Utskrift från gbg2.yimby.se
....

Krönika: En grön brygga över Oscarsleden

 
Idag skriver jag i GP Kultur om planerna för Norra Masthugget (ej på nätet). Min uppmaning är det vi skrivit många gånger om här på Yimby, dvs. att man försöker bygga vidare på den spännande och attraktiva stadsmiljön runt Långgatorna (som i Stadsbyggnadskontoret förslag) och inte bygga ett nytt husipark-område av 60-tals modell, isolerat ovanpå ett sex meter högt parkeringsgarage. Vi måste övervinna urbana barriärer, inte bygga nya.

Personligen tror jag att den smartaste lösningen är att plocka de bästa delarna av respektive förslag: Stadsstrukturen som Stadsbyggnadskontoret föreslår och överdäckningen av Oscarsleden som Contekton föreslår.



Stadsbyggnadskontorets förslag



Contektons förslag

Mitt förslag är att man låter man sig inspireras av the High Line Park i New York och bygger en grön brygga över själva leden, om möjligt med genomsiktliga bullerskärmar i tvärgatorna så att den visuella kontakten med älven och sjöfarten behålls. Gör man det så kan man bredvid leden bygga kvartersstad i samma plan som omgivande bebyggelse.





The High Line Park


Rent ekonomiskt borde det dessutom vara den överlägset billigaste lösningen. Lägre exploateringskostnader skapar större utrymme för social blandning och ett levande gatuplan med en stor mix av olika sorters verksamheter. För vi vill ju bygga mer innerstad här, inte mer sovstad. Eller hur?
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Matthias H. (2 December 2010 12:40):
Gud va bra Johannes.
 0
Gunnar Einarsson (2 December 2010 13:54):
Tankeväckande. "High Park Line" på West Side har ju sin speciella historia som sedan decennier överbliven godstågsräls på viadukt (sedan 1980 informeras jag av Wikipaedia).
Vet inte exakt om jag har fattat detta rätt, men om vi nu med inspiration från New York bygger en viadukt över leden istället för en nedsänkt överdäckning, borde det egentligen inte gå högbanetåg på denna istället för en eleverad park (i vilket fall det inte blir någon barriärgenomobrytning)? Eller var skall snabbspårstrafiken ta vägen? Kanske gå över Första Långgatan till Amerikahuset i och för sig...

Blir inte den nya bebyggelsen längs leden dessutom precis lika lidande av den framrusande trafiken med eller utan en barriärbrytande, för fotgängare avsedd viadukt?
 0
Emanuel Alfredsson (2 December 2010 15:52):
@Gunnar E: Högbana över Först Lång går inte på fråga. Blir redundant då, med spårvägen under. Möjligtvis en kompromiss, där både grönska och högbana får samsas över Oskarsleden. Skulle inte ha något emot det.
 0
Gunnar Einarsson (2 December 2010 17:11):
Emanuel, redundant, varför det? Spårvägen rullar ju på i sitt lugna lunk och stannar jämt och ständigt för gatutrafik hit och dit. Högbanan rusar dock fram med högsta amerikanska fart och stannar bara på hållplatser. Om högbana och spårväg dupliceras på vissa sträckor är väl inte det värre än att bussar och spårvagnar redan samsas om samma sträckor som det är?

Jag kan i och för sig förstå att det är kontroversiellt att lägga eleverad räls från Allén, rakt över Järntorget och in längs hela Första Långgatan, men det ligger ju i konceptets natur. Det kommer ju att bli samma sak överallt i stan där högbana dras fram, om nu högbana alls skall figurera i RTS-diskussionen om Göteborg.
Personligen tycker jag faktiskt att Första Långgatan är ganska vettig ur linjedragningssynpunkt. En bred, rätt anonym och hårt trafikerad gata där det redan finns en fredad banvall att anlägga viadukt på i mitten.

Men visst, högbana på Johannes parkviadukt är väl också ett alternativ. Det är väl bara det att promenadviadukten då förlorar sitt syfte? Finns väl knappast en bättre barriär än snabbspårräls i promenadhöjd om det gäller att avskräcka från att korsa gatan.

Eller är det fortfarande nåt jag inte hajjar med det här förslaget?
 0
Johannes Hulter (2 December 2010 17:23):
@ gunnar: Spårvagnstrafiken är så vitt jag vet tänkt att gå längs Första Lång i båda förslagen (titta på kartorna i inlägget...). Så även i mitt förslag alltså.

Men om man nu vill ha snabbspårväg så kanske man kan lägga den bredvid Oscarsleden? Jag vet inte, vad tycker du? Jag har som sagt inte gett mig in på snabbspårväg-spåret i mitt förslag.
 0
Johannes Hulter (2 December 2010 17:25):
Jag kan väl tillägga att mitt inlägg inte heller behandlar frågan om Stena. Eller en massa andra saker. Det är bara just det jag skrivet i inlägget. That´s it. :)
 0
Olof Antonson (2 December 2010 17:30): Online
När jag läste artikeln i GP(!), fick jag först för mig att någon hijackat Johannes identitet, och förespråkade Riksbyggens förslag i hans namn. Som tur var det bara min hjärna som hittade på.

Skall jag vara helt ärlig så förstår jag inte riktigt hur den där "bryggan" skall se ut. För mig blev det spontant så att man ersätter en barriär med en annan, som en tunnel ovan jord. Menar du som en sorts trappa över?

För min del skulle jag gärna se en snabbspårvägslinje längs Oscarsleden och ner i Götatunneln. Detta tillsammans med en boulevardisering av leden.
 0
Gunnar Einarsson (2 December 2010 17:57):
Johannes, först och främst vill jag nog som Olof klara ut vad det egentligen är du ser framför dig. Är det en "brygga"/promenadgata som täcker hela ledens bredd? Alltså, är det detta som är din vision, som sett från en av tvärgatorna/från sidan?
http:​/​/​upload.​wikimedia.​org/​wikipedia/​commons/​thumb/​e/​.​.​

I så fall skulle jag nog hellre se att din Malmskillnadsgata på "andra våningen" förblir förskonad från kollektivtrafik och då skulle jag nog faktiskt hålla fast vid Första Långgatan som högbanerutt. Vad menar du förresten exakt med "bredvid leden"?
 0
Johannes Hulter (2 December 2010 18:07):
@ olof: Låt mig hjälpa dig förstå. :) Det är i första hand en lösning ifall Stena ligger kvar.

Skulle Stena flytta vore ju boulevardisering eller en nedsänkning att föredra. Men att sänka ned leden utan att flytta Stena är ju bara en massa waste of pengar. Och det lär knappast gå att boulevardisera om inte Stena (och dess medföljande trafik) flyttar.

Iofs skulle man rent teoretiskt kunna tänka sig min lösning även om Stena flyttar, som ett sätt att hantera buller/avgaser från leden men då bör man ju ha släpp i gatuplan där tvärgatorna går.
 0
Johannes Hulter (2 December 2010 18:15):
@ gunnar: Ja. Men det är ju du som pratat om att ha snabbspårväg på den, inte jag. Min referens till High Line var just i dess nuvarande funktion som parkbro, inte som järnvägsbro. Spontant låter väl en högbana på Första Lång bra, men det är ju inte det mitt inlägg handlar om.
 0
Johannes Hulter (2 December 2010 18:25):
@ olof: Och jag kan väl tillägga att den dagen Stena flyttar och man vill boulevardisera eller sänka ned leden så är det ju bara att plocka ned min "High Line" och göra det...
 0
Olof Antonson (2 December 2010 18:51): Online
Ok, jag förstår. Med utgångspunkt i Stadsbyggnadskontorets förslag så blir det en park ovanför leden. Denna "brygga" leder till att bullernivåerna sänks, vilket underlättar för att stadsbyggande, med nuvarande regelverk, överhuvudtaget kan komma till skott på Norra Masthugget. Samtidigt som den tillför positiva värden till området i form av grönytor och utsikt över älven. Eftersom leden ändå kommer vara kvar (i SBKs förslag), så låter det som en intressant kompromiss.

Jag köper det.
 0
Gunnar Einarsson (2 December 2010 20:47):
Tja, kan trågläggande och överdäckning av Oscarsleden inte försvaras så länge Stena är kvar så är det nog ett rätt bra förslag. Misstänker dock att terrassen kan bli ett ganska dött blåshål, tyvärr. Den leder ju egentligen ingenstans och på andra sidan breder bara Stenas inhängnade asfaltsöken ut sig förutom utsikten över älven.
Men om det garanterar att en ordentlig bebyggelse mellan Masthamnsgatan och Oscarsleden blir av så må det vara hänt. Och i det ljuset framstår ju hela idén som onekligen ganska listig.

Fast jag förordar nog ändå ett nedgrävande av Oscarsleden nu i enlighet med planerna på forumet, åmninstone längs Masthuggskajen. Det kommer ju en dag när detta förhoppningsvis förverkligas och vad gör man då med alla fastigheter som har haft sin norra bottenvåning utformad som en "vägtunnel"?
 0
Krister Malmqvist (2 December 2010 21:38):
Den gröna bryggan över Oskarsleden blir ytterligare en barriär mot älven. Höjden på denna överbyggnad blir minst 10 meter över nuvarande markplan. Det avskärmar helt Långgatsområdet från älven.
 0
Emanuel Alfredsson (2 December 2010 22:05):
@Gunnar Einarsson, 17:11: Det är meningen att den föreslådda RTS-banan ska gå off-road från spårvägen, så att variation i olika riktningar när det gäller kollektivtraffiken. Dessutom blir det en extra dynamik i det hela, om man väljer att bygga lite högre hus lite närmare älven. RTS-banan kan då bli välvd i "kanjonerna" och få en go känsla av urbanitet. Första Långgatan kan då bli den något vettigare kopian till Avenyn, om också stängslena tas bort och att Andra Långgatans verksamheter expanderar sig.
 0
Daniel A.M. (2 December 2010 23:04):
Jag förstår inte hur du menar Johannes.

Gör en bild eller något.
 0
Johannes Hulter (2 December 2010 23:44):
@ daniel: Det är helt enkelt SBK:s förslag + genomsiktliga bullerskärmar längs med leden + ett grönt tak ovanpå som fungerar som parkstråk.
 0
Emanuel Alfredsson (2 December 2010 23:55):
@Johannes:
+ en högbana vid sidan av utan någon som helst kontakt med de gröna plattformarna.
 0
Johannes Hulter (3 December 2010 00:01):
@ emanuel: Right on! :)
 0
Mattias Bolander (3 December 2010 07:17):
För övanlighetens skull vet jag inte om jag tycker om idén. Hoppas det inte av dem som bestämmer i stan kan tolkas som att Yimby nästan är/blivit positiv till Riksbyggens förslag.

I New York fanns ju bron sedan tidigare, medan här måste vi bygga en från början. Frågan är om bron/bryggan över leden bara skulle användas av ett fåtal solande människor och lekande barn, och inte som ett gångstråk..?
 0
Johannes Hulter (3 December 2010 09:07):
@ mattias: Det är ffa ett sätt att hantera leden om Stena ligger kvar så att man kan bygga SBK:s förslag. Men om man samtidigt kan skapa ett grönt parkstråk, så varför inte?

Vad gäller användningen så blir det väl som med andra utsiktsplatser ffa turister, dejtande par, hundägare och en och annan nyfiken urbanist som tar sig dit. :)
 0
Gunnar Einarsson (3 December 2010 10:06):
Johannes, men även i SBK:s förslag ligger ju Stenaterminalen och Oscarsleden kvar. Vilka tecken ser du på att SBK-visionen kommer att överges till förmån för något i stil med Riksbyggen till följd av bullerfrågan?
Eller är det bara något du känner på dig, vis av erfarenhet?

Efter att ha sovit på saken så lutar jag nog annars alltmer åt Mattias Bolanders ståndpunkt. Jag har svårt att visualisera det här på ett vettigt och estetiskt tilltalande sätt ("genomsiktliga bullerskärmar"?) och jag tror att det är viktigt att Yimby i nuläget företräder en konsekvent och fast ståndpunkt i planfrågan (stöd för SBK:s kvartersstad). Med andra ord, damn that buller! På inget sätt får politikerna tolka situationen som att Yimby håller på att vekna eller ge med sig, alltså är färdiga för kompromiss om exempelvis Riksbyggens konstiga jordvall.
Hus på andra sidan "bryggan" hade hjälpt, men nu blir det väl snarare fråga om en slags terrass då Stenas område börjar direkt norr om leden.
 0
Matias Viström (3 December 2010 10:47):
En tanke.. Leden är ingen motorväg, både i majorna och vid gasklockan finns plankorsningar med trafikljus. Skulle inte detta vara det absolut enklaste sättet att integrera norra sidan av leden i staden? I SBK:s förslag finns en partiell nedsänkning av leden med där man kan korsa på en bro. Detta i kombination med en plankorning ungefär där gångbron till terminalen går idag tror jag skulle vara bra. Samtidigt kan man förtäta och "bouleverdisera" (populärt ord) leden och få ner hastigheten och därmed bullret. Framkomligheten skulle så klart bli lite sämre men vi får ju sluta prioritera biltrafiken någon gång.
 0
Johannes Hulter (3 December 2010 10:56):
@ matias: Att boulevardisera leden är naturligtvis det absolut bästa alternativet ur urban synvinkel och det jag hoppas kommer att hända på sikt. Poängen med överdäckningen är ju att hantera buller/avgaser. Minskar man buller/avgaser på annat sätt så behöver man naturligtvis ingen överdäckning.
 0
Matias Viström (3 December 2010 12:17):
Johannes, måste säga att jag blev väldigt glad av att läsa din text i gp igår, det är viktigt att folk börjar förstå problematiken, och konkret varför riksbyggens förslag är så dåligt. bravo!
 0
Gunnar Einarsson (3 December 2010 22:19):
"Leden är ingen motorväg", nej. Jag tror på detta. Varför inte göra plankorsningar lite överallt där tvärgatorna löper upp mot älven? På SBK:s plan har man dessutom som det ser ut strypt Skeppsbroleden samt angett riktningen för den fortsatta stadsplaneutvecklingen när Stena väl kan skyfflas bort från området. Tyket. Bygg sedan bara på med ansiktet vänt mot leden som om inget har hänt, frestas jag att tycka.
Vad det blir fråga om med alla plankorsningar är nämligen i bästa fall ett utflöde av blodtrycket till kapillärerna samt ett fall av den lågintensiva krigföring mot automobilens primat som Jane Jacobs kallar för "the attrition of automobiles by cities".
Men att committa sig för en sådan strategi är serious business. Kolla bara på hur bilflödet har utvecklats vid Masthuggskajen de senaste åren. Knappt hann de gräva färdigt Götatunneln förrän både denna OCH den gamla ledens sträckning över Skeppsbron var fulla av bilköer vid pendlingstid. Åtminstone fick jag detta intryck när jag praktiserade i närheten. En hel del människor är klart beroende av Oscarsleden för att ta sig till sina arbeten varje dag och det här trycket kommer inte att minska i första taget. Tvärtom är väl en given eskalering av pendlingstrafiken redan underförstådd i stadens optimistiska utvecklingsprognoser, antagligen.
Så hur man skall hantera Oscarsleden är ingen lekskola, med andra ord.
 0
Erik Telldén (7 December 2010 21:29):
Hej Johannes!
Efter att ha läst din krönika här och i GP 2/12 känner jag att jag måste dela med mig av ett arbete jag har liggandes på datorn. Arbetet är ett studentarbete från BTH över Masthuggskajen gjort tillsammans med Elisabet Ejeborn, Julia Nedersjö, Per Anders Olsson, Anna Pettersson under hösten 2008, arbetet redovisades för Göteborgskommun i januari 2009.

I arbetet gör vi två stora ställningstaganden om områdets framtid, dels att Stena Line kommer vara kvar under en väsentlig framtid, vilket innebär att barriären mot vattnet kommer att finnas kvar med eller utan Oscarsleden. Det andra ställningstagandet är att Oscarsleden också kommer att vara kvar som en av Göteborgshuvudleder under en lika väsentlig framtid. Alltså har vi två stora barriärer som skär av vattenkontakten och varav den ena både bullrar och ger ifrån sig avgaser.

Vår lösning på detta blir en grönskande kvarterstad som till viss del bygger på den struktur vi ser norr om planområdet. Vi föreslår även att Ocarsleden däckasöver med ett långt parkstråk kallad ”High line”, med inspiration från New York High Line och Promenade Plantée i paris. Parkstråket tar sin början vid järntorget och slutar strax efter masthuggstorget.

Vid masthuggstorget går även en större park som leder upp till det upphöjda parkstråket. Med den s.k. High linen får masthugget ett stort sammanhängande grönstråk som även dämpar buller och partiklar. För att bevara den visuella kontakten med älven är även väggarna vid tvärgatorna som gränsar mot high linen transparenta.

En high line är en lösning som inte nödvändigtvis behöver vara permanent utan ger öppna möjligheter. Den skulle även kunna fungera som ett landmärke där Göteborg gör något nyskapande i det offentligarummet. Istället för den ofta insnöade debatten om spektakulära och höga byggnader som skall sätta Göteborg på kartan. Bättre vore i att ha en utgångspunkt där Göteborg redan finns på kartan och i många utomståendes ögon ses som en mycket trevlig och intressant stad. Det är inte byggnaderna som gör Göteborg trevligt och intressant utan dess invånare och det folkliv som staden innehar. En high line skulle kunna vara ett härligt inslag i det offentligarummet med allt det som är gött med Göteborg.

Jag läger upp arbetet på nätet, med tillhörande kartor och bilder för den som vill ta sig en kik.

Vänlig hälsningar. Erik Telldén planarkitekt

Hela arbetet finns på:

http:​/​/​rapidshare.​com/​#_​_​_​EXCLAMATIONMARK_​_​_​download|974l33|435518119|Grupp_2_Masthuggskajen_Stor_stad_20081217.pdf|45916
(fungerar det inte får jag testa igen)

Sektioner kartor Etc:

http:​/​/​2.​bp.​blogspot.​com/​_​rfMnxzpqK-​s/​TP6B82Q2gvI/​AAAA.​.​

http:​/​/​4.​bp.​blogspot.​com/​_​rfMnxzpqK-​s/​TP6B8u9ViyI/​AAAA.​.​

http:​/​/​4.​bp.​blogspot.​com/​_​rfMnxzpqK-​s/​TP6B794ERPI/​AAAA.​.​
http:​/​/​3.​bp.​blogspot.​com/​_​rfMnxzpqK-​s/​TP6B8DqKOwI/​AAAA.​.​

http:​/​/​4.​bp.​blogspot.​com/​_​rfMnxzpqK-​s/​TP6AxMKT3LI/​AAAA.​.​
http:​/​/​4.​bp.​blogspot.​com/​_​rfMnxzpqK-​s/​TP6AyEVP1_​I/​AAAA.​.​

http:​/​/​1.​bp.​blogspot.​com/​_​rfMnxzpqK-​s/​TP6AyjAalvI/​AAAA.​.​

http:​/​/​1.​bp.​blogspot.​com/​_​rfMnxzpqK-​s/​TP6AzNIAeoI/​AAAA.​.​

http:​/​/​2.​bp.​blogspot.​com/​_​rfMnxzpqK-​s/​TP6AziS3IBI/​AAAA.​.​
 0
Erik T (7 December 2010 21:32):
http:​/​/​rapidshare.​com/​#_​_​_​EXCLAMATIONMARK_​_​_​download|974l33|435518119|Grupp_2_Masthuggskajen_Stor_stad_20081217.pdf|45916

Fungerande länk?
 0
Erik T (7 December 2010 21:34):
http:​/​/​rapidshare.​com/​#_​_​_​EXCLAMATIONMARK_​_​_​download|974l33|435518119|Grupp_2_Masthuggskajen_Stor_stad_20081217.pdf|45916


då testar vi igen. en_Stor_stad_20081217.pdf|45916 skall läggas till i länken om det inte fungerar, admin kanske kan fixa det
 0
Hannes Johansson (7 December 2010 21:54):
Jag gjorde en tinyurl av den istället: http:​/​/​tinyurl.​com/​2vbsmcy
 0
Johannes Hulter (7 December 2010 22:09):
@ erik: Kul! Great minds think alike... :) Suveränt att få grafik på det. Du kanske vill skriva några rader om era idéer så kan vi lägga upp det som ett inlägg? Mejla johannes[at]yimby.se

GoogleDocs är förresten också ett bra sätt att dela filer på...
 0
Johannes Hulter (7 December 2010 22:55):
@ erik: Har snabbläst ert arbete, det är ju fantastiskt bra! Mina enda invändningar är:

1. Totalsanering. Dels blir det både komplicerat och onödigt dyrt att riva befintlig bebyggelse (en del är inte så gammal) för att uppföra ny bebyggelse med samma exploateringstal. Högre exploateringskostnader = högre fastighetspriser = lägre social/funktionell blandning. Dels finns det ett värde i att spara äldre bebyggelse och på det viset få en prisvariation = förutsättningar för social/funktionell blandning.

2. Låg explotering. E-talet låg tydligen på 1,53. Husen närmast vattnet ska bara vara 5 våningar. Varför? Är det någonstans man kan bygga högt ur skuggningssynpunkt så är det ju där. Det är dessutom det mest attraktiva läget, det är där man kan få in stålar för mycket av exploateringen. Nu blir det ju onödigt exklusiva bostäder = minskad social blandning. Höj det till mellan 10-20 våningar istället (det är ju roligare med höjdvariation än osthyvel-estetik).

Jag håller med om att "sätta på kartan med höghus"-snacket är löjligt. Men det är ju lika löjligt att bygga lågt bara för sakens skull. Social/funktionell blandning är i högsta grad beroende av projektens ekonomi och projektens ekonomi är i högsta grad beroende av markanvändningen: http:​/​/​www.​gp.​se/​nyheter/​debatt/​1.​436965-​bygg-​hogt-​och.​.​

Annars lysande rakt igenom! Ni får nog ett telefonsamtal från SBK inom kort... :)
 0
Erik Telldén (8 December 2010 09:34):
Tack Johannes det var roligt att höra!

Kul att dela med sig av arbetet istället för att det ligger och skräpar på datorn!

Jag håller med dig till fullo i dina båda invändningar.
Husen borde helt klart vara högre vid vattnet, dels som du säger med tanke på de stora intäkter det skulle kunna ge och även ur solsynpunkt. Husen hamnar i ett nordvästläge där varken parken eller grannhusen skuggas av en högre exploatering. Det finns inte heller ett gaturum som man behöver förhålla sig till på samma sätt som vid ex långatan. En högre bebyggelse längs kajen skulle inte heller störa det visuella intrycket från andra sidan älven.

Totalsaneringen skäms jag nästan för idag, det finns helt klart ett värde i att bevara en del av den ”gamla” bebyggelsen. Vi eftersträvar ju en intressant blandstad och en totalsanerad stadsdel är ju sällan särskilt intressant eller blandad.

Jag har tyvärr svårt att motivera varför vi valt att totalsanera och ha en så pass låg exploatering, men det är ju tur att man utvecklas ;)

Hade jag ritat om projektet idag hade jag haft ett lite annat fokus när det gäller kvartersstruktur och bevarande. Det hade också varit intressant att ha ett tydligare miljöfocus med masthugget som en resilient stadsdel. Vilket jag tror hade passat väldigt bra ihop med parkstråket.

Skall försöka skriva ihop några rader och maila till dig!
 0
Krister Malmqvist (17 Maj 2011 08:41):
Götatunneln borde förlängas västerut eller överdäckas. Hela projektet med utbyggnad av Norra Masthugget norr om 1:a Långgatan blir annars ett misslyckande. Vidare borde förhandlingar med Stena Line angående Danmarksterminalens framtid aktualiseras snarast. Området Norra Masthugget ligger mycket centralt och får inte slarvas bort.
 0
Krister Malmqvist (17 Maj 2011 08:51):
Ta en tur på Masthamnsgatan så förstår Ni vad jag menar!
 0
Matthias H. (18 Maj 2011 13:29):
Krister, jag tror att 99 pct håller med dig.
 0
Krister (9 Februari 2015 08:41):
Eftersom Oscarsleden är en del av E45 borde det gå att få statliga bidrag till en överdäckning. Om man dessutom kan sälja marken som frigörs mellan 1:a Långgatan och Älven får kommunen ett betydande kassatillskott vid en överdäckning.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.