Utskrift från gbg2.yimby.se
....

Nytt längs E6

 


Det händer saker utmed E6:an. I Gårda kommer Platzer att bygga ett kontorshus med butik i botten och planerar att dessutom tvåhöghus på tomten bredvid. Hela projektet ser mycket bra ut. Det är tajt, stadsmässigt och kompletterar ett område som numera har väldigt mycket bostäder genom att tillföra mer arbetsplatser. Naturligtvis hoppas vi att man integrerar de gamla industribyggnaderna med sågtandstak i den nya bebyggelsen istället för att totalsanera. Det kan bli hur bra som helst.



Längre söderut har planerna för Mölndals Centrum fått ny fart. Krook & Tjäder har ritat upp ett förslag som ser betydligt bättre ut än det gamla. De synpunkter som Yimby lämnade i sitt yttrande har i större utsträckning blivit tillgodosedda, även om man naturligtvis helt omotiverat har stoppat in lite husipark i södra delen av området. Det tefatsliknande parkeringshuset känns också mer 1960-tal än 2010-tal men har å andra sidan den fördelen att det lätt kan bytas ut mot riktig stadsbebyggelse längre fram i tiden.

Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Jan Jörnmark (18 Mars 2012 08:54):
Platzer ser jättebra ut, speciellt som kontor kommer att bli halvt omöjliga i centrum efter förändringarna på Övre Husar och Södra Vägen. Dessutom byggs ju faktiskt redan det här, lite längre söderut längs e6an, precis vid ICA MAXI: http:​/​/​www.​skanska.​se/​sv/​Om-​Skanska/​Pressmeddelande/​Ny.​.​

Mölndal är jag mycket mer tveksam till. Det centrumet har alltid haft problem, kanske framförallt för att det har ett svagt underlag. Kållered ligger en bit ut som hård konkurrent, och Kungsbacka har växt mycket starkare i fyra decennier.

Direkt vid centrum ligger dessutom gamla Papyrus, SOAB och Kvarnbyvallen, som alla är övergivna och tomma. Det skapar ju en efterfrågan på centrum som är noll och intet.

Därför har jag alltid menat att man måste börja med att befolka de tomma områdena för att skapa underlag för ett dynamiskt centrum. Vi får se hur det går nu,
 0
Patrik Höstmad (18 Mars 2012 09:40):
Bra att Norra Gårda äntligen får sitt landmärke.

Vad gäller att bevara de gamla industribyggnaderna så visar filmen tydligt hur lätt man fäller ihop dem för att ge plats åt det nya. Här ska jämnas med marken och det kan de väl få göra om de nu tillför det de lovar.
 0
Johannes Hulter (18 Mars 2012 09:43):
Patrik: Visst, det är bara lite onödigt eftersom de till största delen ska ersättas med... ingenting. Sparar de delar som ligger utanför den nya fastigheten så blir det ett väldigt coolt projekt.
 0
Jan Jörnmark (18 Mars 2012 13:25):
Man kan ju leka med tanken att Platzer verkligen bygger det där (förutsättningarna är nog hyfsade). Skulle sedan Wallenstam väcka liv i sitt projekt på andra sidan E&, (ni vet det som Caldenby kallade "provinsiellt häromåret) skulle faktiskt Gbg förses med en snygg skyline drute.

Först nya Ångpanneföreningen, sedan de tre Gothiatornen, sedan Skanska och Canon, på litet håll NCCs nya 16 våningshus, och sedan PLatze och Wallenstam som extra blickfång.

Bara desto mer synd i så fall att Dåtidskoncernen kapade 20 våningar på sitt 33 våningshus utan att kolla alternativa möjligheter...
 0
Matthias H. (18 Mars 2012 14:17):
Jan, håller Wallenstam fortfarande sitt gamla projekt vid liv, det trodde jag inte. Hursomhelst, Opalen tillför en del också sen höjningen och kanske kommer väl PEAB göra något i Lyckholms? Vad jag förstod, (var läste jag det?) så kanske det kommer bli ett nytt bryggeri i Lyckholms nånstans, tänk om det kombinerades med en schysst krog också, det hade ju varit väldigt bra. Som i Gamlestaden, ni har väl inte missat bryggeriets aw där?
 0
Daniel (18 Mars 2012 14:27):
Platzers film är lite kul för den betecknar Ullevigatan som motorväg, vilket den i princip är.

Och sedan får vi ju inte glömma av att husen inte bara ska ha parkeringsplatser under husen utan också framför så att man känner riktigt ordentligt att detta hur är dåtiden, då hus med parkeringsplatser framför ansågs vara modernt.
Eller vad det nu ska vara framför höghuset. Man borde dra lärdom om hur det ser ut framför Skanskas nya hus i Gårda, som är grått, svart och framförallt öde. Den tomma yta som man reserverade till ingenting används till just ingenting. Dessutom skottas den dåligt så man kan inte ens gena över den på vintern.
 0
Ludvig Wållgren (18 Mars 2012 15:41):
@ Mathias H

Ja PEAB ska göra nått med gamla lyckholms! Dock visste jag inte att det var planer/tankar på ett nytt bryggeri där! Du tänker inte på Dugges bryggeri som letade lokaler i Mölndalstrakten (där deras första lokal låg) för att sedan hamna i Landvetter där de bygger upp just nu?

Jag hoppas att villan i mitten är kulurskyddad eller liknande föresten, Någon som vet? http:​/​/​www.​lokalnytt.​se/​visa/​lyckholms-​fastigheter/​ska.​.​
 0
Jan Jörnmark (18 Mars 2012 15:53):
Mattias, Wallenstam och skrapan är bara önsketänkande från mig. Men allt är väl möjligt.

Och PEAB/Lyckholm - där har det fuunits en byggrätt, helt färdig ända sedan år 2003 eller 2003. Blev med andra ord ingenting, sannolikt för att man inte fick tillräckligt mycket hyresgäster.
 0
Magnus M. (18 Mars 2012 16:09):
Mölndal: Jag kan inte begripa hur ett såpass tätt förslag kan bli så ödsligt. På precis alla bilder kantas gatorna av kompakta murar utan fönster. Hur är det ens möjligt? Det här förslaget skulle kunna bli hur bra som helst om man bara öppnade upp alla bottenplan och skrotade husiparken i söder. HUR SVÅRT SKA DET VARA?
 0
Mats O. (18 Mars 2012 16:26):
Mölndal: tror att området runt Kvarnbyn kan bli riktigt hett i framtiden. Krypavstånd till Kråkans krog och uppe på berget i dom gamla arbetarbostäderna bor en del kulturfolk.
Lurar faktiskt själv på att köpa en lägenhet på SOAB-tomten eller Kvarnbyvallen.

Synd bara att Dugges öl flyttade ut till ett industriområde i Landvetter.
 0
Patrik Höstmad (18 Mars 2012 18:14):
Daniel: På Platzers film ser det ut som det ska vara en liten piazza framför skrapan. Jag gillar att det inte är gräsmatta. Inget är väl hugget i sten kan jag tänka så visst kan det bli en och annan parkering om det vill sig illa. Vore bättre att de körde piazzaidén fullt ut och låta en handfull kaféer/restauranger husera i skrapans bottenvåning ut mot piazza. Piazzan blir perfekt till uteserveringar på sommaren. Och varför inte göra en liten isbana till vintern. I den bästa av världar.... :-P
 0
Hans H (18 Mars 2012 19:38):
Det stämmer att det är en piazza på filmen, men jag är inte helt övertygad om att det kommer bli ett bra torg däremot. E6:an ligger nära, och även om närheten inte är väldigt störande är det ändå ett bakgrundssorl som gör att man antagligen föredrar fik och uteserveringar på andra håll om man är på det humöret.
Så jag hade nog hellre sett att man skippat torget och lagt bebyggelsen närmare gatan, så att det mer hade blivit en vanlig stadsgata istället.

Men förutom platzers projekt är det andra förtätande byggen i närområdet där man bygger mer kvartersliknande strukturer av lamellhus och L-formade kontorshus. Dels är det Göteborgs Energi som sedan några månader tillbaks bygger ytterligare en huskropp bredvid sitt nuvarande kontor och glasar in mellanrummet mellan huskropparna.
http:​/​/​www.​sefa.​se/​pagaende-​projekt/​rantorget-​goteborg.​.​

Och dels är det Stena fastigheter som beställt en kompletterande byggnad till en befintligt L-formad kontorsbyggnad, så att det blir ett litet kvarter med en liten innergård. Det bygget är just påbörjat.
http:​/​/​www.​stenafastigheter.​se/​om-​stena-​fastigheter/​ny.​.​
 0
Daniel Andersson (18 Mars 2012 20:09):
En passage mellan Anders Personsgatan och Lagerströmsplatsen hade bundit ihop området med Olskroken bra. Avståndet över motorvägen och spåren är också som kortast här. Men, det är nog svårt att bygga med all trafik och en gångtunnel måste vara rejält bred och med ljusinsläpp för att inte upplevas otrygg.
 0
Matthias H. (18 Mars 2012 21:28):
Ludvig, vet du nått om Peabs höghus? Skylten är ju forfarande kvar, sen tidigt 2000-tal.

Här kommer länken till bryggeriplanerna.

http:​/​/​blogg.​gp.​se/​dryck/​20​12/​0​3/​16/​godare-​ol-​for-​folk.​.​
 0
Ludvig Wållgren (19 Mars 2012 05:13):
@ Mathias H.

Nej tyvärr vet jag inte mer än att det finns/fanns planer som var mer eller mindre byggstartredo, de ska gälla fortfarande om jag fattat rätt men nått är ju fel, kanske dåligt med hyresgäster som Jan gissar på.

Tack för länken om Ocean! Mycket roligt att de verkar stanna i området! Synd som sagt att Dugges flyttade ut, de kunde delat på Lyckholmslokalerna! :)
 0
Daniel (19 Mars 2012 05:35):
Kan säga att vissa "piazzor" framför hus är mer att huset tog slut innan tomten gjorde det och därför stenlägger vi allt fram till trottoaren. Skanskas hus är ett sådant exempel.
 0
Jan Jörnmark (19 Mars 2012 07:22):
Mattias, Ludwig, jag vet att det varit dåligt med hyresgäster. Var länge samma sak därnere som Skanska bygger till ÅF också.

Castellum (mer känt som Eklandia) ägde tomten utan att kunna byggstarta i nästan ett decennium. Sedan sålde dom till Skanska som säkert hade den tunga hyresgästen med från början.
 0
Hans-Olof Hansson (19 Mars 2012 08:00):
Jan,

varför skulle det bli omöjligt med kontor i centrum för att man bygger bussfiler?
 0
Mats O. (19 Mars 2012 09:48):
Det kanske blir problem med distribution och varutransporter till större företag.

Varpå företagen, även tjänsteföretag, tenderar att i allt större utsträckning skaffa lokaler utanför städerna ?

Man kan inte säga att man ska ha en levande stad samtidigt som man försvårar och förhindrar trafik- och parkeringssituationen.
 0
Victor (19 Mars 2012 11:56):
Mats O: En av poängerna med trängselskatten är ju att öka framkomligheten för de som behöver köra i staden, som transporter.
 0
John Henriksson (19 Mars 2012 12:53):
Borde man inte kunna bygga gångbroar över motorvägen och järnvägen på fler ställen både i Mölndal och Gårda? Då ger man fler verksamheter chansen att få större kundunderlag? Hur mycket pengar kan det kosta?
 0
Patrik Höstmad (19 Mars 2012 13:06):
Idag håller man långsamt på att styra över distributionen av varor till nattetid och tidig morgon i våra städer. Dvs innan rusningstrafiken börjat. Det ger kortare leveranstider, minskad bränsleförbrukning, ökad trafiksäkerhet, och färska varor då butiken öppnar - men det ger också problem med buller och störning. Därför håller vi på Chalmers tillsammans med bla Volvo Lastvagnar att utreda hur kravspec:en map buller ska se ut för dessa fordon ur samhällets perspektiv. Hur ska kravspec:en se ut för att minimera bullerstörning inomhus i typisk kvartersstad? Vi kommer även att visa hur man gör åtgärder på ett fordon så att den uppfyller kravspec:en.

http:​/​/​www.​vinnova.​se/​sv/​Resultat/​Projekt/​Effekta/​Tyst.​.​
 0
Hans H (19 Mars 2012 13:45):
@Patrik: I kvartersstaden är det idag inte lastbilarna som är största problemet vad gäller buller, utan bussarna (jag tror inte att jag ens noterat att en lastbil är utanför, men det var omöjligt att inte notera att en buss var utanför när fönster var öppna). Och det är mycket riktigt usla kravspecar som tvingar tillverkarna att nästan helt ignorera ljuddämpning och stötdämpning, åtminstone om du frågar en av mina ingenjörsvänner på en busstillverkare i stan. (Han brukar dessutom få en mörk uppsyn när han pratar om ämnet, så det finns en hel del frustration uppbyggt när han pratar om saken)

Ett sätt att komma åt bullret är att ha hybriddrift... men ett enklare sätt är att tillåta att avgassystemet tar utrymme, istället för att köra med nästan helt avsågade avgassystem i värsta raggarstil (och även hybridbussar har ju förbränningsmotorer, så även de skulle bli bättre för omgivningen om de gavs ordentlig ljuddämpning).
 0
Mats O. (19 Mars 2012 14:54):
Bara en "transportforskare" som suttit alldeles för länge bakom ett skrivbord kan komma på den underbara meningen: "styra över distributionen av varor till nattetid.."

Man glömde kanske att det behövs någon som tar emot varorna också.
 0
Daniel Andersson (19 Mars 2012 15:21):
@Mats O: Jag reagerade mer på att det refererades till Sverige specifikt. Globalt sett kan nog leveranser nattetid vara en god idé. Finns många städer som är helt igengrötade dagtid; att då ta sig fram med lastbil är inte enkelt. Är väl bra om Volvo kan bidra till mindre buller i dessa städer. Sen hjälper kanske inte tystare motorer mot exempelvis buller från sophämtning i arla morgonstund. Det krävs mao att även lastning och lossning kan bli tystare.
 0
Jan Jörnmark (19 Mars 2012 17:05):
Hansson 8.00

Självklart kommer det att få omfattande konsekvenser när man chockhöjer p-avgifterna på Heden och stänger av tre av stans fungerande trafikartärer (Övre Husar, Södra Vägen och lite senare Allén). Eftersom få tycker om att stå timmar extra i kö varje dag ökar naturligtvis Gårdas, Sisjöns och Åbros attraktionskraft i motsvarande grad.

Rent tragiskt när man jämför med hur det byggs i Stockholm. Bättre leder byggs på flera ställen, bostadsområden byggs snart sagt runt om i hela stan, nere vid vattnet är aktiviteten särskilt hög.

Här har vi... ja, vad har vi? Kungsbacka och bussfiler?
 0
Patrik Höstmad (19 Mars 2012 17:15):
Hans H.: Jag håller med dig. Lyckligtvis så kan resultaten från projektet med lastbilar med fördel tillämpas även på bussar. Vad gäller buller från bussar så har Kommunen/Västtrafik en nyckelroll då de inte tar möjligheten att ställa högre krav på bussarna än det europeiska typgodkännandet för buller.

Mats O.: Det var jag som formulerade "styra över distributionen av varor till nattetid.." och jag är inte "transportforskare" utan akustiker. Jag jobbar med ett av de problem som logistigerna och logistikföretagen skapar: Buller, ljud och vibrationer. Logistikerna och logistikföretagen skulle säkert formulera det annorlunda.

Jag kan dock hålla med om att jag suttit alldeles för länge bakom ett skrivbord ;-)

Hur som helst, lyfter vi blicken ser vi att nattliga transporter redan idag är ett faktum. Framförallt, i de stora europeiska städerna men även i Göteborg. Leveranserna blir så pass mycket billigare och tillförlitligare att det lönar sig att låta några anställda ta emot varorna under natten. Det kommer bli mer av den varan.

Daniel: Vad gäller lastning och lossning så har det nyligen tagits fram en standard och strängare bullerkravspec i Holland kallad "PIEK". Den håller på att sprida sig över Europa som krav på fordon och påbyggnad för nattleveranser. Vad gäller sopor ska det ju givetvis transporteras ut ur staden med hjälp av soppsugsanläggningar.
 0
Mats O. (19 Mars 2012 17:50):
Jojo , jag bara undrade vem som nattetid ska ta emot varuleveranserna som går till kontor, affärer, skolor, dagis, verkstäder, små industriföretag etc... ?

Det känns som att man inte tänkte hela vägen här.
 0
Hans-Olof Hansson (19 Mars 2012 18:45):
Mats O.

Håller med!
Ser man till mitt jobb så är det enbart kontorstid för godset som gäller. En gång glömde vi att meddela transportörerna att godset var stängt. Då hamnade allt gods på ICA Focus. Spännande att försöka återta det godset... ;-)
 0
John Henriksson (19 Mars 2012 19:54):
Jan J.

När man har tillräckligt mycket trängsel borde bussfiler med tillhörande längre bilköer rimligen en samhällsekonomiskt fördelaktig lösning? Då har individer som kan lämna bilen hemma möjlighet att välja bekvämlighet med bil + bilkö eller snabbhet med buss + ev cykel el spårvagn.

Såklart önskar alla på forumet sig större investeringar. Men i väntan på dessa får man göra det bästa möjliga. Vilket kan medföra att viss verksamheter väljer att flytta till geografiskt bättre lämpade områden.
 0
Daniel (19 Mars 2012 21:29):
Jag vet inte hur många som går upp tidigt, men leveranser klockan 06 är inte ovanligt till affärer som öppnar klockan 09. Det handlar väl bara om företagen att anpassa sig och gå upp tidigare.

När det gäller tillgänglighet och transporter och trängselskatten. När man tittar på kontorsområdena innanför vallgraven så är dom inte tillgängliga för transporter idag och ändå är dessa områden väldigt populära. Själv förstår jag inte hur man vill ha ett kontor på kungsgatan, men tillräckligt många vill ha det.
 0
Mats O. (19 Mars 2012 21:42):
Tja, tids nog hinner verkligheten ikapp.
 0
Hans H (19 Mars 2012 22:06):
@Daniel: Fördelen med att ha ett kontor på Kungsgatan som jag ser det är att du kan göra ett ärende på lunchen i valfri butik, och på lunchen kan du välja mellan 20-talet restauranger istället för 4-5 stycken som man har i kontorsförorten. Och i centrala stan är de 20 restaurangerna riktiga restauranger, istället för bambaliknande storköksrestauranger som i förorten. Och förutom bekvämligheten att ha allting nära så är det väldigt enkelt att ta sig dit med kollektivtrafik från hela Göteborg och större delen av grannkommunerna. Bor du dessutom lite centralt så kan du gå till jobbet (ja, jag vet, det låter helt absurt att kunna gå till jobbet i Göteborg... crazy I tell you, crazy!). Afterwork kan man dessutom ta exakt vilken dag som helst utan större planering, pubarna finns ju alldeles utanför.

Men visst, parkeringsplatserna kostar lite mer de dagarna man tar bilen till jobbet. Och kontorshyran är säkert bra mycket högre än i kontorsförorten. Vad gäller trängselskatten så kommer den drabba många som jobbar i förorterna med, iom att man ofta passerar tullarna på väg till och från jobbet då med.

Och som du ser, har jag en lite motsatt syn och har svårt att förstå att man inte vill jobba centralt. =)

(Eller nej, jag har väl egentligen inte så svårt att förstå att centrum är rätt otillgängligt jämfört med förorterna om man är bilburen... i alla fall om det inte varit för alla bilköer till och från förorten)
 0
Krister (19 Mars 2012 22:43):
Enligt ett inslag på Västnytt ikväll kommer man att höja avgifterna för korttids gatuparkering drastiskt när trängselskatten införs. Motiveringen är att antalet bilar i centrum kommer att minska och det medför att intäkterna från p-husen kommer att minska också. Det blir helt enkelt olönsamt att bygga p-hus. Därför höjer man gatuparkeringen så att p-husen också kan höja avgiften och därmed blir inkomsterna oförändrade trots minskat antal bilar i city. Lite underligt resonemang enl min mening!
 0
Jan Jörnmark (19 Mars 2012 22:59):
Krister - det är ett närmast sinnesrubbat resonemang. Kan jämföras med Stockholm där trängselavgifterna införts och det kostar 12 kr timme att stå mellan 9-17, resten gratis.

Nej, vi verkar fast beslutna att City måste dö i Göteborg.
 0
Hans H (19 Mars 2012 23:09):
 0
Daniel (20 Mars 2012 08:07):
@Hans. Jag tror att du tolkade mig lite för negativt. Det var mer ang att vissa tror att innerstaden kommer att dö bara för att man bygger bussfält och inför trängselskatt.
 0
Daniel (20 Mars 2012 08:13):
För övrigt så kostar det ju c:a 100-200 spänn varje dag att ha bil om man pendlar från förortskommunerna. Detta inkl. värdeminskningen.

Att dessa människor som anser sig vilja betala 1-2 timlöner varje dag efterskatt inte skulle ha råd med parkeringsavgifterna är konstigt. Det är nästan lite gnälligt. Parkeringsavgiftshöjningen är ju till för att fylla dom privata parkeringshusen säger dom i inslaget.

http:​/​/​www.​konsumentverket.​se/​bilar/​Bilkalkylen/​?​WT.​ac.​.​
 0
Jan Jörnmark (20 Mars 2012 09:21):
Daniel, jag växte upp i ett bilförsäljarhem, jag kan den där kalkylen. Det är därför jag inte äger någon bil, utan hyr istället. Självklart bor jag därför också i centrum.

Men "dessa människor" gör en annan kalkyl, och det får man respektera. Ska man nu dessutom påföra dom någon timmes ytterligare tvånngstid varje dag för att stå i kö, samt någon hundralapp mer för att parkera när man väl nått jobbet blir kalkylen en annan.

Nu är city inte en växsnde kontorsarbetsplats, och det lär ju hamna i en än svagare position nu. Ännu värre är det naturligtvis för affärsinnehavare, som ska konkurrera med gratis p-platser och bättre trafikflöden vid externa köpcentrum.
 0
Mats O. (20 Mars 2012 10:21):
Det finns en trist tendens här på Yimby att man gärna förhärligar sina egna val som gjort i livet och ser ner på dom val som andra människor gjort/gör.

Det kan handla om bilägande, val av bostadsområde eller var man jobbar och äter sina luncher.
 0
Hans H (20 Mars 2012 10:37):
@Mats: Vad gäller luncherna så äter jag dem idag i kontorsförorten som de flesta andra kontorsmänniskor... och ja, jag är trött på halvdan mat och jag tycker det är trist att slösa bort 45 minuter för att kunna göra bankärenden med mera. Jag vill välja ett jobb i innerstaden, men det är lättare sagt än gjort, så mitt inlägg var inte bara en glorifiering av mina val, utan mer en bild av vad jag hade haft om jag haft ett jobb i centrum.
 0
Mats O. (20 Mars 2012 10:56):
Hans , efter kanske 15 års erfarenhet av lunchätande, både i centrum och ytterområdena skulle jag nog säga att jag faktiskt föredrar ytterområdena. Jag tycker att dom flesta lunchrestaurangerna i ytterområdena är proffsigare. Kanske inte världens charmigaste ställen iofs men man har 60 minuter på sig och får en god och näringsrik ganska snabbt serverad till sig.
I centrum finns naturligtvis många spännande små restauranger med okej dagens rätt, men tyvärr alldeles för många trista bottennapp med oengagerade krögare som egentligen inte vill servera dagens rätt.

Då pratar vi normala "dagens rätt" för 65-90 kr, ej Avalon eller Sjömagasinets affärsluncher.
 0
Johannes Hulter (20 Mars 2012 10:56):
Mats: Den tendensen finns nog lite överallt och hos var och en av oss. Och det kan ju faktiskt vara så att man har mer eller mindre fog för sitt "glorifierande" också... :)

Sedan tycker jag det är kul med alla domedagsprofetior om hur Göteborgs stadskärna kommer att möta Ragnarök ifall man tar bort några p-platser och prioriterar kollektivtrafik. Det ska bli spännande att se resultatet om några år - har vi en levande, rolig och spännande stadskärna eller ett öde ruinlandskap? Jag vet vad jag tror... :)
 0
Krister (20 Mars 2012 11:47):
Ang Johannes inlägg ovan:
Nej något öde ruinlandskap blir det ej, men jag har själv haft kontor på Kungsgatan men huserar numera i Gamlestaden. Problemet i city är att kunderna ej hittar p-plats och jag kan inte tvinga kunderna att åka kollektivt. Jag känner också några jurister som tidigare höll till på Östra Hamngatan i det s.k. centrumhuset nära Kungsportsplatsen men de upplevde samma problem att kunderna tyckte att det var alltför knöligt att besöka så de har numera flyttat till nya området i närheten av Skanska-skrapan. Om det blir alltför dyrt och besvärligt att ha kontor eller butik i centrum så flyttar man. Vad som blir kvar längst i centrum är Restauranger och nöjesställen vilka har sitt uppsving efter kontorstid. Handeln och näringslivet ser bara nackdelar med centrumlägen.
 0
Johannes Hulter (20 Mars 2012 12:12):
Krister: Så länge det outsourcas till närförorter som Gamlestaden och Högsbo så är det ju bara bra och kan säkert bidra till en utvidgning av vår starkt beskurna stadskärna. Att alternativet nödvändigtvis skulle vara Mölnlycke är jag inte så säker på.
 0
Patrik Höstmad (20 Mars 2012 12:39):
Kanske lämpligt med en nyansering av de enkla sambanden. P-platser och obefintliga köer är inte allt som värderas högt av företag. Anledningen till att företag flyttar kan även stavas behovet av mycket större lokalyta och moderna lokaler. Dessa ytor/ombyggnader/nybyggnader är svårare att skapa i centrum. (Försök att få bygglov för Platzer-skrapan innanför vallgraven, ijämte Masthuggskyrkan eller varför inte på Heden. Lycka till! :). Att det går så lättare att bygga skrapor utmed E6 beror på att ingen bryr sig om området. (Det gäller att passa på innan de boende i Norra Gårda börjat identifiera sig med området de bor i).

Enligt min erfarenhet har olika företag väldigt olika behov. Det finns företag, anställda och kunder som värderar gångavstånd till Centralen/Nils E högt. (Jag känner åtminstone två personer som bytt konsultfirma bara för att få gångavstånd till Centralen.)
 0
Ludvig Wållgren (20 Mars 2012 13:02):
Alltså, Jag hänger inte med överhuvudtaget när västnytt etc ovan snackar om höjda p-platsavgifter. Är det inte mycket bättre att bara ta bort 4000-7000platser på gatan/heden etc?
 0
Jens Ekengren (20 Mars 2012 13:11):
Ludvig: då minskar ju kommunens intäkter också!

Ha kvar kakan och äta den, samtidigt som man ger den till P-husägarna...
+1
Mats O. (20 Mars 2012 13:16):
Privatbilism för det stora flertalet kommer ändå snart att försvinna. Nån sa att det kommer kosta 17 kr/litern till sommaren och 20 kr inom ett år. Peak Oil smyger sig på.
 0
Daniel Andersson (20 Mars 2012 14:13):
Ja lite konstigt detta med P-platserna. Jag ser en poäng i att passa på att ta bort P-platser på gator som görs om till gångfartsgator och att skapa gångstråk tex längs Vallgraven kunde vara en idé om antalet parkerade bilar (tillfälligt?) minskar. Men att införa höjda avgifter samtidigt som trängselskatten införs verkar vara en katastrofal PR-strategi gentemot bilister och argumenten att man måste skydda de privata P-husen låter bara snurriga. Är kommunen rädd för att de ska resa skadeståndsanspråk om antalet parkerade bilar sjunker?
 0
Olof Antonson (20 Mars 2012 14:28): Online
Oavsett vad man tycker om utvecklingen så är vi inne i en ganska intressant tid.
 0
Hans-Olof Hansson (20 Mars 2012 16:45):
Jan Jörnmark 17:05

Ok, då förstår jag vad du menar. Men poängen med bussfilerna är ju att folk skall ställa bilen och istället ta bussen. Restiderna och köerna borde då båda minska.

Men visst har du rätt. Det är stor skillnad på Göteborgs och Stockholms infrastruktur, speciellt kollektivtrafik. Det bär emot att säga, men Stockholm är så mycket bättre. Nu med detVästsvenskapaketet tas ju äntligen stormsteg. För att rätta till det och äntligen ge Göteborg enkraftfull kollektivtrafik med pendeltåg.

P-avgifterna är ju också absurt dyra jämfört med Stockholm. Antar att vi får skylla oss själva där, med tanke på vem som (s)tyr i Göteborg och vilka som styr i Stockhol(m).
 0
Daniel Andersson (20 Mars 2012 17:12):
Jag är 'nyfiken' på hur det kommer fungera i korsningen Vasagatan-Sprängkullsgatan där det blir en cirkulationsplats med bussfält genom längs Sprängkullsgatan samt upphöjt övergångsställe/cykelpassage på andra tvären (Vasagatan).
Cirkulationsplatser ger smidig trafik upp till ett visst trafikflöde, men risken är att bilar som väntar vid bussfälten (som jag antar blir signalreglerade) kommer blockera övergångsställen och att bilar som väntar vid övergångsställena kommer blockera bussfälten (samt biltrafiken). Det blir spännande att se.
Undrar också hur det kommer fungera i praktiken för cyklister. Reglerna för cykelöverfarter är ju lite luddiga.
 0
Mikael Kreutz (21 Mars 2012 00:10):
Daniel A: Hoppas bara det inte blir ett nytt Kanaltorget, med i princip konstant rödljus, med stillastående köer ända bort till Skeppsbron till följd. På Lindholmen och vid Frölunda torg fungerar det bättre, det kanske beror på att det bara är bussar där?
 0
Mikael Kreutz (21 Mars 2012 00:38):
Hoppas Platzer och PEAB kickar igång sina projekt (Wallenstam med för den delen), se bara på hur snabbt Skanska fyllde Gröna Skrapan. Var väl inte långt efter färdigställandet av Gröna Skrapan som NCC beslutade sig för att bygga Ullevi Park på spekulation.

Jan, du borde väl ha koll på hur många börsnoterade företag som flydde stan i slutet av 90-talet? Skanskas två miljöhöghus har ju med all säkerhet skapas hundratals nya högavlönade jobb i stan (ÅF skulle dubblera sin verksamhet, Gröna Skrapan lockade till sig ett par nya aktörer i stan om jag inte minns fel). Enda sättet för Göteborg att kunna konkurrera med Stockholm om nationella och internationella storföretag bör vara att bygga dessa miljöcertifierade kontorsskrapor. Där har vi ju också en fördel med att proteststormen mot höghusen bör vara minimala i jämförelse med vad alla projekt i Stockholm får utstå.
 0
NoHo (21 Mars 2012 03:10):
Mikael Kreutz må ha visioner, men Göteborg behöver inte konkurrera med Stockholm, för att det går inte..
Stockholm spelar i en helt annan, högre, division.
Det finns en bred politisk vilja att bygga högre hus i Sthlm, på platser där det fungerar praktiskt och estetiskt, och så görs också redan nu.
Att invånarna ofta protesterar tror jag beror på att Stockholm har en klassisk och vacker skyline att värna om.
I Göteborgs fall kan man konstatera att staden inte är känd för sina arkitektoniska mästerverk, och därför bidrar varje ny byggnad, hög eller låg, till en förhoppning om en ny stolt identitet.
Jag önskar er all lycka med det.
+1
Jan Jörnmark (21 Mars 2012 07:28):
Hansson, 16.45:
Jag skiter faktiskt i (s) eller (m) men jag konstaterar att man kan inte samtidigt ha trängselskatter, skyhöga p-avgifter och bussfiler som har som huvudsyfte att jävlas med bilister. Kryddar man dessutom det med en komplett handlingsförlamning i att bygga i centrala lägen (den så kallade Centrala Älvstaden samt Heden), ja, då går det åt skogen, då flyttar både kontoren och handeln nån annanstans.

Och vi har, som Mikael skrev igår kväll bra med lägen efter både E6an och Söderleden som kan användas istället - men det var väl inte riktigt det som var meningen?

Och det är klart att som NoHo skriver - vi spelar i en annan liga än Stockholm, det är inte jämförbart. Men vi ska väl fan inte behöva spela oss ur kvalserien också?

Vi har stora fördelar också - det är nära till Oslo och dom norska oljepengarna, vi har hyfsade utbildningar som drar till sig unga människor från hela Västsverige - och vi har en halv stad som ligger för fäfot utefter älven. Men vi behöver göra något konstruktivt av det också!
+1
Sven R (21 Mars 2012 07:46):
Är det någon sport man enkelt kan slå Stockholm i så är det ju att bygga skyskrapor. Det är därför vi bör satsa på detta. Vi har en konkurrensfördel också genom att skyskrapor kan byggas centralt i Gbg; Gårda, Gullbergsvass, Frihamnen osv. Speciellt Frihamnen kan ju bli hur bra som helst med vatten, pirar, solsida och skrapor.
 0
Krister Malmqvist (21 Mars 2012 08:44):
Kista norr om Stockholm har dragit till sig många storföretag under de sista 20 åren. Anledning är närhet till Arlanda, snabba förbindelser till centrala Stockholm m.m. Motsvarande läge i Gbg-området är nog Landvetter. Om vi får vettig tågförbindelse Gbg-Borås med en station vid Landvetter Flygplats blir marken däromkring mycket het för etableringar. Detta gynnar Härryda kommun. Om Gbg kommun skall få motsvarande inom kommunen borde man satsa runt Säve flygplats, men dit är förbindelserna både med bil eller kollektivtrafik f.n. bedrövliga.
+1
Sven R (21 Mars 2012 10:25):
Krister, man kan vända på det också. I Kista är det långt både till centrala Stockholm och Arlanda. Främsta anledningen till att Kista växer beror nog på att IT-företagen efterfrågar den kunskapsmiljön som finns just där tack vare Ericsson.

I Gbg tror jag inte inte att flygplatserna är speciellt heta för några företag utom sådana som sysslar med logistik i någon form. Det hetaste området i Gbg torde vara Lindholmen Science Park. Där har vi något som något som börjar få samma cluster-appeal som Kista. Men förutsättningarna för att bygga attraktiv stad på Lindholmen borde ju vara mycket större än i Kista med tanke på vattenläget, trevligare omgivningar och närhet till centrum.

Ps. Jag har bott i Kista och det är trots allt en förort. Ds.
 0
Mikael Bigert (23 Mars 2012 10:49):
Hej!


Utmärkt skrivet av Jan Jörnmark.

Det må vara en god ambition att få ett mer eller mindre bilfritt centrum. Att det skulle kunna leda till utarmning av vissa verksamheter tror jag inte politikerna bryr sig om nämnvärt.
Vad gäller den i och för sig välmenade trängselskatten är ju huvudsyftet för många att få in stålar till ett visst tunnelprojekt som annars inte skulle kommit med i statens planer.
Då gör det inte så mycket att bilisterna nobbar centrum. Det är ju inte där de stora trängsel-stålarna finns.
Huvudsaken är istället att bilarna fortsätter att köra till och från Hisingen "en masse". Med "lagom" avgifter och i brist på riktigt bra kollektiva alternativ kommer pengarna att fortsätta att trilla in.

Mikael
 0
Krister (24 Mars 2012 09:36):
Den ökade näthandeln i kombination med det bistra ekonomiska klimatet bridrar till att allt fler affärsytor i olika shoppingcenter i USA nu står tomma.
 0
Gunnar Einarsson (24 Mars 2012 15:23):
PEAB:s Lyckholmsplaner kan man betrakta på ett stort anslag om man har vägarna förbi.
Jag har dock lite orolig över dessa eftersom de verkar ha för avsikt att riva en del äldre bebyggelse, exempelvis ett i dag igenspikat tvåvånings trähus (ett riktigt ruckel från den tid då Göteborg var fullt av ruckel) av en typ som var väldigt vanlig i stan förr och som säkert är från 1800-talet.
 0
Mats O. (24 Mars 2012 16:03):
I dagens GP uppger chefen för Liseberg att man för samtal med fastighetsägare om att köpa upp mer mark/fastigheter söder om Liseberg.
 0
Mattias Bolander (24 Mars 2012 21:05):
...
 0
Emanuel Alfredsson (24 Mars 2012 22:19):
Liseberg blir bara bättre och bättre för varje år. Kanske Halloweenöppet blir nästa projekt och alla besökare måste komma utklädda till någonting.
 0
Gunnar Einarsson (24 Mars 2012 23:39):
Skall Liseberg skrota Pariserhjulet? Det kan man väl inte göra! Räckte det inte med att riva Bergbanan, världens största vid invigningen 1923? :(

Parkeringen söder om Liseberg skulle rymma minst tre kvarter (helst fyra) varvid bl.a Trycksgatan skulle återuppstå om man var smart nog att rita en stadsplan innan man lovar bort hela området till Liseberg. Nu missar vi säkert chansen till stadsmässigt byggande här, med eller utan hotell och äventyrsbad.

Motsvarande kan sägas om Skanskas planerade skrapa vid ICA Maxi. Området på östra sidan om Mölndalsvägen mellan St. Sigfridsgatans viadukt och ICA Maxi kan lätt rymma minst 6 rejäla kvarter med en nordsydgående gata mellan dessa parallellt med Mölndalsvägen. Stadsplanelades och bebyggdes även den västra sidan av Mölndalsvägen i samma område så hade vi plötsligt en hel liten stadsdel i Elisedal.
Hur mycket av den självklart rätlinjiga och täta gatustrukturen i detta kommer den nya skrapan med dess vidsträckta ogräsplanteringar att riva upp och ersätta med antistad?

Misstaget nu som alltid är att vi börjar med detaljplaner innan vi har en stadsplan.
 0
Emanuel Alfredsson (24 Mars 2012 23:56):
Ett förslag: Man reparerar SKF-hjulet och flyttar den till Gamlestan på någon ledig öppen plats.
 0
Gunnar Einarsson (25 Mars 2012 00:09):
Ja, Pariserhjulet har väl någon hemsk SKF-logga på sig nuförtiden! :o
Är aldrig på Liseberg numera så man blir väl lite hemmablind. Kan någon dock tänka sig att Coney Island satte en stor JP Morgan Chase-skylt på sitt "Wonder Wheel" eller att man helt sonika rev detta eller att Pratern plötsligt fick för sig att skrota sitt traditionella "tredje mannen"-hjul?
Helt otänkbart.
Men i Göteborg gör man så, för i Göteborg saknar man självrespekt och följaktligen gör man sig även av med det lilla av historia och unik identitet som man har.
 0
Sven R (25 Mars 2012 07:12):
Ja det nya påfundet "ljusreklam" är ett fördärv för våra städer. Senast jag var i kungliga hufvudstaden såg jag att en tandkrämsfabrikör satt upp en hemsk lysande logotyp vid Slussen. Kulturmord!
 0
Gunnar Einarsson (25 Mars 2012 08:10):
Reklamen är ingen katastrof. Den kan ju tas ner. Ett lite märkligt tilltag bara. Förresten uttrycker jag mig nog alldeles för drastiskt ibland, särskilt på sena lördagar. Däremot ifrågasätter jag borttagandet av ett sådant landmärke för Liseberg och Göteborg som Parishjulet.
 0
Sven R (25 Mars 2012 08:55):
Och jag kanske är sarkastisk i överkant ibland. Det kändes bara lite konstigt att du först nu har upptäkt att det står SKF på hjulet. Det har det gjort så länge jag kan minnas, minst två decennier. Min poäng är att många gillar ljusreklam om den är snyggt utförd. Pariserhjulets utsmyckning som kullager (det är ju mer än bara en logga) är för många göteborgare lika klassisk som Stomatol-skylten i Stockholm. Hjulet i sig är från 1967 enligt Lisebergs hemsida och knappast någon kulturklenod eller särdeles unikt. Det är illuminationen som är unik. Och att något urgöteborgskt som SKF får lysa över stan känns helt rätt.
 0
Gunnar Einarsson (25 Mars 2012 09:13):
Sven Renqvist: "Är det någon sport man enkelt kan slå Stockholm i så är det ju att bygga skyskrapor. Det är därför vi bör satsa på detta. Vi har en konkurrensfördel också genom att skyskrapor kan byggas centralt i Gbg; Gårda, Gullbergsvass, Frihamnen osv. Speciellt Frihamnen kan ju bli hur bra som helst med vatten, pirar, solsida och skrapor."

Håller med om detta. Det är dock irriterande när skraporna omges av en massa dött utrymme och vidsträckta parkeringar m.m.
Tycker nog att eventuella skrapor i regel borde uppföras i enlighet med stadsplans tomtindelning som vilken fastighet som helst (dvs om stadsplan existerade). Går projektet igenom till bygglov så skulle skrapan därmed ligga vägg i vägg med helt andra byggnader av avsevärt lägre höjd etc.

PS: Har lagt märke till SKF-loggan tidigare. Har helt enkelt inte registrerat den i långtidsminnet. Avspeglar antagligen den infrekvens med vilken jag besöker Liseberg. 20 år, vad är väl det? :)
Fast jag trodde det var äldre än 1967. Har det möjligen stått ett annat hjul där innan dess?
 0
Sven R (25 Mars 2012 09:53):
Gunnar: Jag vet inte. Här är iallafall en bild på hjulet utan SKF-reklamen:

https:​/​/​fbcdn-​sphotos-​a.​akamaihd.​net/​hphotos-​ak-​snc7/​3.​.​

Jag hoppas att man kommer att ordna någon stilig belysning på det nya stora hjulet. Vad jag hörde så skulle det få annan belysning än den som det hade nere i hamnen.
 0
Gunnar Einarsson (25 Mars 2012 09:57):
Arten av belysning är helt klart viktig. Schysst bild, förresten! Man har till och med fått med den gamla "Bläckfisken" ute till höger. 70-tal eller möjligen sent 60-tal.
Tyvärr är du ganska rolig när du är sarkastisk, så det får man väl anse vara okej. I rimliga doser. :)
 0
Sven R (25 Mars 2012 10:02):
Jag tycker planerna på ny bergbana låter mycket bra. Det är ju som bekant långa köer till de bästa attraktionerna. Tänk t.ex på dagsturande norska barnfamiljer. Det är ju ganska misslyckat om deras främsta minne från Liseberg blir köandet. Då kanske de aldrig kommer tillbaka. Så jag är säker på att ett par nya attraktioner i världsklass är den bästa investeringen Göteborg kan göra.
 0
Gunnar Einarsson (25 Mars 2012 10:25):
Med risk för att bli långrandig, på den här sidan: http:​/​/​liseberg.​se/​sv/​hem/​Sidfot/​Om-​Liseberg/​Lisebergs.​.​
...står det följande under 1967:

"Lisebergshäftet introduceras.
Nya Pariserhjulet invigs ( 24,5 m i diameter ).
Pop In ombyggt."

Formuleringen tyder på att ett tidigare Pariserhjul bör ha existerat. Jag trodde förstås att det nuvarande både var äldre och det enda som funnits.
 0
Mats O. (25 Mars 2012 10:52):
Personligen föredrar jag att vi bygger en stad för göteborgarna.

Inte en stad för turisterna.

Men dessvärre lägger politikerna all sin energi på att utveckla Göteborg ännu mer för tillfälliga mässbesökare, Lisebergsgäster, kryssningsfartyg, evenemangstråk och rockkonserter.

/mvh sura gubben
 0
Sven R (25 Mars 2012 12:02):
Menar du att det finns en motsättning mellan det? Jag har svårt att förstå den grejen. Dom flesta som använder våra arenor för nöje, kultur osv är ju göteborgare. Det är ju ganska skönt att slippa åka till Stockholm för att gå på branschmässor t.ex.
 0
Daniel Andersson (25 Mars 2012 12:07):
@Mats O: Jag tror vi är fler som betackar oss för evenemangstråk :).
 0
Mats O. (25 Mars 2012 12:19):
Sven, politik handlar om att prioritera. Läs dagens GP om den katastrofala situation för bostadsbyggandet i Göteborg.


Samtidigt är jag krasst medveten om att i det postindustriella samhället, där storföretagen inte längre anställer, så är det väl detta som blir framtiden för våra barn och barnbarn -att jobba som gröna kaniner på Liseberg och underhålla kinesiska turister på besök.
 0
Sven R (25 Mars 2012 12:47):
Jag känner till problematiken kring bostadsbyggandet ja. Kommer det att byggas mer bostäder om Liseberg stänger? Den logiken känns oklar för mig. Rent ekonomiskt så finns det inget behov att prioritera ned det ena för det andra. Tvärtom, och det verkar du ju själv förstå också.
 0
Hans-Olof Hansson (25 Mars 2012 13:04):
Det är kanske inte en slump att hjulet ser ut som det gör. Det är inte bara SKF-loggan på det. Med ljusslingorna tända så ser man att det är ett kullager!

Har ni förresten noterat att det gamla fula parkeringsgaraget på växellådsfabriken rivs? Parkerade där första gången i somras, dyrt, trångt och trasigt. En hemsk upplevelse. Vad skall det bli istället, någon som vet?

Jag tycker det är bra att Liseberg expanderar söderut och till växellådan och att man satsar på förlängda öppettider. På sikt så vill de nog att parken skall vara igång året runt. Julöppet var bara första steget i den processen. Påsköppet nästa? ;-)
 0
Hans-Olof Hansson (25 Mars 2012 13:14):
Jan Jörnmark (21 Mars 07:28):
Klart det spelar roll vem som styr, men i övrigt så har du rätt.

Tyvärr så har vi ett parti som (s)tyr men är så handlingsförlamade att vi efter dess 17år vid makten nu har 829 sökande på varje nu lägenhet. Ambitionen att bygga 2000 nya lägenheter per år når de inte upp till och det hade ju ändå inte täckt det ökande behovet! Att man sedan lutas sig mot ett parti med bilskräck gör ju inte saken bättre. Då får vi högre P-avgifter och ingen nytta.

Det som byggs är det som saknas. I Göteborg blir det en pendeltågstunnel och i Stockholm blir det en förbisfart för bilarna. Det finns mer att bygga ut!
 0
Gunnar Einarsson (25 Mars 2012 13:21):
Hansson, har ingen aning vad som skall ersätta parkeringshuset, men på dess norra sida gick en gång Trycksgatan fram, från Mölndalsvägen och på bro över Mölndalsån, en parallellgata till Getebergsled, alltså. Ett par gamla hus som låg längs gatan finns rentav fortfarande kvar norr om P-huset.
Ifall området förvandlas till kvartersbebyggelse så bör detta beaktas. Annars har jag nog inget emot att Liseberg tar över marken vid växellådsfabriken heller. En expanderande nöjespark är positivt i sig.
 0
Sven R (25 Mars 2012 13:27):
Hansson, jag är ganska säker på att Liseberg inte siktar på att ha öppet året runt. Jag läste chefen Andreas Andersens blogg. Jag har tyvärr glömt adressen men han skrev om just detta. Han förklarade att Liseberg behöver säsongsöppningarna för att bygga upp förväntningarna, både inför sommarsäsongen och inför julsäsongen.
 0
Mats O. (25 Mars 2012 15:18):
Sven, jag har aldrig ens pratat om att Liseberg ska stängas.
 0
Mattias Bolander (25 Mars 2012 16:49):
Det stämmer det Sven skriver om Liseberg. Lisebergs VD Andreas Andersen har inga planer på året-runt-öppet. Här är länken till hans blogginlägg där han beskriver varför:

http:​/​/​www.​lisebergblogg.​se/​andreas/​snart-​var-​hoppas-​j.​.​
 0
Emanuel Alfredsson (25 Mars 2012 18:41):
Sicket uppblåst svar man fick från Andreas. Det är när saker som Liseberg blir vardag som den kan börja influera resten av staden. Jag tänker lite som Freud här. Staden borde bejaka sitt inre barn för att kunna bli vuxet.
 0
Mats O. (25 Mars 2012 19:22):
Börja med att slänga ut Burger King från Liseberg. Vad gör en amerikansk franchisingkedja i en kommunalt ägd nöjespark ?

Sån skit fanns inte för 10 år sen i parken.
 0
Mikael Kreutz (25 Mars 2012 20:46):
NoHo: Inte mina visioner, det är diverse byggbolags planer som inte fullföljdes kring millennieskiftet.

Nu skrev jag iofs bara Stockholm men jag menade även andra större städer i Sverige och norra Europa. Och trots att Göteborg egentligen inte har några större förutsättningar, tycker jag att stan lyckats ganska bra att vara attraktiv för etablering av företag. Men det skulle ju inte skada om lite mer av makten satt här, både Norrköping och Uppsala är väl städer som har mer en dubbelt så många myndigheter t.ex.
 0
Krister (26 Mars 2012 09:06):
Det ska va svårt och dyrt att parkera i stan.
Man ska parkera bilen utanför stan o ta buss/spårvagn till centrum.
Var finns dessa parkeringar utanför det tänkta trängselskatteområdet?
 0
Daniel (26 Mars 2012 09:41):
@Krister. Om man kommer norrifrån så har man parkeringsfältet Backaplan, som har gratis parkering utanför trängselskattområdet och kollektivtrafik som går till innestan med flera bussar och spårvagnar varje minut.
Österifrån så finns det parkeringsplatser vid burgerking vid rv 40, och allums parkeringsfält vid e20 för att sedan ta bussen och tåget in till stan. Det finns gott om parkeringsplatser runt gamlestadstorget, men där kanske man ska bygga ett p-hus (som inte kommer att anvädas flitigt) för dom som vill åka kollektivt och ha många valmöjligheter när det gäller kommunikationer. Och söderifrån så har man ju kållered samt alla fälten runt Göteborgsvägen i mölndal.
 0
Hans-Olof Hansson (27 Mars 2012 20:07):
OK, ett tydligt svar från Liseberg. Men det finns ju fler sätt att hantera "öppningsfeber". Man kan ändå ha öppningspremiärer och stängningar även om det kanske bara i praktiken är stängt några veckor mellan varven.

Det är ju företagsekonomiskt vansinne att ha en stor investering som bara kan användas under ett halvår. Därför är det av intresse för staden att använda Liseberg mer än vad man har gjort. Därför julöppet och nu senast flytt av hjulet till Liseberg. Utan att veta vad som planeras så kan jag tänka mig att man vill lägga till ett "tropiskt badpalats", eller liknande, med åretruntöppet. Lite som Legoland och Lalandia som ligger runt en gemensam punkt (hotellen). Det förlänger öppettiderna och ger ett mervärde till investeringen i parken.
+1
Johnnie Rolin (28 Mars 2012 17:28):
Pendelparkeringen vid burgerking rv40 är alltid knökfull slår vad en femma om att alla som vill använda den redan idag knappast får plats. Om den ska bli ett riktigt alternativ bör de bygga ett rejält P-Hus på platsen (3 våningar?) och kanske en trevligare mer ombonad hållplats också, då skulle förmodligen många fler använda denna hållplats redan idag.

Om vi ska räkna bort så många bilar som möjligt bör de koncentrera fler busslinjer där från alla större pendlings orter utmed 40an upptagnings område och bygga en större trevligare terminal med fler destinationer runtom i stan.

Eller något?
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.