Utskrift från gbg2.yimby.se
....

Friggagatan nimbyiserad - igen

 


Samme ensamme bostadsrättsinnehavare som tidigare överklagat bygget av 500 lägenheter vid Friggagatan har nu överklagat igen, denna gång till regeringen.

Ur GP:

– Tidigare avgöranden i lika stora ärenden har tagit mellan sju månader och ett år, säger Karin Wall, jurist på länsstyrelsen. Fastighetsnämndens ordförande Owe Nilsson (s) beklagar att hundratals göteborgare måste vänta längre på lägenhet. I förrgår mötte han ett nybildat ungdomsnätverk som försöker öka takten på bostadsbyggandet i stan.

– Just nu ligger 1 300 lägenheter överklagade och detta sätter ytterligare ljus på frågan. Vårt förslag är att alla ska ha rätt att överklaga till länsstyrelsen, men fortsatt överklagande borde ske i en civilrättslig process som i Norge, säger Owe Nilsson. En civilrättslig process innebär att de som överklagar själva måste betala. Detta skulle kräva en lagändring.

Oavsett vad man tycker om rivningen av funkishusen på Friggagatan och utformningen på de nya husen är det uppenbart att lagstiftningen måste ses över. Naturligtvis hade det varit bäst om man kunnat hitta en lösning där den existerande bebyggelsen togs tillvara och man samtidigt fick 500 nya bostäder. Men även i det fallet hade någon enskild person kunnat sabotera byggandet genom okynnesöverklaganden. Något måste alltså göras åt lagstiftningen. 100 st ungdomslägenheter hade varit fyllda med glada ungdomar vid det här laget. Varje timme ett bygge försenas kostar pengar och de pengarna kommer att tas ut någonstans...
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Olle Jansson (12 Juni 2008 20:32):
Nu tycker jag la personligen att Stigberget Fastighetsutveckling AB:s idé om vad de skall göra med Friggagatan verkar lika spännande som Annedal eller en rotfyllning, men det här eviga överklagandet är rent ut sagt löjligt.

Vi behöver ju inte precis högre byggkostnader och hyror i det här landet om man säger så.
 0
Anders Gardebring (12 Juni 2008 21:10):
Här uppe i Stockholm var det en man som överklagade miljardbygget norra länken i flera år. Rätt galet att det går.
 0
Fredrik Larsson (17 Juni 2008 18:40):
Jag förstår inte riktigt vad det är man skulle vilja bevara på Friggagatan. Husen är nått av det sunkigaste jag har sett, några har redan rivits och det är det första som möter folk på tåg in till Göteborg. Visst, det går att renovera hus men husen på Friggagatan har sedan länge passerat gränsen för hur dåliga hus kan bli innan man renoverar.

Vad personen som överklagar gnäller om är helt ofattbart. Vem säger nej till snyggare grannhus, flyttad Busstrafik, större utbud i affärer, uppsnyggad gata?
 0
Jesper Hallén (29 Juni 2008 15:42):
Jag tycker nog att man bör ta tillvara bebyggelsen som redan finns längs Friggagatan men bygga nytt bakom mot bangården. Förtäta gärna staden men byt inte ut den.
 0
Fredrik Larsson (29 Juni 2008 16:30):
Jesper:
Men varför skall man behålla fula, sunkiga, nedgångna hus? Man tappar ju mer än hälften av lägenheterna där de husen står idag. Vissa av husen in mot centralen behåller man ju (vid Odinplatsen) så man tappar ju inte funkiskåkarna för all framtid, bara några av dem.
 0
mhean (30 Juni 2008 00:42):
Fredrik, jag tycker det är bedrövligt att en person kan se till så att en sådan här jätteprocess skjuts upp gång på gång. däremot så tycker jag att en storstad ska innehålla även gator där husen är lite mer nedgångna och där det t o m finns lite suspekta verksamheter. Det gör en storstad till en storstad, är allt superordnat och nice så blir staden väldigt ospännande. De hus som ritats på Friggagatan är tveksamt om de gör staden mer spännande. Allra helst hade jag sett att man byggt på de gamla husen med 3-6 våningar och byggt längorna innanför i vilken stil nu man väljer.

Vad som än händer så kommer Friggagatans lite ruffiga yttre gå förlorat och det tycker jag är lite tråkigt för Göteborgs del, sen är det nästan bara 2a Långgatan kvar.
 0
Marre (30 Juni 2008 11:22):
Gubben är väl rädd att Chat Noir tvingas flytta... ;-)
 0
Johannes Hulter (30 Juni 2008 11:54):
Jag håller helt med Mhean här, det är genom att bygga till och bygga på som man får intressanta och varierade gatumiljöer, inte genom att platta ut och smälla upp ett helt område på en gång. Vi är en del som ser ett värde i ruffiga och "sunkiga" stadsmiljöer, men det är ju svårt att konstruera sådant. Områden förändras över tid, sådant är livet...
 0
Perra (2 Juli 2008 14:35):
Hela området kring bangården har jättepotential att bli nya fräscha centrala Göteborg, Älvstanden i alla ära, men jag vill hellre bo på "rätt" sida älven!
 0
Olle Jansson (2 Juli 2008 16:03):
Helt rätt där Perra! När jag är över hos er fastlandsbönder försöker jag uppmuntra den inställningen. På så sätt kanske jag kan bidra till att hålla nere hyrorna i mitt lilla blandstadsparadis i landshövdingehusstil på Svergies Manhattan.
 0
mhean (2 Juli 2008 19:56):
Hahahahaha Olle
 0
Jesper Hallén (2 Juli 2008 21:26):
Det är en inte helt lätt fråga. Dels vill man ha många och nya bostäder fort och dels vill man bevara befintlig byggnadsmiljö. Men Göteborg är en mycket gles stad så det är förtätning med bevaring/nybygge som gäller och inte sanering/nybygge. Påbyggnad och upprustning tycker jag är rätta lösningen här. Finns rätt mycket yta bakom längorna att bebygga och man kan bygga högt. Själva husen i sig skulle ju inte anses "fula" om man nu rustade upp dem istället för att låta de förfalla. Baksidan kan jag förstå att man vill förändra och det skulle ju kunna bli mycket fräcka byggnader/kvarter där istället med mängder av bostäder.
 0
mhean (6 Juli 2008 17:46):
Så har det brunnit på Friggagatan, surprise surprise. För 6 år sedan skrev jag till en journalist på GT om alla byggen som råkade börja brinna emellanåt. Dessa byggen var alla föremål för rivning eftersom staden velat bygga nytt. Sen dess har det hänt många gånger till och så detta nu.
 0
Ulf Lindell (8 Juli 2008 19:58):
Ni som är intresserade av att läsa skrivelserna i sin helhet kan gå in på den länken: (kopiera hela och klistra in i webläsaren)

http://user.tninet.se/~gkc693s/

Intressant i dagens GT att Ronny Reinholdsson inte vill kännas vid att det är han som ligger bakom, suck...

http://www.gt.se/nyheter/1.1224204/kostnad-for-forseni..
 0
Johannes Hulter (8 Juli 2008 20:27):
@ ulf: Tack för tipset! La in nytt inlägg...
 0
Kjell Arefjäll (9 Juli 2008 16:46):
Jag skulle bara vilja förklara vilka förutsättningar som råder och varför vårt projekt ser ut som det gör. I vårt fall handlar det om att bebygga ett smalt område beläget mellan Friggagatan och Bangården. Det innebär att området är utsatt för två bullriga sidor. Utsläppen från trafiken idag ligger för närvarande över de tillåtna gränsvärdena för bostäder. När man bygger ett bostadshus eller bygger om ett befintligt hus till detta ändamål, så måste varje lägenhet ha en så kallad tyst sida och man måste garantera de boende en acceptable luftkvalitet inomhus.

Om vi börjar med de befintliga husen så byggdes de i slutet av 1930-talet, åt bilföretag, som ville etablera sig så nära Ford, som möjligt. Franklin Eck lärde, under sin tid i USA, känna Henry Ford Sr. och fick agenturen för Ford i Sverige. Han lät på 1930-talet uppföra en anläggning på Odinsgatan där idag bl.a. Star Bowling ligger i ett kvarter som delvis rivits, byggts om och på för att idag inrymma studentbostäder, hotell, kontor, samt gym, bowling och restauranger. Franklin Eck byggde ett stabilt hus med ett underjordiskt garage för sina bilar på en stabil grundläggning med betongpålar till fast berg. Andra bilfirmor ville ligga nära Ford men där fanns GP-huset i vägen mot centralen och bostadshus i vägen på andra sidan mot Odinsplatsen. Kvar var möjligheten att bebygga de då lite ruffiga kvarteren från Odinsplatsen och Friggagatan ner emot den Mosiska gravplatsen. Husen utefter Friggagatan byggdes så enkelt som möjligt av olika byggherrar och kom att innehålla bilfirmor eller företag knutna till bilindustrin.

Så småningom flyttade dessa företag ut till industriområdena utanför stadskärnan och in flyttade motorcykelfirmor, porrklubbar, dansskolor och etniska föreningar. Gatan blev nu bekant, som ”Bike- street” då Ahlqvist Motorcyklar hade sin försäljning här under rätt många år. Efter att de flyttade i slutet an 1990-talet kom Harley Davidson in och ”Bike-Street” levde vidare, som förut.

Stigberget Fastighetsutveckling AB började förvärva hus för hus med början år 2000. Syftet har hela tiden varit att riva de befintliga byggnaderna för att ersätta dessa med moderna bostadshus. Skälet till att de befintliga husen inte byggs om är (1) att de är i ett väldigt dåligt skick och då menar jag inte bara utsidans fula fasader utan byggsubstansen som sådan. Det skulle kosta på tok för mycket pengar att bygga om dem till att uppfylla dagens krav. Sedan är det (2) inte möjligt att bygga om dem till bostäder då en sida av bostaden måste vara tyst och det kan inte uppfyllas i de befintliga byggnaderna. Att bygga nytt bakom och behålla och bygga om de befintliga faller på samma skäl. Det skapas då ingen tyst sida plus att kostnaderna skulle skena iväg på ett sätt så det skulle inte finnas en rimlig chans att hålla hyrorna på en nivå, som folk skulle kunna betala. OBS att vi talar om hyresrätter och inte om bostadsrätter. Möjligen skulle bostadsrätter till mycket höga priser vara möjliga rent teoretiskt men även bostadsrätter kräver en tyst sida så det faller på det.

Vi har, tillsammans med White arkitekter, som är ett av landets mest erkända arkitektkontor, jobbat i över sju år med detta projekt och tagit fram en mängd olika alternativ för hur husen skulle kunna placeras för att tillgodose kraven på tyst sida, acceptabel ljudnivå och ren luft inomhus, en hyra som människor har råd att betala samt en avkastning för fastighetsägaren, som åtminstone täcker drifts- och räntekostnader. Det förslag, vi idag presenterar är resultatet av att tillgodose alla dessa parametrar. Man kan visst ha synpunkter på husens utseende men här gör vi om en del av Göteborg, som en lite del av befolkningen vill bevara till någonting, som är till nytta och gagn för så oändligt många fler. Området som byggnadsområde har emellertid många svåra fysiska förutsättningar, såsom grundförhållanden, närliggande bebyggelse och spårvagns- och järnvägsområde, pågående trafik utefter gatan, brist på avlastningsområde med mera logistiska utmaningar. Dock klarar vi att hantera detta och resultatet blir att ca 1,000 människor, varav många saknar en bostad idag, kan beredas en central bostad. I vågskålen för och emot projektet, så borde väl ändå detta väga över till vår fördel? Det här tramset med överklaganden, som har följt det här projektet och som till dags dato försenat det med minst två år (på våren 2005 trodde vi och stadsbyggnadskontoret att en realistisk inflyttningsstart skulle vara sommaren 2008 – alltså nu). När man lyssnar till projektets belackare så kan man nästan få för sig att vi skall göra något ont. Det är ju inte en kemisk teknisk fabrik vi skall bygga i centralt läge i Göteborg – det för ju BOSTÄDER för fasen. Göteborg lider ju BRIST på bostäder. VARFÖR motarbetas vi då? Jag finner det fullständigt absurt.
 0
Jesper Hallén (9 Juli 2008 18:00):
Kanske attityden som att du nämner dagens fasader som fula kan spela in. Sen är det inte många som fortfarande tror på att det skall byggas billiga hyresrätter i centrala Göteborg.
 0
Johannes Hulter (9 Juli 2008 20:48):
@ kjell: Tack för den initierade kommentaren och välkommen till YimbyGBG. Det är lysande att ni bygger på Friggagatan och jag (som bor i området) välkomnar alla nya invånare med öppna armar. Att ni valt att öppna gatuplanet för lokaler är kanon. Jag förstår att ni haft en mängd komplicerade krav att tillgodose i er projektering.

Jag tror dock, i likhet med Jesper, att ni hade haft betydligt enklare att få stöd om ni valt en annan estetisk utformning av fasaden. Tex tagit tillvara de nuvarande fasaderna som många, inklusive mig, tycker är oändligt mycket intressantare än Whites. Den socioekonomiska aspekten väger dock tyngre för mig än den estetiska och därför hoppas jag verkligen att ni får komma igång med bygget så snabbt som möjligt. :)
 0
mhean (9 Juli 2008 21:29):
Mycket bra att Kjell skriver här och förklarar hur tankarna gått måste jag säga. Hmmm, sen kan inte jag bedöma huruvida det verkligen förhåller sig så att det skulle vara alldeles föör dyrt att renovera och bygga på de byggnaderna. Var det inte det som gjordes just i kvarteret Odin där Star Bowling finns idag. Ett kvarter som jag för övrigt tycket väldigt mycket om, det är samma rundning som GP-huset och ut mot stationsområdet upp till 10 våningar. Fler sådana kvarter tack.
 0
Johannes Hulter (9 Juli 2008 22:11):
@ mhean: Ja, jag har också tänkt på det. Star Bowling-kvarteret är ett mycket bra urban renewal-projekt. Men om jag förstod Kjell rätt så hade det kvarteret en mycket bättre grundläggning än Friggakvarteren. Men fasaden borde man ju ändå kunnat tagit tillvara. Jag tror ffa det är den enahanda fasaden på det nya bygget som retat folk. Mindre superblockskänsla och mer varierad stadsstruktur hade känts bättre. Men som sagt, bygg på!
 0
mhean (9 Juli 2008 22:24):
Ja alltså, Kjell skriver ju ovan hur kvarteret Odin blev som det blev och sen säger han att det inte går att göra med kvarteren längre bort. Hoppas han kan förtydliga.

Annars så var inte min mening i inlägget ovan att ordet för skulle ha två ö:n, jag slant med det kunde tolkas som spydigt märkte jag.
 0
Kjell Arefjäll (10 Juli 2008 14:48):
Stigberget Fastighetsutveckling och Platzer Fastigheter genomförde tillsammans projektet ODIN så därför försökte vi överföra erfarenheterna därifrån till projektet Friggagatan. Vi lät därför ett konsultföretag göra en analys av substansen i de befintliga husen på Friggagatan för att se om exempelvis den befintliga grundläggningen skulle tåla en påbyggnad samt om befintliga källarplan, skulle kunna utnyttjas, som garage. Vi var självklart angelägna att utreda detta då detta hade varit till vår fördel. Det visade sig emellertid att dessa hus är grundlagda på träpålar, som inte till närmelsevis klarar de belastningskrav, som en påbyggnad skulle innebära. I kvarteret ODIN stod befintlig byggnad på betongpålar, som efter vissa smärre förstärkningsåtgärder, klarade belastningen av påbyggnaden ovanför. Träpålarna på Friggagatan är dessutom delvis rötskadade, vilket inte gör saken bättre. Eftersom det är ett krav från kommunen att bygga p-platser, om än i reducerat antal på grunda av lägenheternas storlek, samt ett samutnyttjande med butikerna, så är ett underjordiskt garage ett måste för en tillkommande bebyggelse. Det finns befintliga källare under 6 av 8 hus men dessa ligger inte på samma nivå plus att takhöjden och en massa bärande väggar från ovanliggande konstruktioner gör att ett utnyttjande som garage är en omöjlighet.
Det är sant, som någon också skriver, att det inte går att bygga billiga hyresrätter här. Det omöjliggjordes i samband med att staten per den 1 januari, 2007, tog bort investeringsbidrag, investeringsstimulans samt räntebidrag till bostadsbyggandet. I vårt fall hade det gjort ca 10% på hyran. De flesta bostadsbyggande företag har ju därför växlat över till att i stället bygga bostadsrätter, där kalkylerna ser bättre. I vårt fall håller vi fast vid hyresrätter och anledningen till att detta är möjligt är just för att vi koncentrerar oss på mindre sådana, som också efterfrågas av de många bostadssökande i Göteborg. Vi har alltså det förhållandet att vi kan tillhandahålla vad, som efterfrågas och därför känns det absurt att detta motarbetas av vissa.
Jag kan försäkra Er alla att vi verkligen vänt ut och in på alla möjligheter att bebygga området på bästa sätt. Tro mig när jag säger att det inte går att bevara husen, som de är idag. Om man leker med tanken att man skulle tvingas till det, så blir ombyggnadsarbetena oerhört omfattande för att få husen i ett tekniskt skick, som skulle accepteras för vilken verksamhet, som helst. Vilka skulle då dessa vara? Kontor? Knappast för idag finns ca 300,000 m2 lediga kontorsytor i Storgöteborg. Bostäder? Inte tillåtet och inte tekniskt möjligt. Kräver även det en detaljplaneändring. Butiker? Kanske men knappast några butiker av den karaktären att de ”lyfter” området. Hyran, som en funktion av ombyggnadskostnaderna, blir också så hög för dessa butiker att det faller på det. Kvar är endast en totalsanering innebärande att riva och bygga nytt.
Fasadernas utformning är i grova drag given av kommunen i detaljplanens text. Detaljutformningen kommer vi naturligtvis att jobba vidare med för att inom de ramar som finns göra de så attraktiva, som möjligt. Såväl vi, White arkitekter samt Stadsbyggnadskontoret och Fastighetskontoret, strävar naturligtvis för att husen skall se så bra ut som möjligt.
 0
Johannes Hulter (10 Juli 2008 15:15):
@ kjell: Återigen tack för uttömmande och initierad kommentar! Jag förstår att den nuvarande situationen måste kännas bisarr för er. Det är ju tyvärr ofta svårt att nå fram till en bra kommunikation mellan professionella (som er) och allmänheten. Det blir lätt missförstånd. Bortsett från vissa dogmatiska nimbys tror jag ändå de flesta är mycket positiva till ert projekt. Personligen tycker jag det är kanon.

Men det är två saker som är problematiska med projektet. För det första att det görs som en totalsanering, istället för att förnya en bit i taget. För det andra att gaturummets diversifiering (särskilt i fasaderna) bryts och ersätts med enhetlighet. Det första problemet må vara svårt att undvika (av ekonomiska skäl) men det är likväl ett problem ur urban synvinkel. Det andra problemet tror jag nog White hade kunnat lösa, om de velat. Man hade tex kunnat följa den tidigare bebyggelsens planstruktur/uttryck/färgsättning mot gatan.

Förmodligen tycker White att en enhetlig fasad är snyggare och det får de ju naturligtvis tycka. Men jag tror projektet hade fått fler och mer högljudda vänner om det varit mer diversifierat. Det kan vara ett tips inför framtida projekt...

Hursomhelst tycker jag att det är synd att engagerade byggare som ni, som dessutom vill bygga centrala hyresrätter, hindras av fnoskiga nimbys. Ni har mina sympatier och lyckönskningar - hoppas att ni får komma igång med bygget snart!
 0
mhean (10 Juli 2008 18:19):
Tack Kjell. Denna typ av info skulle jag vilja ha oftare beträffande olika byggprojekt som jag funderar på. Förhoppningsvis kommer andra byggherrar också upptäcka denna site och ge dylik information så att vi här får djupare information och hur tankarna gått från början. Det ger ju en bra nyansering.
 0
Erik Sandblom (10 Juli 2008 22:10):
Jaha så kommunen har tvingat på projektet dyra p-platser. Sen skyller man fördryringen på staten. Jag tror inte man kan subventionera fram billiga bostäder. Det är bättre att sluta tvinga på folk p-platser och sen subventionera boendet för att det blev för dyrt!
 0
Jesper Hallén (11 Juli 2008 00:10):
Jag ser också en fara med totalsanering och ny bebyggelse som inte skiftar utseende. Fasaderna behöver inte se likadana ut på alla hus längs sträckan, man kan variera sig både vad gäller färg, material och stil.
 0
Zeynep Sahin (14 Juli 2008 14:31):
Eftersom bygget på Friggagatan blivit överklagat till miljödepartementet har jag startat en namninsamling för att förmå miljödepartementet att ta ett så snabbt beslut som möjligt. Förseningarna leder till ekonomiska förluster för Stigberget och i värsta fall kan dessa förluster leda till att hela projektet hotas. Och även om beslutet från miljödepartementet blir negativt så är det bättre att veta än att undra.

(http://www.namninsamling.se/index.php?nid=2281)
 0
MC (28 Mars 2009 22:22):
Ahlqvist motorcyklar flyttade till nya lokaler så sent som 2004. Dock såldes fastigheten tidigare. Friggakvateret var otroligt nedgånget, även invändigt, och som boende i området ser vi fram emot ett ansiktslyft i området.
 0
Johannes Westlund (5 Oktober 2012 03:46):
Fyra år efter debatten halkar jag in, och jag tror inte jag sett området såsom det var "innan" det byggdes om. Jag flyttade in 2010 till Göteborg. Jag tycker området blev bra och jag tilltalas av estetiken. Just i det området så har fasaderna blivit väldigt olika. Byggnaderna är väldigt olika också. Många stilar finns representerade. Det tycker jag gör området spännande. Jag hade gärna bott där själv om jag hade haft möjligheten. Jag tror att det var ett bra beslut att totalsanera och bygga nytt just där.

Jag skönjer nästan en tendens att vissa försöker greppa alla möjliga och omöjliga argument mot vissa arkitektoniska stilar i personliga korståg drivna av djup personlig aversion mot modern arkitektur. Jag håller med om att enorma mattor av stil x blir trist, oavsett vilken stil x nu är. När det istället ska kompletteras bland äldre bebyggelse så är det moderna i själva verket välkommet, då detta inte finns.
 0
Matthias H. (5 Oktober 2012 13:45):
Johannes, vi e nog flera som tycker Friggagatan blivit kanon, sen är det väl synd för dom boende att det tydligen fuskades med fasaderna materialmässigt, det har ju tyvärr skett på flera ställen de senaste åren.
 0
Johannes Westlund (5 Oktober 2012 18:17):
Mattias H: Det är däremot en invändning som jag kan köpa. Är stället dåligt byggt så är det ju dåligt oavsett arkitektur eller estetik. Husen måste kunna utföra sina grundfunktioner i första hand. Jag tycker det är märkligt att inte mer görs för att stävja byggfuskandet och i allmänhet reda upp i branschen. Skärpning Gubbar släpptes för rätt länge sedan, och uppföljning visar att det inte blivit det minsta bättre. Man skiter i att branschen är genomsjuk. Alla blir förlorare utom ägare till oligopolet som kan tälja guld.
 0
Peter B (6 Oktober 2012 09:32):
.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.