Utskrift från gbg2.yimby.se
....

En klimatsmart stadsplanering

 
Tack vare klimatkonferensen i Köpenhamn är det just nu en hel del fokus på klimatfrågan. Särskilt roligt är det att stadsplaneringens helt avgörande roll för ett hållbart samhälle äntligen har börjat uppmärksammas. Idag klockan 16:00 deltar jag i ett samtal om detta i Studio Ett i P1. Under lång tid har man nämligen haft ett närsynt bostadsperspektiv på hållbarhet och miljövänligt byggande.

Passivhus och energismarta bostäder är förstås väldigt bra innovationer men allt för ofta missar man transporternas betydelse. Utglesade städer med bostadsenklaver (villamattor eller husipark-sprawl) och stora köpcentrum utmed motorvägarna leder ofelbart till ökat bilberoende och ökade utsläpp. Stads- och trafikplaneringen måste bli klimatsmartare (jfr tidigare inlägg om SCAFT och kollektivtrafiken).



Varför bygger vi såhär...?

Istället för att vårda vår natur och använda jordbruksmarken runt våra städer till lokal matproduktion häller vi asfalt över den. Ständigt växande och utglesade infrastrukturnät med vatten, avlopp, vägar, el etc. leder till ständigt ökande samhällskostnader som vi alla är med och betalar.

Yimby arbetar för tätare, mer livliga och spännande städer. Framförallt för att vi gillar städer och stadsliv men också för att det är klimatsmart att bygga tätt och blandat i riktiga stadskvarter. Forskare och planerare har länge varit överens om att täta städer med en stor blandning av olika människor och olika verksamheter är socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart.



...när vi kan bygga såhär?

Även politikerna säger också att de vill skapa integrerade, dynamiska och miljövänliga städer. I våra översiktsplaner finns det vackra visioner om om tät blandstad, promenadstad etc. Men ändå rullar stadsbyggandet vidare i samma gamla hjulspår. Villamatta efter villamatta och punkthusenklav efter punkthusenklav utan lokaler i gatuplanet strösslas ut utan övergripande analys.

Alternativet är uppenbart. Ta en titt på de klimatsmarta och attraktiva områden som redan finns - och bygg mer av det! Ge fler människor möjlighet att bo i täta, mixade, gång- och cykelvänliga stadskvarter. Det är dags att släppa funkistänket en gång för alla. Bygg urbant och klimatsmart!
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Ann-Louise Pettersson (8 December 2009 14:48):
Kul att du ska vara med i Studio 1! :D

Tydligen kan man värma ett passivhus ett helt år med besinen från en fulltankad bil. Eller så kan man uttrycka det som att den energi som går åt för att värma ett passivhus ett helt år bara räcker för att tanka bilen en gång...
 0
Olle Jansson (8 December 2009 19:41):
Kunde inte lyssna direkt men hörde det på nätet. Lät bra, men jag tror inte att jag planerar att flytta till Lerum den närmsta tiden.
 0
Johannes Hulter (8 December 2009 20:42):
Men det är ju bättre än Manhattan?!
 0
Olof Antonson (8 December 2009 20:53): Online
Jag hade lyckats undgå den gamla artikeln i Göteborgs fria du länkade till, men jag måste säga att det var bland det bästa jag läst på väldigt länge.
 0
Joakim Bjerhem (8 December 2009 21:31):
Bra på radion. Synd att punkthus ställdes mot villor och inte kvartersstad mot villor, den är nämligen minst lika populär. Och det där med att Lerum försöker funktionsblanda genom kontorskomplex precis vid motorvägen är väl lika bra att inte kommentera alls...
 0
Daniel (9 December 2009 10:41):
Yimby är väl medveten om att husen vid eketrägatan ska få tre tvillingområden i Lundby. Två vid stålhandskegatan och ett vid wieselgrensgatan. Har själv påtalat att det gärna hade fått vara lite tätare eller mer stadslik karaktär men har inte fått något svar. Detta gäller framförallt Wieselgrensgatan och Åbogårdsgatan/stålhandskegatan. Det var väl jobbigt att någon kom med förbättringsförslag och krav.
 0
Daniel (9 December 2009 10:43):
För övrigt så menar jag med tvillingområdet att husen kommer att se nästan exakt likadana ut. En vit sockerbit med lite rött längst upp. Finns det några arkitekturutbildningar i sverige eller kommer alla arkitekter från sockerbolaget?
 0
Olle Jansson (9 December 2009 10:59):
 0
Daniel (9 December 2009 13:15):
@Olle

Det jag tänkte på kallas visst Bjurslättsplan vid wieselgrensgatan. http:​/​/​www5.​goteborg.​se/​prod/​fastighetskontoret/​dalis2.​.​
 0
Daniel (9 December 2009 16:21):
Vill faktiskt ge ett en bild på ett framtida myllrande stadsliv. En förlängning av Wieselgrensplatsen.

Kolla in sidan 13 på Planhandlingen, men även sidan 7 är bra.

(Dom här länkarna måste verkligen göras om på kommunen.
Hur svårt hade det varit att ordna något logiskt?
http:​/​/​www.​goteborg.​se/​wps/​portal/​!ut/​p/​c1/​0​4_​SB8K8xLL.​.​
 0
Olle Jansson (9 December 2009 16:27):
Aha, det var den lite nyare planen vid Bjurslättsplan du avsåg. Försökte skriva något om den vid något tillfälle. Jag föll dock in i ett tillstånd av apati när jag återigen var tvungen att skriva något som jag känner att jag skrivit så många gånger förut och att jag gav upp. Planen är givetvis fullständigt deprimerande exempel på modernistisk planering i möjligt expansionsområde som kunde användas så mycket bättre. Nu bor jag tyvärr inte längre i Göteborg och försöker egentligen undvika att se vad som händer på min nya bostadsort för att jag vet att jag kommer att bli deprimerad.
 0
Johannes Hulter (9 December 2009 18:32):
@ daniel: Jesus Kristus! Vad håller de på med!?
 0
Peter Sörensen (9 December 2009 20:56):
Johannes. Så sant som det är sagt. Samma sak händer i Karlstad. Punkthus, punkthus, punkthus. Överallt. Såväl i som utanför stadskärnan. Absolut ingen variation eller anpassning till befintlig bebyggelse. Överallt samma idéfattiga, tråkiga, fyrkantiga lådor med indragna kungsvåningar. Och vart tog designen av och omsorgen om det offentliga rummet, dvs husens bottenvåningar, vägen. De flesta husen är helt sockellösa och ser ut som om de sjunkit ner en halv våning i marken. Svensk arkitektur måste vara bland den tråkigaste och mest likriktade i världen. Undrar vad det beror på? Är det arkitektutbildningen som brister? Eller stadsplanerarnas detaljplaner? Vore intressant att höra om någon yrkesverksam arkitekt eller stadsplanerare har idéer kring detta.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6739 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.