Utskrift från gbg2.yimby.se
....

Lördagsgodis

 


Kulturkalaset
har dragit igång och det finns mycket spännande att ta del av. För den som är stadsplaneringsintresserad kan vi särskilt rekommendera stadsarkitekten Björn Siesjös initiativ Speakers Corner (eller "tjöthörn" som det heter på götebosska) i Brunnsparken. Här kommer många intressanta personer att prata under de kommande dagarna. På lördag kan ni bland annat höra trafikplaneraren Daniel Sjölund ("den unga generationen på trafikkontoret" enligt programmet) kl 12, Björn Siesjö i egen hög person kl 14 och Yimbys egen Olof Antonson kl 20.



På lördag arrangerar också Nätverket Pennygångens Framtid och Hyresgästföreningen Pennydagen på Pennygången i Högsbohöjd mellan kl 14-18. Jag har blivit inbjuden som representant för Yimby och kommer att få sällskap av inga mindre än gentrifieringsforskaren Catharina Thörn och arkitekturhistorikern och höghusmotståndaren Claes Caldenby. Så det kommer säkerligen att bli mycket spännande diskussioner... :)
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Emanuel Alfredsson (16 Augusti 2012 15:27):
Oj oj oj!
 0
Johannes Hulter (16 Augusti 2012 15:39):
Jag glömde tillägga att det också, bland mycket annat, blir musikalisk undehållning på Pennydagen. Indiebandet Den Stora Vilan och Lemanic (som jag misstänker kan ha vissa houseinfluenser, inte sant Emanuel?) kommer att spela.
 0
Olof Antonson (16 Augusti 2012 23:06): Online
Synd att man inte kan vara på två ställen samtidigt :(
+1
Johannes Hulter (16 Augusti 2012 23:24):
Olof: Det är väl inga problem, du kollar på Björn kl 14 och sedan hoppar du på buss 16 till Högsbohöjd. Och så tillbaka igen. :)

Jag kan ju inte komma loss till Brunnsparken på kvällen men jag ser fram emot rapport! :)
 0
Emanuel Alfredsson (17 Augusti 2012 00:29):
16-bussen krån Chalmers till Fyrktorget är bara sprawl. Ett bra åk för att studera.
 0
Daniel Sjölund (17 Augusti 2012 07:37):
Kul om någon vill dyka upp redan klockan tolv. Jag tänkte ger er en tjuvtitt in i den stadslivsanalys som i princip är färdig och reflektera över några konkreta exempel på vad vi skulle kunna använda den redan idag.
Om inte annat är kaffet gotti vagnen! ;)
 0
Patrik Sterky (18 Augusti 2012 00:38):
Kommer nog till tolv om nån vill prata kollektivtrafik, Allélänken eller titta på den rykande färska tryckta slutrapporten för Allélänken.
 0
Hans-Olof Hansson (18 Augusti 2012 10:50):
@Patrik,
Ojoj, spännande! Den vill vi se mer om!
 0
EL (18 Augusti 2012 16:34):
Kan ni inte ta en sväng om Övre Husargatan och se på eländet trafikkontoret ställt till med där, ta med trafikplaneraren också. Blir det klart nån gång, har knappt sett någon arbeta där.
 0
Patrik Höstmad (18 Augusti 2012 16:38):
Intressanta tal av Sjölund och Siesjö. Kul att trafikkontoret intresserar sig för hur stadsliv skapas och hur gatans/byggnaders utformning påverkar detta. Ser fram mot rapporten om Stadslivsanalysen i Göteborg. Siesjö låter fortfarande mycket lovande. Han förstår verkligen vad stad är och vad som möjliggör/hindrar stad. Jag gillar att han upprepar "Det måste gå att...." -än har han inte gett upp. Också kul att höra att flera stadsskapandeprojekt ligger pipelinen. Ge honom och SKB resurser! Det lär vara en säker investering. Speakers corner var det första initiativet av Siesjö som tydligt synts ute i stadsmiljön. Låt det bli mer!

Rapporten om arbetet med Allélänken som Sterky handlett finns här
http:​/​/​publications.​lib.​chalmers.​se/​records/​fulltext/​1.​.​
+1
Håkan Tendell (18 Augusti 2012 19:27):
Jag var på Speaker's Corner idag och såg Björn Siesjö för första gången live. Det var ett härligt framträdande. Man känner att han har både kunskap och engagemang nog att vända den här stan på rätt köl. Han kan mycket väl vara den bästa värvningen Göteborg gjort sedan Sven-Göran Eriksson 1979.
 0
Sven R (18 Augusti 2012 19:31):
I min värld är en stadsarkitekt en chefsperson som leder arbetet på ett stadsbyggnadskontor. I Göteborg verkar Björn Siesjö mest ha fått rollen som kommunikatör. Trevligt att han är frispråkig, men tveksamt om detta stärker hans ställning internt. Talk is talk, action is action. Jag fortsätter vara skeptisk till Göteborgs stadsplanering tills jag ser resultat.
 0
Olof Antonson (18 Augusti 2012 22:28): Online
Speakers Corner har faktiskt blivit en intressant platsbildning. Många människor går förbi och de allra flesta stannar upp för att titta på folk. Ibland går de och sätter sig för att titta på de människor som går förbi (som de en stund tidigare själva gjort innan de gick och satte sig).

Platsen uppfyller många av de egenskaper som analyseras i den här trevliga filmen, The Social Life of Small Urban Spaces: http:​/​/​vimeo.​com/​21556697

Jag tänker särskilt på platsen som ligger en liten trappa upp från gatan med bord, stolar och lite grönska. I filmen ser man hur människor riktigt sugs in (vid cirka 22 min).
+1
Håkan Tendell (18 Augusti 2012 22:36):
Har i kväll på Speaker's Corner även lyssnat på Olof Antonson, som överraskade mycket positivt. Han är en lysande talare; skärpt, vass och humoristisk: en jordnära, genuin naturbegåvning (om han inte har studerat Cicero i smyg). Hans budskap och argument hade förtjänat en avsevärt större publik. Ge honom TV-tid och han kommer att gå rakt genom rutan.
 0
Patrik Höstmad (18 Augusti 2012 22:51):
Typiskt att jag missade Olof. Men kul att det blev succé :)
Olof, vad pratade du  om? Allmänt Yimby? Några specifika frågor?
+1
Olof Antonson (18 Augusti 2012 23:12): Online
Haha, ja, det var väl mest om att bygga staden från gatunivån och uppåt (där människor faktiskt rör sig), kvartersstadens attraktivitet och att bygga vidare på den (kvadratmeterpriserna och köerna på Boplats talar sitt tydliga språk), vikten av ställa krav på lokaler vid nybyggen och att inte omvandla befintliga sådana till lägenheter -> transformera livskraftiga stadsdelar till bostadsområden.

Sen blev det väl lite sedvanlig kritik mot byggbolagen, arvet från modernismen och försök till konstruktiva idéer om stadsplan som på Lilienbergs tid och att få in fler mindre aktörer.

Jag blev först lite orolig att det inte skulle komma någon. Det hade potential att bli en riktigt absurd situation, men det kom en del folk ändå, trots vädret, och en del stannade upp vid trottoaren. Det kommer att bli fler gånger. Göteborg är sannerligen en extremt intressant stad även om det är lätt att bli bitter över diverse stadsmarodörers exter ...
 0
Ragnar Lind (19 Augusti 2012 09:45):
Björn Siesjö tog också upp möjligheten att bygga boulevard av Dag Hammarskjöldsleden. Två rader blandstadskvarter på varje sida av leden ger plats för en mellanstor svensk stad.
Till detta vill jag lägga till Högsbo industriområde, där det i 15-20 år funnits idéer om att bygga blandstad. Ja, där finns gott om plats för kompletteringsbebyggelse, och området borde ju rimligtvis kunna byggas samman med Dag Hammarskjöldsboulevarden (eller kanske hellre på götebosska Dag Hammarskjöldsavenyn).
Vad gäller Tjöthörnet (härligt ord, bättre än Speakers corner!), så är ju detta ett alldeles utmärkt initiativ. Det påminner mig om att det under några år i slutet av 60-talet fanns en "Fria talares tribun" (och tillika "klotterplank") på Sergels torg i Stockholm. Den användes rätt mycket, och de flesta ämnen avhandlades. Bland annat minns jag ett tal om inflationens välsignelser, samt ett annat om hur bra man har det i DDR.
Tribunen togs av någon anledning bort när Kulturhuset stod färdigt. Synd, tycker jag.
 0
Mats O. (19 Augusti 2012 10:10):
Högsbo industriområde hade varit alldeles utmärkt att förtäta med bostäder. Vad jag vet finns inga tyngre industrier kvar i området, däremot mycket mellanstora företag 10-100 anställda.

En boulevardisering av Dag Hammarsköldsleden med bostäder verksamhetslokaler på vardera sida och i mittrefugen så lägger vi en ny spårvagnslinje som fortsätter ut till Sisjön.

Så bygger vi ny stad söder om stan -lätt som en plätt !
 0
Mikael Kreutz (19 Augusti 2012 12:59):
EL: Menar du den fantastiska stadsgatan som håller på att växa fram?
 0
Håkan Tendell (19 Augusti 2012 13:12):
Ja, det där med boulevardisering (eller avenyisering) låter som ett spännande och stadslivsbefrämjande koncept: man kanske till och med skulle kunna tillämpa detta för att knyta samman centrum med de flesta av Göteborgs förorter. Till exempel skulle man kunna bygga sådan stadsmiljö från Gamlestan och utmed vägen som går förbi Alelyckan, in mot Hjällbo Torg, upp mot Hammarkullsskolan och ner mot Angereds centrum. Tänk att kunnna vandra från Friggagatan och långt norrut nästan ständigt omgiven av bostäder, butiker, kiosker, restauranger och andra små lokaler! (och naturligtvis små stadsparker). Samtidigt är jag ju av den hårdnackade uppfattningen att vi i nuet måste kraftsamla på bostadsbyggande i city (helst i form av skyskrapor med lokaler i gatuplanet), men boulevardisering för att knyta samman staden kan ju vara något för det glada tjugotalet (eller trettiotalet om nu bebyggelse vid Skeppsbron, Norra Masthugget, Gullbergsvass m m råkar dröja ytterligare några år).
 0
Olof Antonson (19 Augusti 2012 14:26): Online
Dag Hammarskjölds esplanad med "cykelmotorväg" i mitten kantad av trädrader kanske? Stan tar i princip slut vid Linnéplatsen i dagsläget. Med en omvandling av leden skulle Änggården och Högsbo knytas samman med den centrala staden på helt annat sätt. Slottsskogen skulle bli en park inne i staden, snarare än en markör för där stan tar slut och ebbar ut i ett sammelsurium av asfalt.
 0
Hans-Olof Hansson (19 Augusti 2012 15:28):
Att döpa om en "motorväg" till esplanad, aveny eller boulevard och plantera lite träd runt den gör väl ingen gladare. Det går ju fortfarande lika mycket trafik och livsfarligt att försöka korsa den till fots, eller?
 0
Erik Funck (19 Augusti 2012 15:33):
Håkan: Jag håller med dig, det lär väl ta ett tag.

Samtidigt undrar jag om det inte hade varit möjligt att argumentera för att det skulle vara ekonomiskt gynnsamt "att göra investeringen" nu istället för att vänta, och anställa fler begåvningar till SBK för att ro detta o andra angelägna projekt i hamn något decennium tidigare. Det hade vart kul om det fanns någon ekonomiskt begåvad Yimbyit som intresserar sig för detta?
 0
Olof Antonson (19 Augusti 2012 15:38): Online
Ja, det skall mer till än ett namnbyte. Det kommer krävas förändringar för att man skall kunna uppföra stadsbebyggelse. Enligt Siesjö går det mindre trafik på Dag Hammarskjöldsleden än på en del större stadsgator i Stockholm, eller HC Andersens Boulevard i Köpenhamn. Om de kan, varför kan inte vi?

I framtiden kanske en del av gångbroarna över leden fungerar som någon sorts miniversion av High Line Park i New York: http:​/​/​sv.​wikipedia.​org/​wiki/​High_​Line


Exempelvis denna: http:​/​/​maps.​google.​se/​?​ll=​57.​684736,11.​951461&spn=​0​.​0​0​.​.​
 0
Erik Funck (19 Augusti 2012 16:58):
Det hade ju i övrigt varit kul om man beslutade sig för att bygga ca 10-vån-hus i linnégatestil längs med leden/boulevarden. Hade passat bra o knytit ihop höjden från sahlgrenska med slottskogen o alltihopa. Stad! Tjoho :)
 0
Hans Jörgensen (19 Augusti 2012 20:43):
Angående Brunnsparkens "nya" tomt.
Fantastikst fin idé att använda som speakers corner nu på kalaset. Bra idé också att dela in det i teman, som igår med stadstema.
Bra tjötat!

Kulturkalaset över huvud taget verkar ha fått människor att röra sig över och använda lite "nya" ytor.
Fick iallafall den bilden i eftermiddags längs Stora Hamnkanalens norra sida - plötsligt satt fler människor än måsar längs kanten, den snåla strimman mot vattnet till trots. Tycker mig även ha sett en ökad flanerartrafik längs Norra Hamngatan den här sommaren jämfört med tidigare. Även Oldsberg gick förbi idag :)

Det är värt Round and Down med the Bats;
http:​/​/​www.​youtube.​com/​watch?​v=​_​Ugksca1luw
+2
Mattias Axelsson (19 Augusti 2012 23:11):
Första delen från stadsvandringen på Pennygången är upplagd.

http:​/​/​www.​youtube.​com/​watch?​v=​mygQtCvFGW4
 0
Olof Antonson (19 Augusti 2012 23:23): Online
Bra att ni filmade, Mattias. Jag hann bara vara med på den senare halvan av stadsvandringen, så detta skall bli intressant. Den här typen av dokumentation kanske till och med är något för oss inom yimby att tänka på inför framtida stadsvandringar?
 0
EL (20 Augusti 2012 11:36):
EF
Bra med boulevardisering av DH-leden vid slottskogen till Marklandsgatan. Övre husargatan har ju satt en propp för normal infartstrafik. Detta betyder att Oscarsleden tar den trafiken, så det nya bostadsområdet vid södra älvstranden får leva med det
 0
Matthias H. (20 Augusti 2012 13:12):
EL, Övre Husargatan blir en stadsgata istället för en motorled som den i princip har varit tidigare. Är inte det bra?

Att den blir enfilig innebär att bilister får planera sin körning lite mer, "enfiligheten" får nog bort en del av okynneskörningen vilket jag antar var en av tankarna. Om du är orolig för att det påverkar handeln inne i city så tror jag du kan slappna av, bilisterna får som sagt helt enkelt planera lite bättre, det finns ganska många vägar in till city.
+1
Erik Funck (20 Augusti 2012 13:26):
EL
Måhända att det blir någon mindre förändring men i sinom tid kommer även oscarsleden att boulevardiseras (om man inte vinner på lotto o bygger tunnel/täcker över). Större satsningar på kollektivtrafik på bekostnad av biltrafiken kommer göra det mindre attraktivt att köra bil och succesivt kommer de stor bilflödena att fasas ut. Stadens nya boende längs oscarsboulevarden kommer att vaggas till sömns till ljudet av bussar, spårvagnar, övergångställen och fredagsfyllon liksom jag med nöje gör idag vid stigbergstorget. Ja Tack.
 0
Johannes Hulter (20 Augusti 2012 18:13):
Som flera varit inne på: Övre Husar kommer att bli så extremt bra. Vi får ta och göra en stadsvandring... :)
 0
Patrik Höstmad (20 Augusti 2012 21:04):
Ja, Övre Husar ser helt lysande ut! Härligt breda trottoarer, tydliga cykelbanor skilt från trottoarerna, prioriterad kollektivtrafik. Bredden, jämnheten och enhetligheten på trottoarerna ger verkligen en känsla av en boulevard i en stor stad. Jag ser framför mig hur succén gör att denna omvandling bara är en i en lång rad av framtida omvandlingar på samma spår.
 0
Erik Funck (20 Augusti 2012 22:25):
Jag hoppas på en ordentlig massa träd också :)

Sen kan boulevardnätet rullas ut över Storgöteborg!
 0
Mikael Kreutz (20 Augusti 2012 22:28):
Erik: Boulevardisering av Oscarsleden är önsketänkande. Ser gärna en tunnel dock.
 0
Erik Funck (20 Augusti 2012 23:37):
Mikael: Jag ser också hellre en tunnel, speciellt eftersom man nu redan har götatunneln, tänkte mest att det var dyrare och att politikerna därför skulle dra sig. Förklara gärna varför du anser tunnel skulle vara mindre önsketänkande än boulevard?
+2
Mattias Axelsson (24 Augusti 2012 07:26):
Nu ligger fler delar från stadsvandringen på Pennygången uppe på vår youtube-kanal:

http:​/​/​www.​youtube.​com/​watch?​v=​mygQtCvFGW4&list=​PLB0​9E.​.​

Beklagar för det bitvis dåliga ljudet.
 0
EL (27 Augusti 2012 21:14):
EF
Ja en Boulevardtunnel med glastak. Trädhöjden ovidkommande.
 0
Fastighetsägaren (3 November 2012 08:21):
Den slitna hyreskasernen har problem med sina rörledningar. Lönsamheten i detta objekt är inte tillfredsställande. Genom en kraftig upprustning förbättras lönsamheten samtidigt som vi blir av med vissa icke önskvärda hyresgäster
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.