Utskrift från gbg2.yimby.se
....

Heden für alle

 


Heden i framtiden?

Idag skriver jag om Heden på GT Debatt. Diskussionen om vår kära grusplan dyker upp med jämna mellanrum. Där vissa ser ett ca 120.000 kvm stort hål i Vasastadens stadsstruktur så ser andra en gråbrun lunga för lek och idrott.

Yimby Göteborg tog sig an Heden i ett samrådsyttrande 2009. Efter mycket diskussioner landade vi i att gradvis, steg för steg, bebygga Heden med blandstad, utifrån och in.



Steg 1 från Yimby Göteborgs yttrande

Det första steget, att bebygga markparkeringarna och få bort Hotell Liseberg borde alla rimligen uppskatta, oavsett om man gillar urban täthet eller urbana vakuum. Vi får in blandstad på de ca 25.000 kvm markparkering som finns samtidigt som vi faktiskt utökar rekreationsytan på Heden, genom att öppna upp de ca 10.000 kvm som Hotell Liseberg ockuperar. Det är en win-win som borde få alla, utom möjligtvis de mest inbitna entropister, att jubla.



Mer stad, mer park, mer allt!

Ett bra jämförelseobjekt är Gubberoparken vid Olskrokstorget, även om Heden är ca tre gånger större. Här ser vi ungefär den grundläggande struktur som Heden skulle kunna få. På Heden skulle dock bebyggelsen brytas av mer jämnt eftersom vi skulle lämna gatubreda öppningar i tvärgatornas förlängningar. Bottenvåningarna i de nya husen skulle naturligtvis fyllas med kommunal service, affärer, nöjesliv mm. I våningarna ovanför skulle en hel del bostäder och kontor få plats.

 

Gubberoparken

Det är detta första steg som jag beskriver i debattartikeln. De andra stegen som Yimby föreslagit, där vi fortsätter bygga blandstad inåt Heden är naturligtvis mycket mer kontroversiella. Där finns det säkert många som har invändningar. Men innan vi sätter igång och bråkar om Hedens kommande utveckling så kan vi ju börja med det här första, okontroversiella steget. Bara denna blygsamma exploatering ger oss ju faktiskt väldigt mycket stad.

Sten Sturegatan, Engelbrektsgatan, Södra Vägen och kanske till och med Parkgatan kommer att leva upp och bli mycket starkare urbana stråk. Vasagatan kan fortsätta över Heden, bort mot Ullevi. Skånegatan och Avenyn kommer genast mycket närmare varandra. Och allt detta kan vi alltså göra utan att kröka ett enda gruskorn på Heden. Tvärtom, få vi kan till och med få in ännu mer grus! :)



Grus är populärt

Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Barbro Hartvig (16 Februari 2012 09:13):
Snyggt!
+4
Agneta Wiberg (16 Februari 2012 10:01):
Bra initiativ! Men jag kan fortfarande inte förstå, varför man absolut måste ha en enorm yta för fotboll? På dyraste och bästa tomtmarken i stan. Mer bostäder med mycke planteringar och grönska..Plats för serveringar och flanering med gågator Området skulle kunna bli fantastiskt och en central trivsam punkt i stan till glädje för alla turister och Göteborgare..
 0
Fredrik (16 Februari 2012 10:19):
Sanslöst mesigt förslag!

Ser ut som något byggt i början på föregående sekel.

Vi har en unik möjlighet i Göteborg att skapa liv i centrum då det finns ordentligt med yta att bygga på. Utnyttja då den ordentligt med höga hus så vi får in liv till centrum. Det är alldeles för få bostäder och arbetsplatser i centrum.

Det här förslaget vi ser i denna artikel bäddar för ytterligare en tråkig stadsdel i Göteborg och mer liv på avenyn kan vi glömma.

Gör om, gör rätt!
 0
Claes Carlsson-Klauzner (16 Februari 2012 10:55):
Helt rätt!

Det är så uppenbart rätt att explatera heden utifrån den befintliga gatustrukturen. Att som Wingård förespråkat bygga fristående skyskrapor just här är helt fel. Det blir ett brott i staden som skapar barriärer, när en gatustuktur här skulle kunna binda ihop staden på ett klockrent sätt. Ska ett område för riktigt höga hus byggas är det mycket bättre någonstans i den centrala älvstaden, där större ytor finns tillgängliga och där de har större potential att fungera som ikonbyggnader.

Möjligen kan några riktigt höga hus inkluderas i den den gatustruktur som antyds i yimbys förslag.

Fredik: Du är helt ute och hojar. Mesigt hurdå? Nuförtiden är kvarterstad tydligen radikalt nytänk i den här staden. Vad jag vet har det före Kvillestaden inte byggts kvartersstad sedan 1940-talet.
 0
D.Oh (16 Februari 2012 11:00):
Jag är lite inne på Fredriks linje. En organiskt framväxande stad bygger så mycket som möjligt där det finns ekonomiska förutsättningar, och exploateringsgraden borde kunna vara högre såhär centralt och således innebära tätare (högre) bebyggelse. Kvartersstruktur är mycket bra, men inom strukturen bör man låta den ekonomiska dragningskraften diktera höjden på bebyggelsen. Utöver gatuplanen tycker jag inte att politiker bör ha så mycket att säga till om - det är marknaden, d.v.s. de av oss medborgare som skjuter till en massa kapital, som borde få bestämma när vi väl köpt loss marken.
 0
Olof Antonson (16 Februari 2012 11:49):
@Fredrik, D.Oh mfl:
Här är en bild på (det gamla) Yimby-förslaget för hur ett fullbebyggt Heden skulle kunna se ut: http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​Publishing/​FileStore/​dc21b0​18-​c0​fc.​.​

Bilderna i det här inlägget bör nog främst tolkas som ett flexibelt förhållningssätt till existerande gatudragningar, och att om (när) Heden bebyggs, så är det viktigt att inte göra allt på en gång. Det får inte bli ett nytt Annedal där.
 0
Matthias H. (16 Februari 2012 11:56):
Ja precis, Johannes o många andra har ju förespråkat en gradvis utbyggnad. Detta är en mycket snygg början.
 0
Johannes Hulter (16 Februari 2012 12:31):
Fredrik/doh: Jag har inget emot höghus här, så länge de går in i kvartersstrukturen. Sedan finns det ju som ni ser plats för en riktig skyskrapa på nuvarande bussterminalens område i korsningen Södra Vägen/Parkgatan, bredvid Exercishuset... :)
 0
Mats O. (16 Februari 2012 16:04):
Det krävs ordentlig retorik från Yimbys sida dom närmaste 50 åren om Heden ska kunna bebyggas. Det råder ju som bekant olika åsikter bland göteborgarna om detta.

Problemet med den göteborgska kommunalpolitiken (precis som i rikspolitiken) är att partierna vill ha lugn och ro -och så många röster som möjligt. Då ingår det i spelet att man måste framställa sig som nästan allas vän. Samtidigt angrips dom politiska motståndarna för att inte tillräckligt mycket vara nästan allas vän.

När man ska vara nästan allas vän får man inte ha för djärva eller radikala idéer, utan allt ska präglas av lite luddigt snällprat.

Fast det var en bra start på debatten av Johannes.
 0
Emanuel Alfredsson (16 Februari 2012 16:22):
Hur funkar denna karta jag slängt ihop?

http:​/​/​i10​0​4.​photobucket.​com/​albums/​af165/​Lemanic89/​He.​.​

Rött - Första etappen
Orange - Andra etappen

Den extra gatan föreslås heta Exercisgatan.

Spårväg och Högbana inräknat med hållplatser/stationer i grönt och gult.

De extra gatstumparna som väller in i kvarteren blir i samma stil som Cederbourgsgatan. http:​/​/​kartor.​eniro.​se/​m/​9m8OY
 0
Nicke (16 Februari 2012 16:46):
@Agneta Wiberg: Bevara oss från ännu fler gågator i denna stad. Ta dig innanför Vallgraven när som helst förutom lördag och mitt i rusningstid, det är oändligt tomt och övergivet. Gågator är för turister och förortsbor som vill kunna åka in till stan på lördag och flanera omkring, men i verkliga livet söker sig folk och verksamheter till trafikerade stadsgator. Det blir död stad när man bygger den som ett utflyktsmål, hur många avslappnade flanörer och glassätande solbadare på uteserveringar man än skissar in i drömbilderna.
 0
Patrik Höstmad (16 Februari 2012 16:58):
Jag har ännu inte träffat en enda person som tycker att Heden är något att bevara. (Jag kanske umgås i alldeles för homogena kretsar....). Vilka är dessa människor som vill bevara Heden? Hur många är det egentligen? Hur tänker de?

En vän till mig hade en intressant tanke om att det allt bottnar i Göteborgs lillebrorskomplex: Vi tror att vi aldrig kan mäta oss i termer av STAD med Stockholm, Köpenhamn, eller kanske tom Malmö. Då blir Heden otrolig viktig för självbilden. Stockholm har ju i alla fall inte den unika Heden. Och det är det enda unika vi kommer att ha eftersom allt som allt annat som kan tänkas sticka ut eller upp aldrig får göra det i Göteborg för då finns det risk att det blir som Stockholm - fast lite sämre.

Johannes: Helt rätt att börja sälja in ett förslag som både ger fler byggnader och mer rekreationsyta.
 0
Håkan Cullberg (16 Februari 2012 17:12):
Bra Johannes! som ett diskussionsunderlag fungerar detta utmärkt. En skillnad blir det: ljudmiljön blir annorlunda då inga gator gränsar till den fria gröna ytan. Ljudnivån blir ju lite känsligare i förslaget för de som bor i direkt anslutning. Idag blandas ljudet och den visuella miljön av trafiken på gatorna. Kanske man skulle göra som i New York - en Central Park i mitten - en publik yta men med annorlunda karaktär och upplevelse.
 0
Olof Antonson (16 Februari 2012 19:10):
Central Park hade varit trevligt, men då krävs det en tät stad som ramar in för att kontrasten stad/natur skall den önskvärda effekten. På något sätt så måste man ta itu med Heden, om inte annat så för att pumpa in lite liv i området kring Avenyn. Det skrivs ofta om hur den för en tynande tillvaro, men ingen av journalisterna gör några som helst kopplingar till att ett göteborgskt svar på Takla Makan finns att hitta ett stenkast bort.
 0
Anders Nilsson (16 Februari 2012 23:11):
Problemet med Gubberoparken, i min mening, är att den känns som en väldigt stor innergård. Och att bygga om Heden till en innergård vore ett hemskt misstag tycker jag :)
 0
Johannes Hulter (17 Februari 2012 09:12):
Anders: Gubberoparken är mer av innergård ja, men det beror ju mycket på att den är stängd på alla sidor utom mot Redbergsvägen. I vårt första steg för Heden så skulle det vara betydligt mer öppet, eftersom varje tvärgata skulle löpa in mot Heden. Drar vi spårväg i Vasagatans förlängning så kommer det definitivt inte upplevas som innergård. Dessutom är Heden tre gånger större.
 0
Gunnar Einarsson (17 Februari 2012 11:52):
Gillar särskilt stilen på husen som Johannes har valt att placera i fotomontaget. Svårt att inte helhjärtat stödja en sådan plan då. :)
 0
Gunnar Einarsson (17 Februari 2012 11:54):
Emanuel, din kvartersplan är snygg och geometriskt konsekvent.
Möjligen blir mittenkvarteret mot Södra Vägen i smalaste laget, men det kanske inte är någon katastrof. Några tankar om innehållet på "Mini-Heden" i centrum?

Själv skulle jag nog dock inte offrat kvartershörnen utan utnyttjat dessa för "tinnar och torn".

"Excercisgatan", vi gillar. :)
 0
Fredrik (17 Februari 2012 11:59):
Tycker att avslutningen är helt klockren:

"Vi i Yimby ser gärna många fler stadskvarter på Heden. Men det kan vi bråka mer om i framtiden. De första steg som beskrivits här borde alla rimligen kunna enas kring.

Så släpp ångesten och sätt spaden i marken!"

Tänk om man hade vett nog att alltid tänka så ? göra vad man kan "så länge", istället för att inte göra något alls. Ytan mellan Masthugget och älven är ju ett exempel, där absolut inget kommer att byggas förrän man bestämt hur man ska göra med Oscarsleden. Suck.
 0
Gunnar Einarsson (17 Februari 2012 12:11):
Ja, villkoret för att bevara Heden är onekligen en omfattande förtätning i områdena runt omkring. Meningslöst med en "Central Park" som inte är central.
Det är ingen vanlig uppfattning på Yimby, men särskilt bland många äldre göteborgare så framstår Heden som kanske inte något särskilt värdefullt i sig, men onekligen som något unikt göteborgskt av landmärkeskaraktär.
Det handlar mindre med mindervärdeskomplex i detta fall och mer om "stadskaraktären", antar jag (med vilken alltså inte menas 'äktgöteborgska' tomma, glesbyggda blåshål omvirade med motorvägar i gemen!).
 0
Fredrik (17 Februari 2012 13:15):
Förresten, Johannes. Jag gick förbi Heden nu precis och slogs av att det står två rader med träd längs Södra vägen. Är din tanke att behålla en av raderna? Ser något grönt som skymtar på skissen. :)

Att hugga ner alla träden är annars ett typiskt exempel på vad som skulle kunna få en sådan här plan på fall. Folk blir alldeles vansinniga för mindre, tyvärr.
 0
Johannes Hulter (17 Februari 2012 13:37):
Fredrik: Det du såg var Gamla Allén. Den ska såklart stå kvar. Renderingen är inte helt geografiskt korrekt... :)
 0
Fredrik (17 Februari 2012 14:01):
Johannes: Oj, hade ingen aning om att den hade så gamla anor. Då tar jag tillbaka min dumma fråga. :)

Fast man borde kanske flytta in husen en aning, om folk inte vill ha stora träd precis utanför fönstret...
 0
entropisten (17 Februari 2012 16:13):
Entropist verkar vara ett ord du hittat på själv.
 0
Johannes Hulter (17 Februari 2012 16:51):
Entropisten: Korrekt, det är en neologism. Men ganska lättförståelig tycker jag. Entropist = någon som förespråkar entropi.

"Entropi" brukar vanligtvis användas när man talar om universums utveckling, där energin sprids allt glesare i universum och det blir allt kallare och mer stillastående (help me out here fysiker!). Jag använder det förstås bara bildligt i det här sammanhanget och med glimten i ögat.
 0
Patrik Höstmad (17 Februari 2012 18:10):
Entropi är en storhet ungefär som temperatur. Så lika lite som man kan förespråka temperatur kan man förespåka entropi. Temperatur eller entropi finns alltid där. Däremot kan man ju förespråka ÖKAD temperatur eller ÖKAD entropi. Ökad entropi i universum betyder att energin/temperaturen jämnas ut. Om allt är utjämnat går det inte går att få tag på någon energi att omvandla till tex rörelse eller elektricitet. Vi går oböhörligt mot utjämning = ökad entropi.

Man kan tänka sig att universum forsätter att expandera och då kommer temperaturen sjunka under det att entropin ökar. Men universum kan lika gärna drar ihop sig mot en punkt med mycket hög temperatur (Big Bang baklänges) under det att entropin ökar.

Så det är inte helt klart vad en entropist skulle förespråka. Dessutom är entropi är ett väldigt ointuitivt begrepp (iaf för mig). Varje gång jag läser eller hör något om det tar det sig en ny form.

OBS! Är ej fysiker.
 0
Daniel Andersson (17 Februari 2012 19:03):
Det är alltid lite kul när fysiska begrepp används inom andra områden även om det ofta inte känns helt rigoröst, tex är det väldigt vanligt att kvantfysiska begrepp används på ett rätt utflummat sätt. Kollade i vilket fall upp lite på nätet. Helt nytt är inte entropist, se t.ex. Entropism i Hmolpedia:
http:​/​/​www.​eoht.​info/​page/​Entropism
Generellt tycks entropism då beteckna kaos och oordning och ses som något negativt. Det är rimligt om man bara ser till ett tillstånd med hög entropi. Men, man bör beakta att all aktivitet leder till ökad entropi (totalt sett). Vill vi ha en levande stad måste vi alltså acceptera entropiökningar. Att allt inte redan är helt dött beror på att ny energi hela tiden tillförs från solen. Ett uttryck för denna, kanske mer balanserade, syn på entropi är Entropy liberation front med deras Entropist Manifesto:http:​/​/​elf.​org/​manifesto
Nu ska jag öka entropin igen. Trevlig helg!

P.S. Rubriken ledde mig till en klassisk schlager från 1985 Für alle med Wind http:​/​/​www.​youtube.​com/​watch?​v=​ouD-​G0​FLgc0​ . Kanske en signal att inte ge upp hoppet när det gäller Heden?
 0
Johannes Hulter (17 Februari 2012 20:44):
Patrik/daniel: Ah, mycket intressant! Ja, då borde ju den rimliga definitionen av en "entropist" vara någon som förespråkar *ökad* entropi, inte bara entropi plain and simple. Make sense. Då har vi klargjort det. Trevlig helg everybody! :)
 0
Håkan Tendell (17 Februari 2012 20:56):
Heden: ett nytt Hong Kong år 2029? Nej, det vet ju alla att det är en utopi. Men förslaget att genom diplomati överhuvudtaget komma någon vart är ett lovvärt initiativ. Man kanske till och med kan vara än mer försiktig och nöja sig med att initialt föreslå bebyggelse enbart av den allra sydligaste delen av ödemarken. Tre skyskrapor utmed Engelbrektsgatan á 30 - 40 våningar. Parkeringsdäck i flera plan under jord. De gamla träden kapas, huggs upp och säljs i souvenirvedsäckar med texten "Veden från Heden" för att lätta upp stämningen och på så sätt förhindra masshysteri där vuxna människor kedjar sig fast vid trädstammar de aldrig tidigare kramat.
 0
Anonym (18 Februari 2012 10:02):
Nybyggda lägenheter på Heden blir enbart insatslägenheter med skyhöga priser. Frågan är vilka som efterfrågar dessa. Kanske äldre par som sålt villan i Askim-Hovås eller Långedrag. 12.000/månad för en 3-rummare blir hyran i hyresrätt. Efterfrågan på butiker i bottenplan blir heller inte enorm eftersom handeln redan flyttat ut till externa köpcentra. Låt Heden ligga till sig ytterligare 20 år så får vi se vad som händer efter trängselskattens införande.
 0
Johannes Hulter (18 Februari 2012 10:46):
Jag vill påpeka att det inte är god "netikett" att använda en mängd olika pseudonymer, håll er till en.
 0
Patrik Höstmad (18 Februari 2012 13:32):
Johannes: Du skulle ha frågat efter en språkvetare :)
Nybildade ord behöver ju varken vara logiska eller naturvetenskapligt korrekta bara vi har fått någon form av konsensus om ordet betydelse. Heden har nått maximal entropi: Det är helt utjämnat och utslätat och helt utan möjlighet till rörelse :)
Trevlig helg!
+1
Johan K. Sch. (20 Februari 2012 14:40):
Bygg hus på Heden, ja tack! Men jag är inte så förtjust i idén att (börja med att) bygga en krans av hus i kanten av Heden, och ser Gubberoparken som ett avskräckande exempel.

Problemet med en sådan lösning är att de skapar en gigantisk yta med oklar status och otydlig avgränsning mot omgivande rum: Är det en offentlig park? Är det de nyblivna Hedenbornas semi-privata bakgård? Jag har bott med utsikt mot liknande gräsmattor, med oklar status, på olika håll i Göteborg och det brukar aldrig vara någon annan än hundägarna som vill ta dem i besittning.

Jag gissar att Heden skulle riskera att sluta som liknande jättelika gräsmattor mellan hus (åk till Högsbo, till exempel, och kolla). Skulle hellre se ett gäng riktiga, mindre kvarter, med fyra sidor istället för bara en, och vid sidan av dem kan man förstås ha fotbollsplaner och whatnot.
+3
Niklas Öhrström (20 Februari 2012 16:16):
Området är ändå så pass litet att det inte behöver göras i planerade etapper. Dra igenom Vasagatan och bind ihop med Bohusgatan. Gör samma sak med Kristinelundsgatan/Hallandsgatan, Storgatan, Wadmansgatan och Hedåsgatan. Då har man 12 kvartersrutor. En av dessa kan graderas upp till park medan de andra elva blir byggbart område. Var och en av dessa plättar delas in i tre till sex delar (beroende på kvarterets storlek). Inom varje kvarter få sedan byggherrar endast möjlighet att bebygga en av dessa indelningar (inom ett tidsspann på 10 år).

Man skulle kunna införa någon form av stadplanebestämmelse som förbjöd förgårdsmark och påbjöd att bottenvåningarna ska bestå av publika lokaler. Man skulle även kunna tänka sig minimumexploatering och att bostäder eller kontor inte får utgöra mer än 75% av våningsytan (typ).

Man kommer få stå ut med att Heden kommer vara en byggarbetsplats i 10-30 år men det är väl egentligen inte någon skillnad mot idag. Slutresultatet blir nog väldigt bra.

Att bygga runt gör bara att de nyinflyttade kan få för sig att det är deras egna park som ska lämnas obebyggd. Bättre då med byggropar. Då blir nya byggnader istället ett välkommet tillskott.
 0
Lenao (22 Februari 2012 02:09):
Bara en undran: har ni på yimby avskaffat stadsdelen Lorensberg?
Heden kan gott bli grönare med fler sittbänkar och fler träd, men stäng inte in denna ljussamlande lugna underbara plats med huskroppar runtom.
Och flytta den inte till Vasastan (inte heller till Vasastaden var den nu ligger)
 0
Sven R (22 Februari 2012 02:17):
Eller heter stadsdelen helt enkelt Heden? Någon som kan reda ut?
 0
Herbert (22 Februari 2012 08:12):
Stadsdelen heter Heden och avgränsas av Södra vägen, Vallgraven, Fattighusån, Mölndalsån och inkluderar Liseberg..
 0
Kristian (22 Februari 2012 17:09):
Många tycker Heden är ful, vad har Heden som är fint?
Sekelskiftshusen som omger Heden är det enda som är vackert. Ska man då bygga ny ful bebyggelse på Heden, för i ärlighetens namn ingen ny bebyggelse kan konkurrera med sekelskiftshusen,finns inte ekonomiska förutsättningar till det.
 0
Sven R (22 Februari 2012 20:11):
Kristian, nu pratar du om fult och snyggt precis som om frågan bara handlade om bildmässig skönhet. Men kvarterstaden attraktivitet är ju inte bara en konsekvens om hur fasaderna är utformade. Jag tycker t.ex att Västra Eriksberg som just nu växer upp runt dockan är en ganska erbarmlig miljö. Men problemet är inte fasaderna utan frånvaron av slutna gaturum och engagerande bottenvåningar. Men fasaderna i sig är ganska välritade och utförda med gedigna material och detaljer. Jag tror att om samma hus hade byggts i kvartersform, t.ex på Heden, så hade intrycket blivit ett helt annat. En brasklapp dock, naturligtvis kan man rita moderna fasader mycket mer spännande är på Eriksberg. Har du besökt Västra Hamnen i Malmö?
 0
Kristian (22 Februari 2012 21:55):
Sven,

Har ej besökt västra hamnen, men tycker enligt bilder jag sett att det ser bra ut i den specifika miljön. Jag vill även ändra mitt uttryck från ful nybebyggelse till
i alla fall definitivt mindre attraktiv.
En oerhört subjektiv fråga men jag kan bara ge min syn på vad jag tycker ska göras på Heden:

Som sagt, ingen nybebyggelse runt kanterna utan behåll sekelskiftsfasaden,(blir enklare och snyggare).
Engagerande bottenvåningar finns väl nog om...avenyn ligger 50 meter bort..
Det känns fånigt att jämföra med Central park kanske men det är ett bra exempel på hur jag skulle vilja att Heden skulle se. Bygg parker,dammar, cafeer, restauranger, behåll ngn fotbollsplan, bollpark.
Man skulle eventuellt kunna tänka sig en imponerande byggnad i mitten av Heden(ifall bebyggelse är viktig), väldigt modern byggnad hade kunnat funka faktiskt,en häftig brytning mot sekelskiftsfasaden.
 0
Johannes Hulter (22 Februari 2012 22:19):
Kristian: Sven svarar bra men det kan vara värt att påpeka att det ju finns ungefär lika många nya hus som det finns gamla hus längs gatorna som omringar Heden. Ta en promenad och titta.
 0
Sven R (22 Februari 2012 22:50):
Kristian, jag tycker redan vi har tillräckligt många landskapsparker från 1800-talet. En av dem heter Trädgårdsföreningen och påminner rätt mycket om Central park. Man skulle t.o.m kunna ha sådan där trampbåtsuthyrning.
 0
Kristian (22 Februari 2012 23:03):
Tvekar inte på att mycket är nya hus, en ren sekelskiftsfasad är till att överdriva.

Oavsett, så tror jag bebyggelse runt kanterna känns som ett gigantiskt projekt, där en förbättring är ytterst tveksam, många hävdar vad jag förstår att det försämrar, är det då värt det..Dom flesta parker i storstäder har inte höghus rätt inpå utan väg emellan.

Slutligen, behöver projektet göras så märkvärdigt.. jag tror att för de flesta göteborgare så räcker det med att göra Heden vackrare, mer parklik...med parkering under jord osv....
 0
Emanuel Alfredsson (23 Februari 2012 00:36):
"Gigantiskt" är bara relativt. Det är behov och efterfrågan som skall styra. Ser en maffig skyskrapa mot Södra Vägen/Vasagatan.
 0
Olof Antonson (23 Februari 2012 16:21):
@Kristian: Det är nog mycket riktigt så att för de flesta göteborgare så räcker det att man gör Heden lite vackrare och med parkeringar under jord. Frågan är om vi har råd att ha Heden som en öppen, ödslig plats? Avenyn är på dekis, och det finns inte tillräckligt med centrala bostäder. Det finns ett samband. Centrum åderlåts på många sätt. Heden är oerhört viktig att hantera för att få en kontinuitet i stadsväven. Att inte göra någonting tycker inte jag är något alternativ.
 0
Patrik Höstmad (23 Februari 2012 16:41):
Kristian: Kommunen kan inte vara intresserade ta den stora kostnaden för att grundlägga ett parkeringshus under jord utan att samtidigt sätta en ordentlig byggnad ovanpå. Har kommunen tagit en sådan kostnad i modern tid endast för parkering? Så länge det inte tillåts bygga hus på Heden så kommer nog markparkeringarna vara kvar.
 0
Agneta Wiberg (29 Februari 2012 15:05):
Signaturen "Nicke" Anledningen till att staden känns "död" tidvis beror inte på gågatorna utan på att det bor så få människor i centrala stan. Största delen av såväl nybyggda som gamla fastigheter hyser kontor och andra arbetsplatser och inte bostäder.Heden kan bli ett utmärkt undantag.Inte är mer trafik ett bra sätt att ge staden liv.. Det är ju inte trafikbuller som ska göra staden attraktiv och livfull?
Sedan kvittar det väl om det blir rika som flyttar in som någon nämnde, det är väl oundvikligt,huvudsaken är väl att det bor människor centralt som ger liv åt staden?

Jag undrar i dessa debatter... VAR FINNS KVINNORNA???
+1
Johannes Hulter (29 Februari 2012 16:51):
Agneta: Jag tror du har helt rätt om Heden. Och vad gäller kvinnorna så undrar jag det också. Det är många som läser men inte kommenterar, vet inte varför. Men exemplets makt är stor, så ju fler som gör sig hörda desto lättare blir det nog.
 0
Niklas Svensson (1 Mars 2012 16:43):
@Agneta: (Det är jag som är signatur Nicke) Det beror till stor del på att så få bor i centrum, absolut. Men att gågatorna är öde beror också på att de är just gågator. Mesta tiden är de avsevärt mycket mer övergivna än de trafikerade gatorna som finns. Gör ett studiebesök innanför Vallgraven en vardagskväll så blir det uppenbart att där det rör sig folk är utmed de av kollektivtrafik och en del bilar trafikerade Västra och Östra Hamngatan. Gågatorna och de minimalt biltrafikerade gatorna däremot är komplett öde. Dels är det trygghetsaspekten, på kvällar väljer folk alltid att röra sig utmed mer trafikerade gator före gågator, gångvägar, och gator som bara är marginellt trafikerade. Fråga dig varför Kungsparken/Allén den enda park i Göteborg som människor faktiskt går i även när det blivit mörkt?

Att skapa en enklav som bara släpper igenom gående men hänvisar alla människor som rör sig i olika typer av fordon till att ta sig runt på andra vägar leder helt oundvikligen till att det blir mindre genomrörelse, och därmed mer dött. Och folk är helt enkelt inte ute och nöjesgår i särskillt stor omfattning (även om de gärna drömmer sig bort till de enstaka tillfällena när de ser framför sig hur ett nytt område skulle kunna bli) - större delen av tiden lever vi i en reell praktisk verklighet där det är helt ointressant om man kan kryssa kors och tvärs över gatan utan att behöva se sig om eller om det är helt tyst omkring.

Gågator domineras i allmänhet av lördags- och turistcentrerad verksamhet, i princip samma på varenda gågata i varenda stad i hela landet. Det saknas alltid ett vardagligt storstadsliv. Gågatan har vid rätt tillfälle sina ljuspunkter, visst, men de väger inte alls upp de inneboende nackdelar den också har, speciellt så när de kommer sammanhängande i ett helt område.

Buller, i verklig mening, gör inte stan levande, men det är inga E6:or eller Västra-stambanor som ska dras över Heden. Stadsgator och spårvägar låter lite grann, ja. Men även om det i idyllälskande Gbg är närmast tabu att ens föra det på tal så är det faktiskt väldigt viktig att det låter lite och att saker rör sig med lite tempo för att en stadsgata ska kännas levande och pulserande. Visst har ett visst mått av lugna gång- och smågator sitt värde och charm, men praktiskt taget hela centrum består redan av sådant och i praktiken mer eller mindre trafikrensade gator, allt efter 60-talets funktionalistiska plan (det var då zon-systemet och gågatorna började planeras fram - centrum skulle precis som bostadsområden utanför bli så invärtes trafikfritt som möjligt och trafiken skulle istället samlas ihop på ett fåtal gator/vägar som var dedikerade trafikådrar som länkar ihop de minmalt trafikerade enklaverna. Inte kan man säga att centrum haft en direkt gynsam utvecklig sen dess om man jämför med tex Stockholm som inte alls gick lika hårt fram med denna princip, och inte har bilberoendet minskat heller utan tvärt om).
+2
Johannes Hulter (30 Mars 2012 09:17):
GP skriver om Heden:http:​/​/​www.​gp.​se/​nyheter/​1.​90​2392-​nya-​planer-​for-​en-​al.​.​

I papperstidningen nämns också Yimbys förslag.

Efter ett antal års funderande verkar man ha kommit fram till... *trumvirvel* att man ska ha en tävling. Sedan kan man säkert fundera lite till.

Heden är verkligen ett mikrokosmos av svensk stadsplanering. Man våndas och väntar och vrider sig runt för att komma fram till precis rätt totallösning, vilket gör att man inte kommer fram till någonting. Och under tiden växer diverse provisorier fram lite hipp som happ. Istället för att ha en övergripande, men föränderlig plan och fylla på efterhand, gradvis.
 0
Daniel Bergqvist (30 Mars 2012 09:44):
Uppenbarligen är det politiska etablissemanget kroniskt lamslaget efter sossegörans avgång.

Jag kan tänka mig att det enda som biter på kort sikt är en stor artikel: "Därför lämnar vi Göteborg" undertecknad av företagare, studenter från CTH/HHG och en och annan kulturelitist. Det blir nog vårens projekt att dra ihop ett sådant gäng ;)

...politiker måste inse att det kommer kosta skjortan att inte bebygga Heden.
 0
Hans H (30 Mars 2012 10:29):
"Fördelen" med en arkitekturtävling, i alla fall om man har många tävlande bidrag, är att en jury kan välja precis den utformningen de vill efter eget godtycke, eftersom ungefär alla möjliga alternativ kommer finnas med i paletten med bidrag. Men samtidigt slipper juryn ensamma stå för ansvaret för utformningen.

Men nackdelen är att om en jury ändå ska välja en utformning efter eget godtycke, så blir det effektivare och snabbare om de gör det redan med en gång istället för att hålla en "tävling".
 0
Olof Antonson (30 Mars 2012 13:20):
Är människorna som kommenterar GP-artikeln på riktigt?
+1
Patrik Höstmad (30 Mars 2012 14:42):
Olof, ja de är nog på riktigt men jag tror de är väldigt få.

Jag gillar inte GPs tendentiösa "älskad plan", oavsett om det är medvetet eller omedvetet. Som jag skrev tidigare så har jag väldigt sällan träffat något som tycker Heden är något att bevara som stor öppen yta (trots att jag och många av mina vänner spelar och har spelat korpfotboll där). Det känns som det är en liten högljud grupp som skriker högt och överröstar debatten och skrämmer politikerna till handlingsförlamning. Det är dags att göra en grundlig utredning om vad Göteborgarna egentligen tycker om Heden. Tyvärr blir väl en sådan undersökning ett val mellan
Alt 1 Jag vill att Heden ska bevaras som en härligt luftig och grönskande lunga för bollspel.
Alt 2 Jag vill att Heden ska bli ett mörkt hål genom förtätning med bostäder och verksamheter.

PS Jag kanske är negativt påverkad av att jag varje dag tvingas leva med ett gigantiskt ärr från Hedens grus på mitt högra knä :)
 0
Gunnar Einarsson (2 April 2012 17:18):
Med artikeln i GP följde en kronologi över alla förslag för Heden. Jag skulle vilja veta vad som hände med det från 1914 att bebygga Heden med flerbostadshus och motivet till att detta stoppades. Kan även ha funnits äldre motsvarande.

Om Heden å andra sidan skall bevaras som öppen yta så blir det desto mer betydelsefullt att fylla ut andra tomrum i närområdet. Jag tänker naturligtvis på Burgårdsparken och området runt polishuset som trots Ullevi Park har plats för två kvarter utmed Skånegatan.

Vad jag inte riktigt gillar med Hedendiskursen som den framgår av artikeln är den påtagliga tendensen att hela tiden se Heden i form av totallösningar. Antingen en rektangulär park, eller en massa parkeringshus, eller en ishall med helikopterplatta på taket, eller fyra meningslösa hörntorn med ett själsdödande vakuum i mitten etc etc. Var finns rösten för en enkel fortsatt kvartersindelning med utsträckning av befintliga gator och den mångfald av tillämpningar som detta medger?
 0
Matthias H. (3 April 2012 13:44):
Gunnar, det är väl den linjen/rösten många av oss vill se och har förespråkat. Frågan har väl varit i vilken takt det ska byggas ut. Men det är ju en form av totallösning iof sig också.
 0
Gunnar Einarsson (3 April 2012 18:46):
Matthias, jo, jag tror nog jag hamnade lite i predikarton för kören där. :)
Det är en slags "totallösning" beroende på hur man definierar ordet, men till skillnad från de andra har den inte en eller ett fåtal fastlagda funktioner utan nästan i principiellt ett oräkneligt antal potentiella sådana.
 0
Krister (20 Augusti 2012 20:06):
Vasagatan är Göteborgs svar på Unter den Linden i Berlin. Man borde förlänga Vasagatan ända ner till Sten Sturegatan med gångstråk likadant som på Vasagatan.
 0
Johannes Westlund (21 Augusti 2012 22:29):
Jag ska väl göra mig impopulär här och säga att min åsikt är att man i stort sett bör låta Heden vara just en yta med öppna, allmänna fotbollsplaner och liknande. Jag är själv inget fan av fotboll, men jag tycker att Heden erbjuder ett riktigt bra område för rekreation och för events. Sen håller jag med om att inramningen är usel. Man kan göra det vackrare. Det behöver inte vara så öppet och blåsigt som det är. Det jag tycker att man ska göra är att bebygga den stadsförfulande asfaltsöknen som växt upp vid Hotell Liseberg. Eller bebygg alla parkeringar som är breda nog. Det borde ge hundratals nya lägenheter samt gott om plats för extrovert affärsverksamhet. Kontor finns redan i närheten så det behövs inte huseras. Kollektivtrafiknoden som är planerad under Heden kan få vara kvar. Typ 3 fotbollsplaner kan få vara kvar. Det är viktigt att man behåller den tillgänglighet/genomströmning som Heden har. Det rör sig faktiskt rätt mycket folk där på cykelbanan igenom och Heden uppfattas inte som en innergård utan som en park. Ett lätt ansiktslyft och lite mer träd och häckar gör att området känns grönare, mer inbjudande och trevligare. Heden blir en yta för spontan idrott, rekreation och events med nära anknytning till stad, avenyn och kunsportsplatsen.
 0
Olof Antonson (21 Augusti 2012 23:54):
Som jag ser det är en förlängning av Vasagatan över Heden helt avgörande, och helst med dragning av spårväg. Bebyggelse motsvarande den på Engelbrektsgatan placeras norr om denna nya trädkantade gatudragning. Vissa rockader görs inom området, men det är främst de nuvarande markparkeringsytorna som egentligen berörs (randombyggnaderna kring loppetorpet är bara placeholders): http:​/​/​uf.​yimby.​se/​gbg/​3c1bc5f5-​c647-​443f-​9d4c-​6a672b2.​.​

Det man vinner på att bebygga längs gatan är att Heden ramas in av stadsgator med alléer, snarare än att ebba ut i ett diffust ingenting i norr (den södra sidan är en utmärkt fond och bör vara förebilden). Det blir en plats i staden, inte en markör för där staden tar slut (jämför med Jacobs http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​11/​10​/​parkens-​funktioner_​10​56.​ht.​.​). Staden ter sig heller inte som ett märkligt vakuum ett kvarter öster om Avenyn sett från Kungsportsbron, utan kvarteren binder ihop paradgatan med Evenemangsstråket på Skånegatan.
 0
Johannes Westlund (22 Augusti 2012 00:14):
Det är förstås en variant. Jag cyklar, så för min del är den redan en förlängning. Biltrafiken i området går ju inte direkt längs Vasagatan, så man kan tänka sig att faktiskt bara dra kollektivtrafik samt behålla cykelbana och gångbana. Inramning med hjälp av det som idag är asfaltsöken är utmärkt. Jag tycker att man kan placera byggnaderna lite annorlunda, men det är petitesser. Exempelvis hade jag valt att omplacera eller avskaffa komplexet närmast gamla allén. Där kan man istället bygga park samt kollektivtrafikstation (jag tror den blir kvar där även efter alla ombyggnader som pågår?). Jag hade nog låtit hotellet stå kvar också. Men i stora drag så är det en utmärkt idé.

Frågan är om det är motiverat med kollektivtrafik den sträckningen. Som en bypass brunnsparken månne? Jag har svårt att se framför mig hur livaktigt det blir och hur resebehoven påverkas. Det beror nog mest på bristande kunskaper.

Som sagt så gillar jag "kompromissen" i att bygga på delar och ändå behålla Hedens rekreationsmöjligheter. Det som försvinner är i stort sett parkering som du skriver (samt en dödligt snygg tegelbyggnad (men den kanske kan relokaliseras till typ gamlestaden och få bli typ utställningshall för modern konst samt atelje och konst-workshop-lokal, eller så?)). Gillar att det blev massa park och den trevliga grönskan längs Vasavägens förlängning. Bara man håller efter buskar och annat så det inte växer ut över den fina cykelbanan.
 0
Olof Antonson (22 Augusti 2012 00:18):
Nej, tegelbyggnaden försvinner inte (den gråa längan norr om de nya kvarteren), bara det provisoriska hotellet, som givetvis får lokaler i de nya byggnaderna. Jag tänker mig att exempelvis trean kan gå rakt över Heden och sen hem till mig i Kålltorp utan att passera Brunnsparken ;)
 0
Peder Ast (20 Januari 2013 19:15):
Här verkar vara mest ryggdunkare.

Om det ska bebyggas, så är det väl längs Sten Sturegatan som det ska göras. Där ligger bara Skandia och Tingsrätten. Hotell Liseberg kan rivas och ersättas med höghus där hotellet får de översta våningarna. Varför inte med berg och dalbana typ det i Las Vegas utanför hotellet högst upp.

De tomma grus ytorna bör tas bort och dagiset bör rivas och ersättas med en grön oas för oss Göteborgare som bor i Centrum.
 0
Hannes Johansson (20 Januari 2013 19:21):
Peder: Saklig kritik uppmuntras alltid (och övrig kritik är ju inte förbjuden heller, även om den kanske inte bör uppmuntras). Jag tycker t. ex. att många av de 62 föregående kommentarerna, precis som din, innehåller en hel del bra konstruktiv kritik och alternativa konstruktiva förslag.
+2
Ingenjör (21 Januari 2013 18:13):
Idag rapporterar GP om att P-bolagets intäkter faller med införandet av trängselskatten. Mest faller de på Heden, hör och häpna.

http:​/​/​www.​gp.​se/​nyheter/​goteborg/​1.​1232226-​trangselsk.​.​

Om parkeringsbehovet minskar, finns ju möjligheter till att börja bygga något annat, eller i alla fall att få loss en ruta i ett femtonspel om ett bättre heden, ett heden som inte enbart är asfalts- och grusöknar. Sälj marken med byggrätter, låt markförsäljningen delfinansiera en Allelänk!
+1
Johannes Westlund (21 Januari 2013 20:51):
Kan man inte avyttra hela parkeringsbolaget när man ändå är igång? Jag tycker inte att det är så livsviktigt att säkerställa centrala uppställningsplatser för plåtburkar att kommunen ska ha ansvaret. Låt marknaden styra behovet av kommersiella parkeringar.

Kommunen kan fortsatt få drifta parkeringar vid egna anläggningar, men detta bör göras i förvaltning snarare än i ett AB. Göteborgarna ska inte hålla på och tvingas att vara ofrivilliga riskkapitalister för att ordna styrelseposter åt politiker som tycker sånt är kul.

De finansiella medel som frigörs delfinansierar givetvis Allélänk. Det finns också fler företag som inte kommunen borde äga som kan avyttras helt eller delvis för att frigöra än mer medel som kan finansiera Allélänken och annan viktig infrastruktur såsom fler lågbroar över älven.
 0
Mats O. (21 Januari 2013 23:05):
Privatisering eller avskaffande av det kommunala p-bolaget ?
Då uppkommer ju istället problemet hur man ekonomiskt ska kompensera dom politiker som därmed skulle förlora styrelseplatser och styrelsearvoden.
Känns ogenomtänkt.
 0
Johannes Westlund (21 Januari 2013 23:21):
Dessa politiker skulle exempelvis kunna ta vanliga jobb på den reguljära arbetsmarknaden, som kommunpolitiker i så många andra kommuner lyckas med.
 0
Ingenjör (22 Januari 2013 05:44):
Man kan ju tycka vad man vill om den kommunala bolagssfären.

Oavsett vad man tycker kanske timingen inte är den bästa att sälja p-bolaget med bl.a. dess p-platser på Heden etc om man har för avsikt att ta bort eller förändra dessa platser snart.

Låt oss hoppas att det är motivet att ha kvar p-bolaget!
 0
Johannes Westlund (22 Januari 2013 09:04):
P-platser som man kan bebyggas eller användas till andra ändamål, jag tänker på Heden, Grönsakstorget etc, ser man så klart till att behålla. Man tar bort parkeringen, och så gör man det man tänker att man vill göra på platsen. Man kan inte hålla på och motivera att kommunen ska ägna sig åt att leka företag på bekostnad av medborgares inflytande och insyn för att det kanske går att göra något med tillgångarna någon gång.
 0
Anders Norén (23 Januari 2013 21:50):
Ett kommunalt parkeringsbolag är väldigt användbart om man vill använda taxor och tidsregler aktivt i samhällsplaneringen, t.ex. för att styra bort långtidsuppställning (läs: boendeparkering) från gatan och in i garage, maximera tillgängligheten för kort besöksparkering (läs: inköp) och minimera tillgängligheten för heldagsparkering (läs: arbetsparkering). Utan kommunala parkeringsanläggningar är man utelämnad till de kommersiella förvaltarnas goda vilja.
 0
Johannes Westlund (24 Januari 2013 01:43):
Boendeparkering kan kommunen påverka genom detaljplanerna. Vill man styra bort boendeparkering från gatan så ställer man krav på att det finns exempelvis parkeringshus eller underjordiskt garage för det ändamålet och säljer det till bostadsrättsföreningen eller hyresvärden som del i fastigheten istället för till ett kommersiellt parkeringsföretag. Gatuparkeringarna bör man också kunna påverka genom att upprätta föreskrifter om man så vill. Ett ytterligare sätt är att låta handeln själva få makten över parkering genom att låta delar av gatuparkeringen tillhöra butiksfastigheten, alltså ICA-parkering fast i miniformat (förutsätter 3dimensionell ägarstruktur). Att man skulle bli helt utlämnad till de kommersiella förvaltarnas goda vilja tycker jag inte stämmer. Det finns gott om verktyg att arbeta med ändå.

När det gäller taxor så behöver de drivas upp vilket kommer ske naturligt av att successivt sänka parkeringsnormen. Då skapas en större och större marknad för privata aktörer att skapa alternativa p-lösningar för de som vill betala marknadspris för parkering.
 0
Mattias Bolander (16 April 2013 11:05):
Göteborg har uppdaterat info om Hedens framtid.

Politisk enighet: "En idrotts- och kulturaktivitetsplats i form av ett stort offentligt stadsrum"

http:​/​/​goteborg.​se/​wps/​portal/​invanare/​bygga-​o-​bo/​komm.​.​

(Obs! Citatet ovan är från webbsidans projektbeskrivninsgtext. Har inte hunnit kolla själva dokumenten, som kanske beskriver projektet på annat sätt.)
 0
Hans H (16 April 2013 13:22):
Rent konkret kommer fyra lag tävla och ge tre förslag var om hur man kan förändra eller förtäta heden. De tre förslagen kommer variera i grad av förtätning, så ett var på tema "small", "medium" och "large" kommer lämnas in. Och SBK kommer sedan använda förslagen som inspiration.

Själv har jag varit/är med i en referensgrupp medborgare från stadsdelen Centrum, och tyvärr är referensgruppen rätt ense om att Heden bör antingen vara kvar som den är (ja, förutom de uppenbart helgalna inslagen som finns idag som barackförskolor med mera) eller göra park av hela alltet. Åtminstone 80% i referensgruppen vill inte veta av något alls om förtätning.
 0
Johannes Westlund (16 April 2013 16:43):
Tja... De som inte vill ha motorvägs- och parköken röstar med fötterna istället för att slå sig blodiga. Det är väl så man bör tolka det hela...
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.