Utskrift från gbg2.yimby.se
....

Hur gammal är du 2040?

 
EXTRA! Metro skriver idag om Stena-frågan och Yimby. Enligt nya uppgifter från Göteborgs Hamn kommer inte avtalet att förlängas med 25 år, utan 5 år, om det löper ut utan uppsägning 2012. Vi har sökt Göteborgs Hamn för en bekräftelse på detta, men utan att lyckas. Återkommer när vi har mer information.




Vill vi verkligen vänta till år 2040 innan vi kan få tillgång till och kunna börja bygga stad ner till Masthuggskajen?

Området mellan Första Långgatan och Masthuggskajen är ungefär lika stort som Haga och ligger oerhört centralt, i direkt anslutning till Linnéstadens täta kvartersstad. Idag består detta stora område mest av tomma asfaltsytor. Orsaken till att det har varit svårt att komma igång och utveckla denna del av staden är att Stena Line under lång tid hyrt den ca 1 km långa Masthuggskajen.

Stena Line är en viktig tillgång för Göteborg och vi ser stora värden i deras verksamhet. Som vi skrev i vårt yttrande över programmet för Norra Masthugget så vill vi gärna behålla någon sorts hamnverksamhet vid en del av Masthuggskajen. Men denna oerhört centrala och attraktiva mark kan användas betydligt bättre och mer effektivt som tät, levande blandstad än som instängslad uppställningsplats för långtradare.

Nyttjanderättsavtalet för marken går ut 2014 och kan sägas upp senast 2012. Säger staden inte upp avtalet i år så förlängs det automatiskt 2014 med 25 år. Göteborg har alltså just nu ett unikt tillfälle att ta tag i utvecklingen av Masthuggskajen. Det är en möjlighet som inte kommer att återkomma förrän 2040. Hur gammal är du då?

Nu måste Göteborg vakna upp och fundera på framtiden, innan det är försent. Vi har därför nu dragit igång facebookgruppen Flytta Stena och även startat en namninsamling.

Vi har tidigare skrivit om Masthuggskajen och Stena Line:
25 år är lång tid - dags att agera!
Lyft blicken i Stenafrågan
Vision 2039
Masthuggsstaden
BYGG!
Yttrande över Norra Masthugget
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Jan Jörnmark (2 April 2012 10:48):
Detta är den överlägste viktigaste frågan vi just nu har i Göteborg!

Skälen är enkla, för vi måste också konstatera att Rosenlund är reservat för fyra kalla vinterdagar, att Operaområdet är reserverat för Västlänken, att Frihamnen knappast kan bebyggas före det kommit upp en ny bro 2025, att Ringön ska bli park (?) och att fortsättningen av Lindholmen är reserverad för en flytdocka.

Summerar man det där blir det bara "Norra Msthugget" kvar - och frågan är då om vi kan reservera den delen av GBg för Stena i 25 år till?

Gör vi det kan vi i alla fall konstatera att "Älvstaden" blev några väldigt fina nya centrumomåden i Kungsbacka, Varberg och Mölndal.
 0
Hans H (2 April 2012 11:25):
Oavsett vad man har för planer för Masthugget, så låter det helt fel att låsa fast alla alternativ för 25 år framöver. Avtalet borde definitivt sägas upp och en kortare avtalsperiod bör användas, åtminstone för större delen av kajen.

Fast helt låst kommer det säkert inte vara även med förlängt avtal, Stena kan säkert gå med på att bryta avtalet mot stora säckar pengar.
 0
Hans-Olof Hansson (2 April 2012 22:45):
Då behåller vi Stena! Staden blir i alla fall inte färdig förrän tidigast 2040 ändå med att komma till skott med eventuella byggen.

Luttrad medborgare.

(Göteborgs problem är inte brist på visioner. Problemet är brist på verkstad!)
 0
Gunnar Einarsson (3 April 2012 11:44):
Har jag glömt något för jag ser inte riktigt problemet. Bebyggelsen befinner sig inte på kajen där Stena håller till och Oscarsleden ligger där den ligger. Inte ens SBK:s hyllade förslag drar in Stenaområdet i kvartersplaneringen.
http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​Publishing/​FileStore/​211/​4dabf95d-​.​.​

Är väl bara att stadsplanera, tomtfördela och låta uppförandet av fastigheter begynna?

P.S: Om det handlar om det begränsade område i närheten av Rosenlund där "Stena Marine Service" ligger så borde detta kunna uteslutas i ett nytt avtal, dvs det går tillbaka till staden. Stena har ju dessutom tidigare sagt sig vara villiga att "släppa en bit av kajen".
http:​/​/​www.​gp.​se/​nyheter/​goteborg/​1.​494736-​-​vi-​kan-​sla.​.​
 0
Johannes Hulter (3 April 2012 13:52):
Gunnar: Absolut, jag har själv påpekat detta. Problemet är att Stena påverkar resten av området (och fastighetsvärdena) mycket direkt. Stena kommer ju inte att magiskt försvinna om två år, även om avtalet omförhandlas. Och man kan börja bygga längs Första Lång omedelbart. Men det skulle underlätta oerhört om man hade en tydlig plan för att avveckla Stenas verksamhet fram till, låt säga 2021, medan man fyller på med stadskvarter från andra hållet.
 0
Gunnar Einarsson (3 April 2012 15:29):
Det var ungefär vad jag ville ha sagt ovan. Kvarteren utmed Första Långgatan kan exploateras omedelbart och bara därmed har man nått en bra bit på vägen. I det avseendet finns inget skäl att vänta på ett avgörande med Stena.

Kvarteren (eller snarare husraden som i SBK:s plan) mellan Masthamnsgatan och Oscarsleden kommer emellertid inte heller de att i sin utsträckning bestämmas av Stenas fortvaro, utan ledens fortsatta dragning och eftersom man väl får räkna med att den fortsätter att gå fram ungefär som idag oavsett Stenas öde så torde nog inget hinder föreligga att bebygga detta område heller.

Inget annat än "fastighetsvärdena" då alltså.

Grejen är ju att Oscarsleden egentligen är mer bestämmande för området än Stenaterminalen.
 0
Jens Ekengren (3 April 2012 15:39):
Ett problem med att börja bygga innan Stena-problematiken är utredd är ju att man springer in i en vägg när det ska bebyggas bortåt.

"Va, byggas hus över min utsikt? ÖVER MIN DÖDA KROPP!"

Att då lugnt kunna svara "Johodå, de här planerna har legat färdiga länge - att du inte kollade upp (eller att mäklaren inte förklarade det för dig) är Ditt Problem. Slut, frågor, försent, verkställ." torde göra det lättare.
 0
Johannes Hulter (3 April 2012 16:32):
Gunnar: Problemet är att det är trafiken till och från Stena som står för mycket av just buller och avgaser. Utan Stena hade det varit betydligt lättare att omvandla Oscarsleden till Oscarsboulevarden. Oavsett vad som händer så kommer Stena att finnas kvar ett tag. Men förlängs avtalet till 2039 så kommer det nog tyvärr att dröja tills dess innan någon orkar dra igång arbetet med resten av området. För oavsett vad vi tycker så planerar man fortfarande i stora projekt och vissa delar betalar för andra delar av projektet (speciellt eftersom projekten ska vara självfinansierande). Det är därför man behöver omförhandla nu när man har chansen.

Vad man ska göra är förstås en detaljplan för området (SBK:s förslag) men med ganska tillåtande ramar. Då vet alla vad som gäller inför framtiden.
 0
Ragnar Lind (3 April 2012 18:41):
För att svara på frågan: år 2040 fyller jag 91 år. Medellivslängden har ju ökat, och allt fler människor kommer att närma sig hundra, men det är ju trots detta inte helt självklart att jag lever då.
Efter vad jag läste någonstans räknar man (oavsett om Stena är kvar eller inte) med att det ska ta 20-30 år att bygga ut området ("det tar tid att bygga stad"). Man får väl ändå hoppas att jag i alla fall får uppleva den nya bebyggelsen på Skeppsbron.....
+2
Johannes Hulter (3 April 2012 20:35):
Ragnar: Ja, tyvärr har vi en stadsbyggnadsprocess som verkar ha utformats av enter. För hundra år sedan kunde man bygga i stort sett hela innerstaden på inte mycket mer än 30 år, dvs. ungefär den tid som det kommer att ha tagit att få klart de tre kvarteren på Skeppsbron.
+4
Olof Antonson (3 April 2012 23:25):
Kan verkligen se det framför mig när enterna samlas i Fangornskogen för att workshoppa ...
 0
Erik (3 April 2012 23:40):
Var skall man flytta Stena? Finns det plats längre ut i hamnen?

Kan man verkligen behålla passagerartrafik nära "vanlig stad"? Även den behöver väl uppställning av personbilar i väntan på påkörning.
 0
Jan Jörnmark (4 April 2012 07:33):
Så länge Stena och Oscarsleden ligger där dom ligger kan inget hända med området. Någon politisk vilja att göra vare sig det ena eller andra finns inte.

Därför kommer vi att fortsätta att vara markparkeringarnas paradis.

Fiskhamnen är förresten nästa verksamhet som skulle flyttas. Majorna skulle kunna växa, älvstränderna komma närmre varann. Priset för att fortsätta låtsas vara en hamnstad på 1950-talet är högt.
 0
Hans-Olof Hansson (4 April 2012 08:13):
Jämför med södra älvstranden. Där bestämdes att leden skulle ner i tunnel "för att staden ville åt vattnet och det strandnära läget".

Vad har hänt på den "frilagda" ytan? Ingenting, absolut ingenting! Bara massa utredningar och workshops för papperskorgen! Hur länge sedan är det sedan man började utreda att lägga leden i tunnel och hur långt är det kvar tills att det första huset byggs? Det är nog 25år, minst. Det lär inte gå snabbare med detta område.

Det duger inte! Sniglar är blixtsnabba djur i jämförelse!
 0
Krister (4 April 2012 08:52):
I Kina som i och för sig är en diktatur, där går det snabbt från planering till byggnation. Dock blir hela byar utplånade och befolkningen flyttad när de är ivägen för planeringen. Här i Sverige är det svårt att få igång projekten på grund av alla hänsynstaganden och åsikter. Vad som skall göras för att förenkla den långa vägen från plan till utförande borde utredas! Men tyvärr resulterar nog utredningen ej i några beslut, enbart remisser och nya utredningar i all oändlighetet!
 0
Mats O. (4 April 2012 08:54):
Samtidigt med Jans förslag, nu senast 'bort med Fiskhamnen' så tvingar man ju ut 100-tals, kanske 1000-tals arbetsplatser, ur centrala delarna av stan.
Vad hände med blandstaden ?
Många medelstora verksamheter måste finnas där det finns plats för lastbilar och annan distribution att ta sig fram.

Sen fattar naturligtvis även jag och andra nostalgiker att det inte kommer några fiskebåtar längre till fiskhamnen, utan all fisk kommer dit med lastbilar.
 0
Gunnar Einarsson (4 April 2012 09:02):
Haha, enter! Fast på Ente ting tog det bara två dagar att fastställa vad det var man nu skulle diskutera. Nästan ohälsosamt "hastigt" utifrån perspektivet hos gammelenterna i vår stadsbyggnadsprocess.

Johannes, återigen visar du på den stora projekteringens inherenta inflexibilitet kontra tomtvis exploatering enligt stadsplan.

Jan, tänk att byggandet av några hus på ett rivningsfält ramas in som en politisk fråga för vilken det krävs "politisk vilja". Bara det är ju knas.
De som sedan har vilja har ingen makt, de som har makt har ingen vilja, så har det sett ut länge nu på område efter område i detta land. Så varför verkar ledamötena i byggnadsnämnden helt sakna intresse för stadsbyggnad? Eller är det egentligen en oro på nationell nivå för att utlösa en bolånekris som håller nere utbudet?
http:​/​/​cornucopia.​cornubot.​se/​20​12/​0​3/​bostadsbubblan-​f.​.​

Och slutligen, om vi inte är en hamnstad på 50-talet vad är vi då? Vad är det där "nya" som ersätter hamn och verkstadsindustri? Vad skall vi leva av om vi inte tillverkar saker? Doktorsavhandlingar i genusvetenskap?
 0
Jan Jörnmark (4 April 2012 09:40):
Ja, det som Mats och Gunnar skriver i sina två sista inlägg är ju sant - vi har varit en stad av fiskare och färjkarlar i hundratals år. Frågan blir ju naturligtvis hur nya arbaten skapas. Tittar man på det som finns i de gamla varvsområdena på Lindholmen har vi åtminstone en ganska kraftfull anyydan till svar.

Därför blir -mycket riktigt- utvecklinegn av rivningstomterna vid Norra Mathugget ett val av framtid som är mycket större än husen i sig.

Och en politisk fråga är det för att sektorn genompolitiserades från och med 1940-talet och framåt. Man kan väl egentligen säga att själva byggplaneringen förstatligades då, och under en lång tid var sedan fastighetsutvecklingen kommunaliserad och finansieringen (även den) förstatligad.

Idag har vi en privat fastighetsutveckling och en privat finansiering, men fortfarande en förtstaligad/kommunaliserad planering. Det finns ett glapp där, som det egentligen bara finns två lösningar på.

Viktigt är också att arbetena inte skulle försvinna om t ex färjorna skulle försvinna. Dom skulle bara förläggas någon annan stans, för att ge utrymme för en utveckling av tät blandstad i Norra Masthugget och Majorna. Som det är idag stannar knappast särskilt många Stena-anställda kvar i Linné efter jobbet - imligen tar dom bilen/kollektivtrafiken direkt hem till Hisingen/Kungsbacka när dom lämnat skiftet till sjöss.
 0
Gunnar Einarsson (4 April 2012 11:02):
Vad som än händer på Lindholmen är det enda viktiga att det kan sysselsätta miljoner svenskar, inte kineser eller motsvarande.

Min idé om en ideal stadsbyggnadsprocess ser ungefär ut så här (om man får drömma lite): staden står för elnät, vattenledningar och stadsplan varur tomter kan styckas av och "leasas" ut mot en engångsavgift (vad finns det egentligen för fördelar med att sälja tomter och skapa andrahandsmarknader, höga prisskillnader och spekulation?). När den privata byggmästarens ritningar är färdiga förevisas de för stadsarkitekten för beviljande eller avslag på grundval av villkor i stadsplan, stadstraditionella hänsyn, bygglagstiftning (byggsäkerhet) m.m. och givetvis åker all nyfunkis ner i papperskorgen! ;). Därmed är det klappat och klart för bygglov.
Jag tror inte att man behöver "politik" för att styra en stadsutveckling utan snarare en pliktmedveten förvaltning. Politik är bara ett medel att nå dit.
 0
Anders Karlsson (4 April 2012 17:09):
Det är väl inte bara att säga upp avtalet. Stena skall väl ersättas precis som markupplåtelserna på Ringön?
 0
Sven R (4 April 2012 19:18):
Gunnar och Anders kan bli våra nya kommunalråd. Den ene lånar ut marken och den andre tar den tillbaka. Hur man ska få någon att våga bygga får vi fundera ut senare.
 0
Gunnar Einarsson (4 April 2012 19:41):
Tja, Sven det var ju bara en idé. Med syftet bl.a att hindra stora prisskillnader på tomtmark som gör att bara vissa investeringsobjekt blir intressanta i innerstad och att handel försvinner ut längs motorvägarna i periferin etc.
Naturligtvis skulle inte tomter kunna dras in hur som helst, men när de väl löstes in av brukaren skulle de återgå till det offentliga.
En hypotetisk reform i blandstadens tjänst alltså, förvisso utan anspråk på att vara realistiskt genomförbar.
 0
Anders Karlsson (4 April 2012 20:00):
@Sven
Jag högaktar forna tiders framsynta kommunalråd som insåg att stadens mark skulle bli värdefull och därför såg till att upplåta mark på ett sätt att framtida exploatering inte skulle behöva bära kostnad för inlösen av byggnader.
Jag föraktar nutida kommunalråd som, utöver sin handlingsförlamning, vill ge ersättning till de som inte har rätt till ersättning.
 0
Johan Wiking (5 April 2012 01:07):
44, och stena måste flytta till yttre hamnarna.
 0
Krister (5 April 2012 11:03):
Stena vågar de inte "köra över" med risk att de lägger ner alltsammans och flyttar verksamheten till Varberg. Småföretagarna på Ringön kör de i konkurs utan vidare prut. Så fungerar kapitalismen.
 0
Anders Karlsson (6 April 2012 12:01):
@ Krister
Har inte de sk småföretagarna på Ringön alltid verkat under kapitalismens bojor? Är de så att ingångna avtal inte behöver följas i socialistiska lyckoriken?
 0
Krister (6 April 2012 14:55):
Kollade med en företagare som håller till på Ringön.
Följande uppdagades:
-Han hade inte en aning om när arrendeavtalet går ut.
-Han förutsatte att avtalet skulle förlängas när det går ut.
-Han hade knappt fattat att kommunen ägde marken

Han funderade på att flytta verksamheten på grund av tilltagande brottslighet och allmän förslumning.
Han räknade med att då kunna sälja byggnaden för rätt stor summa.
Jag rådde honom att skicka efter en kopia av avtalet och läsa igenom villkoren.
 0
Anders Karlsson (6 April 2012 15:44):
Det finns företagare som vet vad de gör och de finns de som inte har koll. De med mindre koll blir blir straffade förr eller senare i det kapitalistiska samhället. I det socialistiska samhället finns inte plats för företagare överhuvudtaget. Frågan är ifall skattebetalarna skall betala för företagare med mindre koll. Förefaller vara ett drömsamhälle. När det går bra skall företagaren ha vinsten, när det går dåligt och vedebörande påstår sig inte förstått skall skattekollektivet betala. Jag ställer mig först i kön och ansöker om F-skatt på tisdag.
 0
Krister (6 April 2012 16:24):
Se följande examensarbete om kommersiella tomträtter. Kapitel 4 behandlar fallet med inlösen av Bananpiren i Gbg.
http:​/​/​www.​lantm.​lth.​se/​fileadmin/​fastighetsvetenskap/​.​.​
 0
Anders Karlsson (6 April 2012 16:53):
@Krister
Saxat från din länk:

..den avgörande frågan ifall kommunens agerande att ge ersättning strider mot de regler kommunen ska följa för att inte särbehandla vissa personer eller företag.

Länsrätten kom som första instans fram till att kommunens beslut att ge ersättning ska upphävas. Kommunen överklagade då Länsrättens dom.

Som du säkert vet men som inte framgår av länkat dokument är att kommunen "åkte dit" hela vägen till HD.

Märklig samhällsutveckling att lokalpolitiker i Göteborg har så svårt att acceptera gällande lagstifning.
 0
Krister (6 April 2012 17:36):
Stena har egna anställda jurister likt övriga storföretag. Småföretagarna har inte tillgång till jurister utan litar på att avtalet som de skriver på är bra om nu tjänstemännen på kommunen säger så. Det är ungefär som när en "god man" försnillar pengarna för en omyndigförklarad. (Kommunen är den gode mannen)
 0
Anders Karlsson (7 April 2012 11:16):
@Krister

Ja, det är lätt att föreställa sig hur det gick till för sisådär 50 år sedan. Kommunaltjänstemännen firade säkert med ärtor och punsch varenda torsdag. De hade ju lyckats lura någon blivande småföretagare, att marken skulle "hyras ut" i evinnerliga tider till samma låga avgift när det i enligt avtalsvillkoren "bara" gällde i femtio år. Vilket kalas det måste varit efter den prestationen.
 0
Krister (8 April 2012 14:07):
En bra sammanfattning av läget på bostadsmarknaden med utblickar mot framtiden finns här:
http:​/​/​uppsatser.​jmg.​gu.​se/​uppsats/​ju/​Magisteruppsats/​.​.​
 0
alexander (10 April 2012 13:00):
Erbjud Stena att flyta till Fyrhamnen . Bestäm Oskars-ledens uddbyggnad ,anslutning till Röda ormen. Vid Gasklockan lämpligt, bro tunnel. Glöm inte Hamnbana- Bo hus banan före Ni börjar bygga.Det Är inte försent en! Glöm prestige !
 0
Agneta Wiberg (11 April 2012 10:05):
Jag ser fram emot en flytt av Stena för att frilägga Masthuggskajen för tillgänglighet för allmänheten. Men, blir fundersam till planritningen där det ser ut som att man vill bygga en massa pirer med hus ut i vattnet? Jag vill ha en kaj där man kan promenera längs vattnet och där man kan se hela kajen framför sig.Bevarande av dom fina granitkajerna där båtar kan lägga till.. Detta är ju historisk mark ett minne av den tid då fartyg från fjärran länder la till och lastade och lossade.Gärna att man bygger ner Oskarsleden under jord och kvartersstad mot Masthugget..Men kajen vill jag ha kvar fast återställt i ursprungligt skick..
 0
Niklas Öhrström (11 April 2012 19:18):
Håller med Agneta W. Kajer är perfekta platser för långa stråk just tack vare obrutna siktlinjer, och ska inte byggas för.
 0
Johannes Hulter (11 April 2012 23:54):
Bilden är från ett studentprojekt: http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​9/​0​2/​masthuggsstaden_​645.​html Om jag förstått deras koncept rätt så ska man kunna röra sig längs hela kajen, det är passager under husen som sträcker sig ut i vattnet. Men jag föredrar nog att man lämnar helt öppet närmast kajen, precis som på Eriksberg.
+1
Olof Antonson (12 April 2012 12:33):
Ja, Eriksberg är faktiskt en bra förebild vad gäller bryggan. Där finns även pirar som går ut i älven, vilket man även skulle kunna ordna på den södra sidan.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter