ska över älven.
Älven är ett mentalt och fysiskt gap som måste övervinnas på fler lägen. Men mentalt är staden inte där ännu. Senast igår fredag i en GP-insändare beskrev en av stadens projektledare "förbindelser mellan centrum och Hisingen" som om Hisingen fortfarande är en enda stor och okänd kontinent medan Centrum självklart är den gamla innerstan på fastlandssidan. (ämnet för insändaren handlade förvisso inte primärt om älvförbindelser).

Och, helt oberoende av Vänersjöfarten, har nu alltså Stenas DK-terminal fått förlängt till 2035 tror jag det var. Intentionerna för bara ett par år sedan var väl att de skulle fasas ut från Masthuggskajen. Här har alltså staden aktivt valt att lägga en tjock blöt filt på alla planer på en Stigbergsbro. Man kan spekulera i om det är linbaneplanerna som fått staden att backa angående Stenaterminalen, dvs att det ypperliga broläget mellan Lindholmen-Stigberget har förlorat gentemot behovet/intresset av att kunna borda danmarksfärjan 2 km längre uppströms jämfört med Majnabbehamnen.
 0
Mia (16 Maj 2018 23:25):
Uppskattar bilderna! Tack så mycket! Synd att jag missade föreläsningen bara :(
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.